Український автопарк від початку 2025 року поповнили 11 239 нових легкових електромобілів, окремо впродовж вересня перші номерні знаки й техпаспорти отримали 2088 нових легковиків групи BEV, що нове рекордне значення для нашого ринку. Більше про сумарну статистику у сегменті можна дізнатися тут.
Минулого місяця український ринок нових електромобілів не просто підтвердив зсув у бік китайських брендів, а подав чіткий сигнал що іншим тут буде закріпитися непросто. BYD впевнено утримує абсолютне лідерство, значно випереджаючи найближчих конкурентів. Важливо відзначити, що до загальної статистики BYD ми включаємо обсяги постачання висококласного суббренду Fangchengbao (FCB), що підтверджує масштаб технологічної експансії концерну.
На другій позиції закріпився Volkswagen, де цього разу 77% машин були виготовлені в Європі, а 33% у Китаї. Третє місце посідає Zeekr (преміальний бренд Geely), що вже впевнено конкурує з традиційними виробниками завдяки своїм високотехнологічним моделям.
Особливу увагу привертає висока активність Honda, де 100% автомобілів прибули з Китаю — 163 були виробами СП GAC-Honda, 16 — Dongfeng Honda. Також варто відзначити успішне закріплення у Топ-10 нового гравця — Denza (спільне підприємство BYD та Mercedes-Benz), що додатково ілюструє посилення позицій китайського гіганта у преміум-сегменті.
Серед європейських преміальних марок, найкращий результат демонструє Audi. Однак — і тут не без «але» — 93% автівок, про які раніше говорили що вони виключно з Інгольштадту, зараз прибули з Китаю, СП FAV-VW/Audi та SAIC-VW/Audi, і лише 7 машин мали європейське виробництво. Було б марно сподіватися, що й електричні Mercedes-Benz тепер «чисто німецькі», бо статистика каже, що 16 машин були виробами Китайського Beijing-Benz, й лише 3 прибули з європейських заводів. Трохи інша пропорція у BMW: тут майже 50/50: 27 авто з Китаю, з паспортом від BMW Brilliance Automotive, 26 машин з Німеччини.
Про марку VD — це серія спеціалізованих легкових авто, куплених двома партіями, з VIN-кодами, які закріплені за українським автоскладальним підприємством.
Найбільш помітним дебютом стала поява у рейтингу Xiaomi. Вихід цього технологічного гіганта на авторинок є чітким сигналом зміни епох: конкуренція зміщується в площину цифрових екосистем.

І тут доцільно згадати про Tesla, саме тому, що найпопулярніша марка вторинного ринку не потрапила до списків нових. Попри очевидний, статистично підтверджений потенціал українського авторинку, у нас досі відсутнє офіційне представництво цього американського виробника. Хоча, цей момент аж ніяк не заважає BYD, про що далі.

Аналіз вересневої статистики на рівні моделей демонструє безпрецедентну концентрацію попиту на кросоверах, переважно китайського виробництва, а також підтверджує значний вплив паралельного імпорту.
Лідерство захопив Volkswagen ID. Unyx. Цей результат показовий: модель, офіційно призначена виключно для китайського ринку, очолила український рейтинг. Це прямий доказ того, що ефективність паралельного імпорту та цінова привабливість китайських версій VW є ключовими факторами зростання.
Справжнім «левовим прайдом» у рейтингу виступив BYD, представлений одразу п’ятьма моделями, що свідчить про гнучкість і величезну номенклатуру пропозиції концерну. Його бестселер BYD Song Plus посів друге місце, а присутність моделі BYD Leopard 3 від суббренду Fangchengbao (FCB) підкреслює активне освоєння преміальних сегментів. BYD Sea Lion 07 та Sea Lion 05 агресивно освоюють сегмент D-SUV, тоді як BYD Yuan UP забезпечує охоплення компактного класу.
Конкуренцію лідерам складають ще два потужні китайські бренди. Zeekr присутній у Топ-10 двічі, моделями 7Х та 001, доводячи, що бренд впевнено утримує нішу високотехнологічних і потужних EV. Honda e:NS1, як і інші моделі Honda, походить із китайських заводів і демонструє значний попит на автомобілі, імпортовані за паралельними каналами.
Хоч модель Audi Q4 e-tron традиційно асоціюється з європейським преміумом, її присутність у Топ-10 повністю підтверджує висновки нашого аналізу WMI: попит на цей кросовер задовольняється на 100% імпортом його китайських версій. Це свідчить, що навіть у найвищому ціновому сегменті ринок нових електромобілів формується через цінову привабливість азійського постачання.

Лідерство BYD за обсягами є беззаперечним, проте варто підкреслити важливий фактор вільного ринку: увесь цей потужний імпорт здійснюється неофіційними (паралельними) каналами. BYD наразі не має офіційного представництва, яке займалося б дистрибуцією сучасних електромобілів в Україні, що дозволяє незалежним імпортерам забезпечувати максимально конкурентні ціни. Цей факт — яскрава ілюстрація того, як право вибору покупця ігнорує традиційні дистрибуційні бар’єри. Втім, цей вільний потік може зіткнутися з новими викликами: Китай, прагнучи регулювати експорт, поступово вводить спеціальні сертифікаційні та логістичні обмеження на виведення автомобілів з внутрішнього ринку. Ці заходи можуть у майбутньому ускладнити роботу паралельного імпорту та вплинути на ціноутворення.
Підсумовуючи огляд ринку нових електромобілів за результатами вересня, отримуємо те, що 95% нових легковиків групи BEV надходять на наш ринок із виробничих потужностей Китаю. Цей показник включає як власні китайські бренди, так і моделі, що виробляються на спільних китайсько-європейських підприємствах (Volkswagen, Audi, Mercedes-Benz, BMW тощо), котрі імпортуються за паралельними каналами. Частка автомобілів, вироблених у Європі, становить лише 3,5%. Це остаточно підтверджує: ринок нових електромобілів в Україні зараз є цілковито азійським за походженням.
- Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.