Після неодноразового згадування про те, що сегмент електромобілів вийшов на «статистичне плато», цього разу доведеться порушити традицію, адже за підсумками серпня українці купили сумарно 9,4 тисячі легкових електромобілів, що є абсолютним історичним рекордом, при чому дуже впевненим, з різницею не на кілька автомобілів чи десятих відсотка.
Порівняймо підсумки останнього літнього місяця з попередніми періодами: зростання до липня складає +35%, а до серпня минулого 2023 року аж +68,5%! Це справді чималі значення, яких давненько не спостерігалося у цій частині авторинку.
Структура сегмента за підсумками серпня наступна: основу складають імпортовані електромобілі з пробігом, частка таких 58,3%, або 5499 шт. — поки в рамках одного місяця більше «електричок» не прибувало.
Другий за обсягами підсегмент — внутрішні перепродажі легковиків групи BEV, частка 28,9%, кількість — 2724 шт.
Нові електроавто займають лише 12,8% у своїй групі, а у кількісному вимірі це 1209 штук, і це знову рекорд!
Як змінилися показники за цими підсегментами? (М-М — місяць у порівнянні з попереднім місяцем, Y-Y — у порівнянні з аналогічним місяцем попереднього року):
- Внутрішні перепродажі: +24% M-M, +55% Y-Y
- Імпорт вживаних: +44% M-M, +75% Y-Y
- Імпорт нових: +22% M-M, +74% Y-Y
Доволі солідний набір «вагомих» плюсів. Тобто, сегмент показує зростання попри всі негаразди з доступністю електроенергії. Але, тепер час згадати і про нюанси: найбільший стрибок (у розрізі місяць до місяця) відбувся саме для імпортованих електромобілів, і цьому не могло не посприяти інформаційне поле, у якому жваво обговорювалася ймовірність запровадження 15% податку на першу реєстрацію легковиків. І цей податок зачепив би також електромобілі. Тож частина покупців (не менше третини, якщо опиратися на статистику імпорту легковиків загалом, а також продажів нових легкових машин) під тиском згаданих обставин здійснила покупки раніше. А це значить, що вони вже не будуть здійснені у вересні чи жовтні. Тож цей статистичний стрибок, скоріш за все, найближчим часом перетвориться у пропорційне статистичне «просідання».
Однак саме для електромобілів є ще один чинник: акцизи на пальне, які, ймовірно (оскільки є певні колізії із запуском в дію закону, який був підписаний та опублікований із запізненням) набудуть чинності. При цьому за попередньою оцінкою експертів бензин та дизпальне на АЗС можуть подорожчати на 2 грн/л, газова суміш - на 5...6 грн/л. Тобто, маємо ще одну обставину, яка підштовхує автомобілістів переходити на більш економні електричні авто.
Крім цього, третім чинником, про який не можна не згадати, є істотне зниження середніх ринкових цін на електромобілі, про що ми нещодавно писали. От і доводиться приймати рішення в цих непростих умовах: економні та порівняно доступні, водночас за тривалої відсутності електроенергії здатні перейти в категорію нерухомості.
- Потрібно більше інформації про ринок електромобілів? — Звертайтесь до Інституту досліджень авторинку!
Але, не сумніваємося, що так чи інакше вихід буде знайдено, адже точно 122,5 тисячі електричних транспортних засобів на батарейній тязі (а саме стільки зараз є в українському автопарку) навряд чи хтось залишить без руху. До цього числа включено 119,6 тис. легкових електромобілів, 2978 вантажних та 7 електробусів.
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.