Обчислення, які наведені далі, зроблені на основі аналізу реального сектора авторинку. Команда проаналізувала майже 3 мільйони записів агрегатора Automoto.ua про оголошення продажу автомобілів з усіх (близько 100) автосайтів України.
Зважаючи на те, що ціни в оголошеннях безпосередньо залежні від принципу ринкової рівноваги (тобто коли запит продавця повинен відповідати очікуванням покупця, щоб товар був проданий у розумний строк), а також те, що ці ж ціни формуються під впливом низки зовнішніх чинників, їх можна використовувати для аналітики ринку як індикаторні величини, що демонструють або пояснюють стан справ у заданий момент часу, або ж пояснюють вплив на ринок зовнішніх факторів. Володіння такою інформацією дозволяє бізнес-аналітикам визначати тенденції (тренди) та прогнозувати стан ринку на майбутнє, планувати діяльність з урахуванням історичної та поточної інформації на прийдешні періоди.
Обсяги інтернет-ринку легковиків з пробігом
За минулі 12 місяців на українських інтернет-майданчиках для розміщення оголошень про продаж автотранспорту було розміщено 2,8 млн пропозицій про продаж вживаних легкових машин. До цієї кількості входять лише новододані оголошення, без урахування дублів, які можуть траплятися на кількох дошках оголошень.
Найвища активність продавців за згаданий період спостерігалася у жовтні 2023 року, тоді було розміщено 266,8 тис. оголошень. Найменша активність зафіксована у червні та липні 2024 року, 209,7 тис., та 202,8 тис. оголошень відповідно.
При цьому якщо порівнювати кількість новостворених оголошень на маркетплейсах з кількістю реєстраційних операцій в сервісних центрах МВС, можна підтвердити раніше висловлену гіпотезу: аномальне зростання перереєстрацій у квітні-травні 2024 року не було реальною активізацією ринку. Піку в онлайн-торгах автомобілями зафіксовано не було, а в червні та липні спостерігається тренд зменшення активності, розповідає Станіслав Бучацький, співзасновник та CEO Інституту досліджень авторинку.
Вплив новини про можливі додаткові 15% військового збору під час першої реєстрації авто також поки не простежується — проте для остаточних висновків варто дочекатися підсумків серпня.
Як пояснює СЕО Automoto.ua Михайло Глушко, зменшення кількості оголошень на маркетплейсах протягом останніх двох місяців може бути спричинене кількома факторами. Та, окрім зниження купівельної спроможності та уповільненням економічної активності внаслідок війни, є ще один цікавий тренд: перетікання онлайн-оголошень із класичних сайтів продажу у соцмережі та месенджери.
Потенційна фінансова вартість усіх авто, що пропонувалися (або пропонуються) до продажу за минулі 12 місяців, становила майже $27 мільярдів. Максимальна й мінімальна наповненість пропозиціями у грошовому вираженні повністю корелюється з кількістю оголошень, зазначеною вище, що також видно на діаграмі. В середньому українці щомісяця пропонують до продажу в інтернеті вживаних легковиків на $2,1 мільярда.
Цінова структура: пік мас-маркету змістився до дешевших авто
Загальна картина «кількість-ціна», на перший погляд, виглядає як звичайно: абсолютну більшість (64,7%) українського авторинку складають пропозиції продажу машин вартістю до $8 тисяч. Рік тому цей показник складав трохи менше: 63,4%.
Якщо вдатися до деталей, можна констатувати, що «низ ринку» (у діапазоні до $3 тис.) за рік зріс на 2,5 процентні пункти (п.п.), до 29,7%. Натомість на 0,5 п.п. зменшилася частка цінової групи $3-6 тис., у якій найбільш помітне (на 0,4 п.п.) просідання діапазону $5-6 тис.
Легковики вартістю $10-20 тис. скоротили свою частку з 15,1% у 2023 році до 11,4% у 2024. Автомобілів вартістю понад $20 тис. теж стало менше: 8,5% у липні-2024 у порівнянні з 9,4% у липні-2023.
Тобто, на ринку побільшало дешевих автомобілів та відповідно стало менше дорогих.
Середня ціна пропозицій
Впродовж минулих 12 місяців середня ціна (медіанна) запиту продавців в оголошеннях коливалася у діапазоні $500, від $5500 до $6000. Найвищими (що зазвичай відбувається коли є достатній попит) запити продавців були у березні й квітні поточного 2024 року. Найнижчими, що зазвичай свідчить про певне зниження темпів продажів й зростання середнього часу очікування покупця — торік у вересні, а також у червні й липні цього року.
