Коли автомобіль остаточно програє битву з часом, корозією або наслідками ДТП, залишається єдина фінальна операція — зняття з обліку у зв’язку з вибракуванням. Варто нагадати, що ця послуга у сервісних центрах МВС є безплатною, проте квиток цей — в один кінець: вибракуваний автомобіль вже ніколи не зможе повернутися на дороги як повноцінний транспортний засіб.
У жовтні українці скористалися цією можливістю понад дві тисячі разів. Найчастіше на металолом відправляли легкові автомобілі — 1638 одиниць. Також свої останні кілометри (хоча, ймовірніше, вже просто метри на евакуаторі чи з допомогою буксира) подолали 367 вантажівок та 62 автобуси.
Список претендентів на переплавку виглядає як музей пострадянського автопрому, де експонати нарешті отримали дозвіл на вихід. Левову частку списку займає класика ВАЗів. Тут і «копійка» ВАЗ 2101, яка моторизувала кілька поколінь, і ВАЗ 2106 з 2107 — машини, які здавалися вічними, але і їхній ресурс вичерпався.
Окремої уваги заслуговує ГАЗ Волга. Колись чорна «двадцять четверта» наводила трепет на пересічних пролетаріїв, й була недосяжною мрією чиновників середньої руки та директорів овочебаз. Сьогодні ж цей колишній символ влади та достатку перетворився на непотрібний тягар, який просто дорого годувати бензином.
Не менш ностальгічним є прощання з «пацанською мрією» 90-х — ВАЗ 2109 та 21099. Колись ця «зубило-форма», «довге крило» та «мокра асфальт» були перепусткою у світ крутих хлопців на районі. Тепер же ці легенди дворів поступаються місцем новим героям.
Цікаво, що до компанії радянських ветеранів впевнено доєднався Daewoo Lanos. «Народний» автомобіль незалежної України (хоч народ про нього й не просив), який змінив у таксі ті самі «Жигулі», тепер і сам масово йде на спочинок, доводячи, що ніщо не вічне під Місяцем (і під таксистом). Також у списку присутні ЗАЗ Таврія, Lada 110 та незамінна трудяга ГАЗ Газель. Щоправда, на фініші своєї кар'єри ця «антилопа» вже не вирізнялася прудкістю чи грацією своєї африканської тезки, а скоріше унікальною здатністю щедро посипати дорогу рудою іржею, намагаючись скинути зайву вагу прямо на ходу.
Найстаріший ТЗ місяця
Цього разу звання найвитривалішого автомобіля, що найдовше тримався за життя, отримує справжня легенда пасажирських перевезень — автобус ПАЗ 672М, випущений у далекому 1962 році.
Жовтий, з ненажерливим бензиновим двигуном об’ємом 4,3 літра та кумедними вигнутими додатковими віконцями зверху, цей автобус — справжня капсула часу. У рік його народження світ завмер за крок від катастрофи під час Карибської кризи, «Бітлз» випустили свій перший сингл «Love Me Do», а Мерилін Монро пішла з життя.
Але наш герой був далекий від великої політики та голлівудських драм. Його стихією були розбиті сільські дороги та районні центри. За свої 63 роки служби він бачив усе: в його салоні пахло пиріжками та бензином, він возив колгоспників на жнива, а артистів — у сільські клуби на концерти. Він був свідком сотень весіль, прикрашений стрічками, і стількох же прощань.
Він знав кожну яму на шляху до віддалених сіл і кожну похилену зупинку, де його чекали в дощ і сніг. Цей ПАЗік чесно відпрацював свою зміну довжиною в людське життя, ставши найстарішою одиницею, що офіційно покинула український автопарк у жовтні.
Здебільшого вибракування відбувається через старість автомобілів, що підтверджує середній вік тих транспортних засобів, які пройшли цю операцію минулого місяця — 27 років для легковиків, 26 для вантажних, та стільки ж для автобусів.
- Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.