Депутати погодили законопроєкти про «євробляхи»
Сьогодні профільний «фінансовий» комітет Верховної Ради розглянув ухвалені у першому читанні законопроєкти про так звані «євробляхи» — № 4643-д та № 4644-д. Більшість народних депутатів підтримало винесення документів в зал Парламенту для голосування в цілому. Щоправда, з певними поправками.
УМОВИ ЗАСТОСУВАННЯ
Базова ідея законопроєктів не змінилася:
- Тільки для вже ввезених євроблях.
Для тих, хто легально ввозить «свіже» авто з-за кордону в період дії закону, знижок не буде.
- Правила діятимуть лише 180 днів.
Додаткових 3 місяці матимуть лише військові, що перебуватимуть в зоні бойових дій на Сході України протягом періоду дії Закону більше, ніж 90 днів. Після цього — великі штрафи для всіх.
- Пільгові умови поширюються лише на легкові авто та вантажні транспортні засоби загальною масою до 3,5т (код УКТ ЗЕД 8704).
Мова йде про транспортні засоби, що відповідають кодам УКТ ЗЕД 8703 та 8704.
- Мінімальний екологічний стандарт — Євро-2
Легкові автомобілі, що не відповідають цьому стандарту, розмитнити неможливо. Щодо вантажних авто, то тут існує додаткове обмеження: закон про першу реєстрацію авто вимагає від них екологічний стандарт «Євро-5». Тобто на практиці можна буде розмитнити лише вантажні транспортні засоби від 2010 року випуску.
- Для «пільгового» розмитнення доведеться сплатити «добровільний внесок» у розмірі 8500 грн.
Або ж за тих самих 8500 грн можна буде вивезти автомобіль за межі України, якщо розмитнювати таке авто немає сенсу. Це дозволить уникнути ще більших штрафів у майбутньому.
- Вартість розмитнення залежатиме від віку авто та об’єму двигуна
Формула залишилася незмінною. Чим старше авто, і чим більший об’єм двигуна — тим його розмитнення буде дорожчим. В середньому за розмитнення «євробляхи» доведеться заплатити від 1000 до 3000 доларів.
ЩО ЗМІНИЛОСЯ
- Оформити за спрощеним порядком та пільговим тарифом пропонують дозволити лише ті авто з іноземною реєстрацією, що були ввезені в режимі транзиту або тимчасового ввезення, та знаходилися на території України станом на 31 грудня 2020 року.
Якщо авто колись перебувало в Україні як «євробляха», проте 31 грудня 2020 року фізично було за межами країни — під «акцію» воно не потрапляє. З однієї сторони, це запобіжник від ввезення автомобілів, котрі перетинали кордон раніше з туристичною метою. З іншого — не враховує тих, хто вивіз «євробляхи» під загрозою штрафів. Микола Запорожець змушений залишитися за кордоном.
- Початок дії нових правил розмитнення — через місяць після опублікування.
За цей час власники «євроблях» зможуть підготувати необхідні документи: зняти авто з обліку за кордоном та пройти сертифікацію.
- Під дію одноразової акції «легалізації євроблях» не підпадатимуть автомобілі віком до 5 років.
Аналітичне дослідження вторинного авторинку показує, що у 2020 році середня вартість розмитнення на легкові авто віком до 5 років становила 37,7% від вартості. Віком понад 5 років — 84,2%. Очевидно, що найбільша проблема саме у розмитненні старіших авто віком понад 5 років.
- Для учасників військових дій на Сході України закон діятиме 270 днів.
Але лише для тих, хто протягом дії Закону перебуватиме в зоні бойових дій більше, ніж 90 днів. Для усіх інших період становитиме 180 днів.
- Тимчасового порядку розмитнення не буде
У першій версії законопроєктів були передбачені два місяці для розробки Кабміну тимчасового порядку розмитнення «євроблях». Таке положення було було у законах зразка 2018 року. Цього разу представники Міністерства фінансів заявили, що додаткових роз’яснень не потрібно.
Усі інші правки, а їх було аж 88, — відхилили.
ЗАУВАЖЕННЯ
Основні недоліки, котрі були у запропонованих законопроєктах від самого початку, залишилися. Ці проблеми — глобальні: вибірковість дії, не комплексний підхід та соціальна несправедливість.
Одне з положень законопроєктів суперечить міжнародним угодам. Стаття 85 Директиви Ради 2006/112/ЄС від 28 листопада 2006 року про спільну систему податку на додану вартість говорить, що при ввезенні будь-яких товарів з-за кордону базою для оподаткування повинна бути митна вартість. Застосування фіксованих формул та таблиць не дозволене. Враховуючи, що правила діятимуть тимчасово, реакції зі сторони ЄС скоріш за все не буде. Проте застосувати такий підхід на постійній основі було б неможливо. Бажання зменшити корупцію на митниці — похвальне та потрібне, проте розв’язувати цю проблему потрібно враховуючи європейський досвід та не порушуючи міжнародні угоди.
Ще один ризик — корупційний. Спокуса неправомірної вигоди може породити схему незаконного внесення дати в’їзду «євробляхи» заднім числом. Для того, щоб потрапити під «пільгове» розмитнення і зекономити кілька тисяч доларів, достатньо змінити дату в’їзду на 2020 рік.
Окрім цього, потрібно враховувати й економічний аспект. Крім офіційних платежів до державного бюджету, доведеться потратитися на зняття з обліку автомобілів за кордоном та підготовку договорів купівлі-продажу, сертифікації, митно-брокерських послуг, збір до пенсійного фонду, та постановку на облік у Сервісному центрі МВС. Сумарно усі платежі, навіть зі знижкою, можуть зробити розмитнення уже ввезеної «євробляхи» невигідним. В результаті, протягом дії закону, кількість оформлених машин може бути дуже малою. Експерти Інституту досліджень авторинку припускають, що це число становитиме до 10-15 тисяч авто на іноземній реєстрації.
Довгострокового впливу на автомобільний ринок України таке рішення не матиме. У короткостроковій перспективі вплив таких правил буде негативним. Частина розмитнених із пільгами «євроблях» одразу з’явиться в продажі за цінами, нижче ринкових. Це може призвести до тимчасового спотворення цін на автомобілі та сповільнити активність ринку.
В подальшому законопроєкти повинні бути винесені для голосування в цілому у залі Верховної Ради, та підписані Президентом України.
ВИСНОВОК
Рішення саме у такому форматі — коли усувається наслідок, а не першопричина явища «євроблях» — обговорювалося у 2016-2018 роках, ще за попереднього скликання Верховної Ради. Тоді так звану «амністію» авто іноземної реєстрації відкинули, вирішивши, що зміна правил розмитнення повинна стосуватися усіх категорій громадян. Адже «євробляхи» — наслідок проблем в загальних правилах розмитнення.
Окрім того, стосуватимуться «пільгові» умови не всіх, а окремої частини суспільства. Ті, в кого немає «євробляхи», але вони схочуть купити за кордоном авто, платитимуть за повними ставками. Фактично — у кілька разів більшими.
Змінювати авторинок та правила на ньому потрібно глобально та комплексно. Не концентруватися виключно на легкових авто. Не забувати про вантажні, автобуси, спецтехніку. І головне — зміни повинні стосуватися всіх, та діяти на постійній основі.