Якщо розглянути регіональний аспект, то найдорожчі за середньою вартістю легковики з пробігом виявилися традиційно у Київські області та Києві ($7999), на Львівщині ($7700) та Волині ($7000). Найдешевші — у Кіровоградській ($3800), Херсонській ($3000) та Донецькій ($2900) областях.
Найбільше подорожчали легковики за рік на Івано-Франківщині — на 8,6% до $6300, у Волинській (на 7,7%) та Херсонській областях (на 7,2%). Найбільше середня ціна знизилася натомість в Харківській (-12,2% до $4300), Кіровоградській (на −12,6% до $3800) та Вінницькій (на −14,8% до $5200).
Зміна цін за сегментами (за ознакою пального/живлення)
У розрізі окремих сегментів, з розподілом за типом живлення силової установки, найнижчу середню ціну, яка за підсумками липня становить $2500, мають легковики з газобалонним обладнанням. Це пояснюється тим, що парк машин з ГБО здебільшого складається з моделей віком понад 20 років, з умовно-простими ДВЗ, без прямого впорскування бензину, турбонагнітачів, змінних фаз газорозподілу тощо. І хоч туди ж потрапляє частина імпортованих авто зі США з так званими «атмосферними» моторами, істотного впливу на підвищення середньої ціни у цьому сегменті це не мало. Крім того, за рік середня ціна тут знизилася з $3400 до $2500.
Наймасовіший сегмент — бензинові автомобілі, займає середнє положення між щойно описаними авто з ГБО та дизельними легковиками. Поточна середня ціна усіх пропозицій тут $5400, яка попри незначні коливання впродовж минулих періодів не зазнала змін.
За дизельні легкові авто з пробігом зараз у середньому просять $7500, що незначно менше, ніж рік тому, коли це число становило $7800. Всі три щойно описані сегменти (які водночас наймасовіші на вторинному ринку) були достатньо стабільними за показником середньої ціни з липня-2023 по липень поточного року.
Доволі нетиповий стрибок середньої ціни зафіксований у сегменті авто з гібридними силовими установками (які тут не поділені на підтипи на кшталт MHEV/HEV/PHEV). Проте зважаючи на те, що частка «гібридів» на ринку всього близько 2%, достатньо кілька десятків автомобілів, щоб помітно змінити ціновий зріз. Загалом, якщо відкинути період аномального «просідання», ціни на «гібриди» постійно коливаються з тенденцією до поступового зниження.
Найбільше змін відбулося у сегменті електромобілів: поточне значення середньої ціни запитів продавців становить $15000. Що істотно менше (на $1800) ніж було рік тому у липні 2023 року, а також значно менше (на $2900), ніж пікове значення $17900, яке було зафіксоване у січні 2024 року. Загальна тенденція у сегменті електромобілів — впевнене зниження середніх цін, при чому чим вища ціна конкретної моделі, тим стрімкіше вона падає. Натомість у сегменті до $10 тис. це явище відтворюється значно менше.
На думку співзасновника Інституту досліджень авторинку Остапа Новицького, такий стан справ щодо електромобілів спричинений дією кількох чинників. Один із них — електромобілі втратили свій особливий статус новинки на ринку, й стали звичайними повсякденними транспортними засобами. Зрештою, до цього прагнув і один із піонерів електромобільного руху — Ілон Маск, який у 2014 році в інтерв’ю виданню «Rolling Stone» зазначив, що мета Tesla — зробити електромобілі масовими й доступними, щоб вони стали настільки ж звичайними, як бензинові автомобілі. Здається, за 10 років він з цим упорався.
Наступний чинник (пов’язаний з попереднім) — зниження цін на американських страхових аукціонах, що своєю чергою дозволяє імпортувати й продавати чимало електроавто в Україні теж дешевше.
Серед локальних факторів варто зазначити два: насичення ринку електромобілями (або, іншими словами — число покупців, які мають доступ до власної зарядної точки, скінчене). Також свій епізодичний вплив мають аварійні відключення електроенергії, які спонукають частину власників електроавто терміново шукати альтернативи з ДВЗ, позбуваючись машин на батарейній тязі з істотними знижками.
Стабільність щодо цін бензинових, дизельних, а також оснащених ГБО автомобілів, за словами Станіслава Бучацького, спостерігатиметься і в наступних періодах. Ці сегменти складають основну частину ринку, а більшість українців, своєю чергою, схильні купувати «традиційні» авто з ДВЗ. Це утримуватиме баланс попиту й пропозиції за умови відсутності інших «стресових» факторів на авторинок, пояснює експерт.
- Потрібно більше інформації? Надішліть нам запит, і команда ІДА докладе максимум зусиль, щоб у вашому розпорядженні були усі необхідні дані, які допоможуть розвитку вашого бізнесу!
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.