Всі новини

Нульове розмитнення скасували. Як це вплине на авторинок?

Нульове розмитнення скасували. Верховна Рада більшістю голосів ухвалила законопроєкт № 7418. Документ повертає «довоєнні» ставки розмитнення, що були ухвалені попередньою владою ще у 2018 році. Якщо закон підпише Президент, уже з 1 липня на імпорт авто повернеться мито, ПДВ і акциз, що залежить від віку. Як це вплине на ринок, дослідили експерти Інституту досліджень авторинку.

Від крайнощів до крайнощів

Історія скасування «нульового» розмитнення почалася чи не одразу після ухвалення таких правил ще на початку квітня. Кожен з аргументів, якими обґрунтовували бажання повернутися до старої системи розмитнення, був спростований.

  1. Черги на кордонах у квітні утворилися не через «нульове» розмитнення, а через глобальну зміну транспортних потоків: західний кордон залишився єдиними «воротами» для ввезення товарів в Україну. Пізніше потік авто зменшився й питання з чергами більше не підіймалось.
  2. Всупереч заявам про масове ввезення елітних авто, абсолютна більшість автомобілів, ввезених під «нульове розмитнення» була вартістю $2-5 тисяч. Машин вартістю понад $100 тисяч взагалі нарахували менш як 50 штук.
  3. Останній аргумент: бюджет ніби-то втратив 13 мільярдів гривень. Проте без «нульового» розмитнення ніхто б не привіз стільки машин відповідних характеристик. Тому втрати не можна визначати лінійно, а потрібно враховувати інші аспекти, до яких призвів безмитний імпорт: активізацію економіки, зростання мобільності населення, розвиток суміжних сфер бізнесу, відсутність корупції при ввезенні.

Втім, такі аргументи не вплинули на рішення депутатів. У разі, якщо закон підпише Президент, «нульове» розмитнення перестане діяти уже з 1 липня 2022 року. Таке рішення в Інституті досліджень авторинку вважають рухом від крайнощів до крайнощів.

Повне скасування податків, згодом постійна невизначеність щодо терміну їх дії, кілька спроб їх повернення, заяви про розмитнення в смартфоні й врешті просто повернення до ставок 2018 року — все це дуже негативно впливає на авторинок та позбавляє можливості планування як громадян, так і бізнесу.

Наступний тиждень варто очікувати зростання черг на кордонах, адже тепер різко зросте кількість тих, хто схоче встигнути скористатися безмитним ввезенням авто до його скасування.

Як це вплине на авторинок

У березні 2022 року в Україну імпортували всього близько 2 тисяч вживаних авто. З ухваленням «нульового» розмитнення імпорт багаторазово зріс.

Динаміка імпорту вживаних транспортних засобів протягом квітня 2021 — травня 2022 року

Експерти Інституту досліджень авторинку прогнозують, що з поверненням «довоєнних» ставок розмитнення, імпорт знову призупиниться, до рівня кількох тисяч авто в місяць. Цьому будуть сприяти, зокрема:

  • зниження купівельної спроможності українців внаслідок повномасштабної війни;
  • подорожчання автомобілів за кордоном внаслідок кризи автомобільної промисловості та дефіцит пропозиції на ринку;
  • подорожчання та ускладнення доставлення транспортних засобів з-за кордону, найбільше — в сегменті авто з країн Америки та Південної Кореї;
  • зміна курсу валют, знецінення гривні.

Після повернення податків зразка 2018 року, ввезення автомобіля з-за кордону буде невигідним. Тому перший час автомобілі купуватимуть на внутрішньому ринку, де почнеться зростання цін на більшість популярних моделей, в межах 20-30%.

Окрім прямого впливу, є ще й непрямий: різке зростання корупційних ризиків на митниці. Оскільки формула нарахування податків передбачає залежність від митної вартості авто, яку своєю чергою визначають працівники митниці, можна припустити, що відновляться схеми для зменшення розміру цих платежів. Зокрема, підробка інвойсів, зазначення вигаданих пошкоджень авто, підміна документів тощо.

Скасування збору до пенсійного фонду для електромобілів, передбачене законопроєктом № 7418, жодним чином не покращить ситуацію на авторинку. Перш за все, через зовсім невеликий відсоток автомобілів з електродвигуном в структурі імпорту внаслідок дорожнечі таких машин за кордоном, та стосуватиметься обмеженої кількості забезпечених українців.

Враховуючи усі вищеописані негативні моменти, можна передбачити не додаткові надходження, а навпаки втрати української економіки внаслідок зменшення обсягів імпорту, зростання рівня корупції, та зменшення економічної активності та мобільності українців.

Яким міг би бути компроміс

Збалансованим рішенням може стати компромісний варіант часткового відновлення оподаткування імпорту, вважають в Інституті досліджень авторинку. Наприклад, скасування акцизного податку на всі види транспортних засобів, а не лише легковики, з поверненням лише ПДВ та мита. А згодом — ухвалення обіцяного розмитнення авто з допомогою "Дії«.

Скасування акцизу, сплата лише ПДВ і мита зараз, та плавний перехід до нових умов розмитнення «в телефоні» позитивно б сприйняли як серед законотворців, так і в суспільстві. Також таким рішенням можна було б досягнути балансу: держава б стабільно отримувала надходження до бюджету від імпорту авто без корупції; громадяни отримали б зручний та дієвий інструмент для самостійного оформлення авто без посередників; бізнес би отримав прогнозованість та можливість працювати прозоро, конкуруючи сервісом, швидкістю та якістю, а не вмінням краще скористатися "схемами".

Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб дізнаватися гарячі новини авторинку першими, без реклами та спаму.

Останні новини