Зараз на українському авторинку спостерігаємо так звану «другу хвилю китайських авто». Перша була близько 2005-2008 років, коли силами окремих імпортерів завозилися нові для наших автомобілістів марки, такі як Chery, Geely, Lifan та подібні. У той час це були здебільшого бензинові варіанти, основними перевагами яких були порівняно низькі ціни, широкий набір опцій вже від базових комплектацій, подекуди автоматичні коробки й повний привод.
Проте з часом, і то не надто довгим, виявилося, що у цих авто низький ресурс, надійність, корозійна стійкість кузова, часом проблеми із запчастинами. Тому глобальної прихильності українських автомобілістів вони не здобули. З усіх варіантів, проданих до кризи 2008 року, до наших днів на вторинному ринку залишилися лише окремі екземпляри, і з цих причин ми не оглядатимемо внутрішній ринок.
А що значить «друга хвиля»? Це вже інший набір марок та моделей, який складається не лише з суто місцевих брендів, а й з контрактних релокованих авто європейських, японських або американських виробників, серед яких переважають електромобілі. Якщо під час першої спроби китайці робили ставку на низькі ціни, тепер же вони намагаються конкурувати іншими засобами: передовими тяговими акумуляторами, які забезпечують доволі солідний запас ходу, сучасними мультимедійними системами, широким набором асистентів водія та засобів комфорту для пасажирів. До цього ще деякі екземпляри мають прогресивний дизайн та дуже конкурентні характеристики.
Зрештою, як це все знову ж покаже себе у часі, що дуже важливо саме для українського покупця, побачимо згодом, коли буде зібраний достатній експлуатаційний досвід. Зараз же розглянемо те, які нові та вживані легкові автомобілі, вироблені у Китаї, пройшли першу реєстрацію за 12 місяців 2024 року.
Обсяги торгів такими авто були не цілком рівномірними впродовж року, ось динаміка торгів та перших реєстрацій за минулий рік:
Нові авто з Китаю
Торік український автопарк поповнився на 10 974 легкових авто з табличкою «Made in China». Що складає частку (якщо брати до розрахунку машини лише загального призначення, без спеціалізованих) 16,7%. І це помітне значення, адже напрямків імпорту є чимало. Які марки завозили найчастіше?

Трійку лідерів чітко видно на діаграмі: лідером став місцевий бренд BYD, з 2034 автівками. Друге місце у контрактної продукції, яка у нас продається з логотипом Honda — таких було куплено 1971 авто. Третій у заліку — Volkswagen, який здебільшого ввозять незалежні дилери, з підсумком 1967 машин.
Щодо окремих моделей, картина наступна:

Наймасовішим на нашому ринку у сегменті нових легковиків за підсумками 2024 року виявився Volkswagen ID.4. Усіх варіацій цього кросовера було поставлено на облік як нових 1601 шт. Друга позиція у Honda M-NV, 1294 шт. Третій — BYD Song Plus, стильний кросовер з «дорослою» батареєю аж на 87 кВт-год, та стартовою ціною від $26 000.
Далі розглянемо картину за пальним — які нові авто, вироблені у Китаї найчастіше купували новими торік в Україні.

Майже 80% тут — електромобілі, ще трішки було бензинових (16,7%), решту дрібних часток поділили між собою версії з гібридними силовими установками, дизельні та оснащені ГБО.
Імпорт авто з пробігом з Китаю
Серед вживаних легковиків популярність «китайців» значно менша, ніж на первинному ринку. Ось підсумки минулого року: загалом першу реєстрацію пройшли 3638 таких легковиків, що дає частку 1,6% від усіх новоприбулих у 2024 році. І тут важливо зробити ремарку щодо їхньої «вживаності» — якщо середній вік імпортованих легковиків становить 10 років, то у тих, що з Китаю — лише 3,3 року.
У тій же послідовності, як ми розглядали нові авто, оглянемо картину імпорту вживаних. Почнімо з марок:

Тут першість у Volkswagen, яких було подано на першу реєстрацію 805 шт. Зі значним відривом від нього, на другому місці Nissan з результатом 461 легковик. Третя сходинка у Honda, з підсумком 421 перша реєстрація легковиків з пробігом.
Наступний крок — огляд десятки наймасовіших у сегменті моделей.

Тут абсолютний чемпіон — Volkswagen ID.4 з кількістю 623 авто. Як і серед нових, так і у групі вживаних до нього на конкурентну дистанцію не вдалося наблизитися нікому. Значно скромніший результат у Nissan Ariya — 268 кросоверів, і друге місце. Третій Zeekr 001, доволі свіжа модель, яка з’явилася у продажу у 2022 році, з середньою ціною на нашій «вторинці» зараз близько $40 000, і яких було куплено торік 182 шт.
Щодо пального, наступна діаграма доволі схожа на ту, що у попередньому розділі з новими авто:

Однозначна перевага тут в електромобілів, частка яких 86%. Коментувати інші немає особливого сенсу — тренд на збільшення частки електроавто очевидний, і щороку сегмент з позначкою «електро» займатиме все більшу площу на діаграмі.
Отже, такою виявилася картина поповнення нашого автопарку легковиками, що виготовлені у Китаї, за підсумками 2024 року.
- Щоб не пропустити вихід інших цікавих оглядів ринку, підписуйтесь на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, й отримуватимете важливу інформацію першими!