Що з цінами на вторинному авторинку? Звіт за серпень 2024
Обчислення, які наведені далі, зроблені на основі аналізу реального сектора авторинку. Команда проаналізувала майже 3 мільйони записів агрегатора Automoto.ua про оголошення продажу автомобілів з усіх (близько 100) автосайтів України.
Зважаючи на те, що ціни в оголошеннях безпосередньо залежні від принципу ринкової рівноваги (тобто коли запит продавця повинен відповідати очікуванням покупця, щоб товар був проданий у розумний строк), а також те, що ці ж ціни формуються під впливом низки зовнішніх чинників, їх можна використовувати для аналітики ринку як індикаторні величини, що демонструють або пояснюють стан справ у певний момент, або ж пояснюють вплив на ринок зовнішніх факторів. Володіння такою інформацією дозволяє бізнес-аналітикам визначати тенденції (тренди) та прогнозувати стан ринку на майбутнє, планувати діяльність з урахуванням історичної та поточної інформації на прийдешні періоди.
Інтернет-ринок легковиків з пробігом: продавці повертаються
За минулі 12 місяців на українських інтернет-майданчиках для розміщення оголошень про продаж автотранспорту було розміщено 2,76 млн пропозицій про продаж вживаних легкових машин. До цієї кількості входять лише новододані оголошення, без урахування дублів, які можуть траплятися на кількох дошках оголошень.
Найвища активність продавців за згаданий період спостерігалася у жовтні 2023 року, тоді було розміщено 266,8 тис. оголошень. Найменша активність зафіксована у червні та липні 2024 року, 209,7 тис., та 202,8 тис. оголошень відповідно.
У серпні, що суперечить звиклому сезонному патерну, кількість оголошень збільшилася, до 220,7 тисячі. Зазвичай кінець літа має найменшу бізнес-активність, яка стосується і приватних продажів автотранспорту. Однак цього разу, ймовірно, маємо ще один із наслідків інформаційної хвилі про запровадження 15% податку на першу реєстрацію автомобілів — певна частина власників відклала продаж, передбачаючи загальне подорожчання на ринку (якщо податок буде введено) й побоюючись продешевити, продаючи авто до змін у законодавстві. Однак податок не запроваджують, тож ті, хто притримував свої автомобілі, вирішили повернутися до їхнього продажу, що й бачимо на діаграмі.
Потенційна фінансова вартість усіх авто, що пропонувалися (або пропонуються) до продажу за минулі 12 місяців, становила майже $26,6 мільярда. Максимальна й мінімальна наповненість пропозиціями у грошовому вираженні повністю корелюється з кількістю оголошень, зазначеною вище, що також видно на діаграмі. В середньому українці щомісяця пропонують до продажу в інтернеті вживаних легковиків на $2,1 мільярда.
Цінова структура: дешевших пропонують більше, дорожчих — менше
За рік на діаграмі, яка показує наповненість ринку пропозиціями різних цінових груп, відбулися наступні зміни. Частка найдоступніших автомобілів, яка складає мас-маркет української «вторинки» (ціна у пропозиції до $8 тис.), змінилася (зросла) з 64,5% до 65,2%.
Натомість зменшилася частка дорогих (як для українського ринку) легковиків, ціною понад $20 тис.: зараз їх пропонують 8,5%, при, тому, що торік частка таких становила 9,2%.
Тобто, на ринку продовжується збільшення пропозицій з дешевшими автомобілями, та скорочується пропозиція з дорожчими. Варто зазначити, що ця тенденція стала, і спостерігається значно далі, ніж у рамках кількох місяців чи року.
Середня ціна пропозицій
Попри вплив низки зовнішніх чинників на авторинок, середня ціна на ньому залишається третій місяць без змін, на рівні $5500. Фактично повернувшись до значень, які спостерігалися рік тому.
Зміна цін за сегментами (за ознакою пального/живлення)
У розрізі окремих сегментів, з розподілом за типом силової установки, найнижчу середню ціну, яка за підсумками серпня становить $2500, мають легковики з газобалонним обладнанням. Варто зазначити, що цей сегмент невдовзі може зазнати істотних змін — детальніше про це в окремій статті, що стосується паливного ринку. За рік середня ціна у цьому сегменті знизилася на $500.
Наймасовіший на ринку сегмент — бензинові автомобілі, займає середнє положення між щойно описаними авто з ГБО та дизельними легковиками. Поточна середня ціна усіх пропозицій тут $5300, на $100 менше, ніж місяцем раніше, однак загалом, попри незначні коливання впродовж минулих періодів, середня ціна тут залишається стабільною.
За дизельні легкові авто з пробігом зараз у середньому просять $7500, що незначно менше, ніж рік тому, коли це число становило $7700. Всі три щойно описані сегменти (які водночас наймасовіші на вторинному ринку) були достатньо стабільними за показником середньої ціни з серпня-2023 по серпень поточного року.
Невеликий сегмент авто з гібридними силовими установками (сумарно усі підтипи на кшталт MHEV/HEV/PHEV) показав зростання середньої ціни, рівень якої зараз $13 000, що на цілу тисячу більше, ніж місяцем раніше, однак на чималі $4 тис. менше, ніж рік тому. Невелика кількість «гібридних» авто у продажу — головна причина таких значних стрибків середньої ціни у даному сегменті.
І про сегмент електромобілів: тривале зниження середньої ціни, рівень якої зараз $15 300, змінилося на її збільшення. Місяцем раніше це значення було на $300 менше. Впевнено сказати про те, чи це вже вихід з «цінової ями» для сегмента, чи лише наслідок підвищеного попиту (у світлі інформації про ймовірне запровадження 15% податку) стане можливо через кілька місяців, коли стане зрозуміло, яку форму приймає крива, що показує ціни на електромобілі на цій діаграмі.
- Потрібно більше інформації? Надішліть нам запит, і команда ІДА докладе максимум зусиль, щоб у вашому розпорядженні були усі необхідні дані, які допоможуть розвитку вашого бізнесу!
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.