Чимало учасників авторинку (і не лише ринку) залежать від ціни на «автогаз», скраплену пропан-бутанову суміш. Автомобілісти, які мають машини з ГБО, уважно стежать за цінниками на АЗС — наразі, після введення першої черги нового акцизу на цей вид пального, ціни не надто стрибнули — в середньому на +3 гривні.
Не менший інтерес до цього питання у спеціалізованих СТО, котрі інсталюють газобалонне обладнання, продавців комплектів ГБО, перевізників (здебільшого таксі), у яких LPG основний вид пального, а також імпортерів вживаних авто.
Окрім теми акцизу, нещодавно на сторінках «НафтоРинку» з’явилася інформація про те, що обсяги імпорту пропан-бутанової суміші в Україну обвалилися у 4-5 разів. А це ще один вагомий чинник, який може вплинути на усі сектори, залежні від ціни та наявності LPG.
Що відбувається та чого очікувати далі?
З цим питанням Інститут досліджень авторинку звернувся до Олександра Сіренка, експерта аналітичної аґенції «НафтоРинок».
«Ввезеного обсягу має вистачити мінімум до кінця жовтня, а може й більше. Імпорт LPG збільшився на 41,2% до 124 тис. т протягом серпня 2024 р., в порівнянні з 87,8 тис. т в липні. Але, ціна в опті та в роздрібі на АЗС зростає, бо підняли акциз. І тут раніше закуплені дешевше залишки LPG особливої ролі в ціноутворенні не зіграють. Скоріш за все до кінця вересня роздрібна ціна „автогазу“ буде на рівні 33-35 грн/л.
Далі, з жовтня почнеться нова гра. Втрутиться зовнішній ринок, а саме — прогнозується підняття цін на кордоні через вступ в дію санкцій на пропан-бутан походженням з рф. Фактично, з грудня 2023 ці обмеження вже ввели в дію, але поки дали можливість закінчити європейцям річні контракти з рф.
Зараз весь фокус на поляків, які купують близько 1 млн т LPG в росії. Вони будуть його накопичувати і, ймовірно, менше продавати нам. За таких умов вже можна прогнозувати, що роздрібна ціна на газ до кінця року перетне позначку у 40 грн/л. Звичайно, якщо не відбудеться світова згода покарати рф низькими цінами на нафту (з поточних $73-75 до $60/бар), тоді всі енергетичні ринки без виключення посиплються», підсумував пан Сіренко.
LPG та авторинок
Зараз в українському автопарку знаходиться близько 2,7 млн транспортних засобів, які як основне або альтернативне пальне використовують газову суміш. Щомісяця, в середньому відбувається близько 2 тисяч інсталяцій ГБО на автомобілі.
Зрозуміло, що у разі збільшення ціни до 40 грн/л економічна доцільність експлуатації машин з ГБО буде під великим питанням, оскільки літрова витрата цього виду пального на 20-30% вища, тож врешті різниця між ціною кілометра на бензині та «газі» може цілком нівелюватися.
Своєю чергою це потягне істотне зменшення обсягів інсталяцій ГБО, через ту ж причину — відсутність економії. Далі це може зачепити ще один сегмент ринку — імпорт авто зі США, зокрема тих моделей, які комплектувалися «атмосферними» двигунами об’ємом від 2,5...3 л, і які доволі популярні на нашому ринку. Без ГБО такі машини експлуатувати стане не надто вигідно, відповідно покупці (та імпортери) будуть змушені переорієнтовуватися на версії з сучаснішими двигунами меншої кубатури, але з прямим впорскуванням бензину й турбонаддувом (до яких в українських покупців подекуди присутнє стереотипне упереджене ставлення), або на електромобілі, хоча пропозиція з ними наразі істотно перевищує попит. Звісно, все це за умови, якщо ціна на бензин й дизпальне буде на тому ж рівні, як зараз.
Довідково: на час створення цієї статті 1 літр пропан-бутанової суміші в середньому коштує 31 грн, 1 л бензину — 56 грн, ДП — 53 грн.
- Потрібно більше інформації, консультація? — Звертайтесь до Інституту досліджень авторинку!
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.