Голова та засновник Інституту досліджень авторинку Станіслав Бучацький взяв участь у подкасті «Хроніки економіки» видання «Економічна правда». Центральною темою розмови стало майбутнє пільг на імпорт електромобілів, а головним запитанням, яке цікавить багатьох українців, — що саме зміниться з 2026 року та скільки буде коштувати розмитнення електрокара після завершення дії нульового ПДВ.
Чому взагалі з’явилася пільга і як вона вплинула на ринок
Пільга на імпорт електромобілів з’явилася у 2017 році й почала діяти з 1 січня 2018 року. На той момент сегмент електрокарів в Україні був майже непомітним: приблизно 4 тисячі машин на всю країну. Саме тому держава вирішила стимулювати попит, звільнивши покупців електромобілів від сплати ПДВ, а також від мита та збору до Пенсійного фонду.
У подкасті Станіслав Бучацький підкреслив, що саме завдяки цим рішенням ринок електромобілів в Україні сформувався у тому вигляді, який ми бачимо сьогодні. Бізнес отримав простий і зрозумілий стимул — завозити електрокари з мінімальними митними витратами. А ринок у відповідь створив інфраструктуру: мережу зарядних станцій, станції технічного обслуговування, логістику імпорту, незалежні дилерські мережі.
"Якби не ці пільги, ми би сьогодні не говорили про великий електромобільний ринок. Пільга дала ринку старт, а все інше бізнес зробив сам«, — зазначив Бучацький.
Станом на сьогодні парк електрокарів в Україні перевищує 200 тисяч — у десятки разів більше, ніж до запуску пільг.
Що було пільгою насправді, а що — постійною нормою
У публічних дискусіях часто змішують різні складові «пільги», тоді як насправді вони мають різний юридичний статус.
ПДВ — тимчасова пільга зі строком дії
Саме звільнення від сплати ПДВ на імпорт електромобілів було прописане в Податковому кодексі з чітко визначеним терміном дії. Пільгу неодноразово продовжували, але лише на обмежений період. Чинна дата завершення — 31 грудня 2025 року. У подкасті експерт наголосив:
"Пільга на ПДВ має кінцевий термін. Щоб вона діяла далі, потрібне голосування. Щоб ПДВ почало нараховуватися — не потрібно робити нічого, воно просто повернеться автоматично«.
Мито — не пільга, а постійно встановлена нульова ставка
Водночас нульове мито для електромобілів — це не тимчасова пільга, а постійна норма, закріплена законом у митному тарифі України: ставка ввізного мита на легкові автомобілі з електричним двигуном 0% — без жодного строку дії.
Отже, після 1 січня 2026 року:
- ПДВ повернеться,
- мито залишиться нульовим, бо його ніхто не скасовував і воно не прив’язане до «пільгового пакета» 2018 року.
Що буде у 2026 році: перелік змін
Якщо Верховна Рада не продовжить нульову ставку ПДВ (а ймовірність цього, за словами Бучацького, «надзвичайно низька»), з 1 січня 2026 року при імпорті електромобіля зміниться лише одне: знову нараховуватиметься ПДВ 20%. Бо ця норма була тимчасовою відповідно до пункту 64 перехідних положень Податкового кодексу України.
Усе інше залишиться як зараз:
- мито — 0% (постійна норма в чинному Митному тарифі України);
- акциз — 1 євро за кожен кВт·год місткості батареї (постійна норма в чинному Податковому кодексу України);
- збір до Пенсійного фонду — 0% при першій реєстрації електромобіля (постійна норма в чинному законі України "Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування«)
Тому поширені твердження про «повернення повного розмитнення» — некоректні.
Як рахуватиметься розмитнення з 2026 року
Наприклад, за електромобіль вартістю 20 000 євро, батарея 60 кВт·год:
- акциз: 60 євро;
- база для ПДВ: 20 060 євро;
- ПДВ 20%: приблизно 4 012 євро.
Отже, митні платежі у 2026 році становитимуть приблизно 20% від митної вартості автомобіля (плюс кілька десятків євро акцизу). Інше питання, як митниця буде визначати цю митну вартість та від якої вартості будуть нараховуватися податки — але це вже тема іншої розмови.
Проте, навіть після повернення ПДВ електромобілі залишаються категорією з найнижчим податковим навантаженням серед усіх автомобілів в Україні.
Що станеться з ринком після 1 січня 2026 року
За словами Станіслава Бучацького, нинішній рекордний імпорт електромобілів частково сформований очікуванням повернення ПДВ, що стимулює попит «на випередження». Через це у 2026 році можливий тимчасовий спад імпорту — орієнтовно на 20–40% у перші місяці.
Водночас зниження попиту може спровокувати зниження цін на електромобілі за кордоном, що в кінцевому результаті може зробити такі машини доступнішими. А отже в кінцевому результаті їх купівля може залишитися досить вигідною навіть з додатковими 20% ПДВ, бо сумарні митні платежі на електрокари залишаться найнижчими серед усіх категорій авто в Україні (особливо — у порівнянні з дизельними машинами). Найбільша ж проблема, з якою може зіткнутися ринок — це об’єктивне визначення митної вартості таких електромобілів, особливо — з країн Європи, зазначає експерт.
Після продажу накопичених запасів протягом першої половини 2026 року ринок, ймовірно, стабілізується. Електромобілі залишаться економічно вигіднішими в експлуатації, а оскільки їхня пропозиція на закордонних ринках продовжує зростати — в Україні вони також нікуди не зникнуть, а їх кількість все одно поступово зростатиме.
- Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.