З початку дії «нульового» розмитнення Україні привезли понад 100 тисяч вживаних транспортних засобів. Найбільше — легкових автомобілів доступного цінового сегмента. Інститут досліджень авторинку опрацював офіційну статистику імпорту та визначив 10 найпопулярніших моделей авто з-за кордону, їх середній вік, вартість, а також проаналізував країни, з яких їх привозять.
Динаміка імпорту
З 9 квітня по 19 травня українці привезли з-за кордону 90 269 транспортних засобів по «нульовому» розмитненню. З них 95,7% (86,4 тис. шт.) були легковими авто, 3,4% склали вантажні авто (1,9 тис. шт.), 0,6% сідлових тягачів (354 шт.) та 0,3% автобусів (155 шт.).
Порівнюючи з аналогічним періодом минулого 2021 року (квітень-травень), загальний імпорт вживаних транспортних засобів зріс лише на 6%. Тобто, зростання імпорту не можна назвати багаторазовим, а скоріше поверненням до «довоєнних» об’ємів з невеликим зростанням.
Натомість суттєве зростання помітне, якщо порівнювати квітень із березнем 2022 року, коли з-за кордону привезли лише 2118 вживаних транспортних засобів. У перший місяць дії «нульового» розмитнення українці імпортували 33,7 тис. транспортних засобів з пробігом, що було у майже 15 разів більше, ніж попереднього місяця.
Така ситуація дозоляє припустити, що з великою імовірністю, у разі скасування «нульового» розмитнення, імпорт знову призупиниться та становитиме 2-3 тисячі в місяць, наголошують експерти Інституту досліджень авторинку.
Звідки привозили вживані автомобілі під нульове розмитнення
Понад 91% автомобілів, привезених з-за кордону протягом квітня-травня, були придбані в країнах ЄС: 82,3 тис. шт. Різке збільшення автомобілів «європейських» автомобілів та зменшення «американців» пов’язане, в першу чергу, із логістичними проблемами. В січні-лютому частка авто з Америки становила майже 28% (17 тис. шт.), у квітні-травні — лише 4,7% (4,3 тис.). Через тимчасово заблоковані українські порти доставлення таких машин ускладнилось та подорожчало. Окрім цього, тимчасова дія «нульового» розмитнення, з нечітко зафіксованою датою закінчення пільги, спонукала до купівлі автомобіля, який можна доставити протягом кількох днів чи тижнів, але не місяців. З цих же причин скоротилася кількість автомобілів з Південної Кореї: із 3,9% (2,4 тис. шт.) в січні-лютому до 0,8% у квітні-травні (0,8 тис. шт.).
Перше місце в топі найпопулярніших країн зайняла сусідня Польща. З цієї країни українці експортували 37,2% від загальної кількості вживаних авто за «нульовим» розмитненням — понад 30 тисяч авто. На другому місці опинилася Німеччина (28,7%, понад 23 тисячі авто). Третє місце зайняла Литва (13%, 10,5 тисячі авто). США, яка до початку повномасштабного вторгнення очолювала рейтинг країн, звідки українці привозили найбільше авто, опустилася аж на четверте місце, із часткою 5,2% та показником в трохи більше, як 4 тисячі експортованих до України машин.
Також популярністю серед українців користуються Чехія, Нідерланди, Франція, Словаччина, Бельгія та Швейцарія.
Яка вартість авто, що привозять під «нульове» розмитнення
У більшості українці потребують недорогих автомобілів доступної цінової категорії. Статистика це підтверджує: понад 78% легковиків, привезених «під нульове» розмитнення, були ціною до $5 тисяч. Найбільше купували автомобілі в цінових діапазонах $1-2 тисячі (28,2%) та $2-3 тисячі (19,5%).
Середня вартість вживаного легковика з-за кордону, який привозили під «нульове» розмитнення, склала $4268. У січні-лютому цей показник був на рівні $4759.
Цікаво, що у період дії «нульового» розмитнення суттєво скоротилася частка автомобілів ціною до $1 тисячі. У січні-лютому таких машин було 17,2% від загальної кількості (9,8 тис. шт.), а у квітні-травні — лише 6,2% (5,3 тис. шт.). Це може означати дві речі. Перше: українці перестали занижувати митну вартість, адже за відсутності митних платежів, вона не впливає на їх розмір. І друге: сума, яку українці готові витратити на купівлю авто, не змінилася, проте раніше значну частину цих коштів складали податки на імпорт. За їх відсутності, можна витратити більше власне на купівлю самого автомобіля, а отже купити дещо дорожчу машину.
Також помітно, що кількість імпортних автомобілів різко зменшується після позначки в $10 тисяч, а за увесь час дії «нульового» розмитнення до України привезли лише 348 легковиків вартістю понад $50 тисяч (0,4% від загальної кількості).
Якого віку привозять авто з-за кордону
Середній вік автомобілів, імпортованих у квітні-травні, склав 14 років. Найбільше українці привозили автомобілі 2004-2009 років випуску. Це підтверджує тезу, що боятися навали старих автомобілів з-за кордону в разі запровадження екологічних стандартів «Євро» лише для нових автомобілів та скасуванні акцизного податку на постійній основі, немає підстав. Навіть з повною відсутністю митних платежів та можливістю ввозити авто від 1996 року випуску, українці привозили в основному авто віком до 15 років.
ТОП-10 авто, привезених під «нульове» розмитнення
У першій десятці найпопулярніших вживаних легковиків з-за кордону, які українці привезли у квітні-травні під «нульове» розмитнення, відсутні елітні моделі. Лідером, як і раніше, залишається Volkswagen Passat. На другому місці опинився Volkswagen Golf, а на третьому — Skoda Octavia. Четверте, п’яте та сьоме місце зайняли також бренди VAG — Audi A6 та Audi A4 відповідно. Загалом автомобілі виробництва цього концерну займають в рейтингу. понад третину — аж 11 місць із 30.
Шосте місце зайняв Renault Megane, за ним йдуть два Opel — Zafira та Astra. Замикає десятку Ford Focus.
- Volkswagen Passat
Середня ціна: $3 040
Середній рік випуску: 2007
Кількість: 5 687 шт.
- Volkswagen Golf
Середня ціна: $2 668
Середній рік випуску: 2006
Кількість: 5 217 шт.
- Skoda Octavia
Середня ціна: $3 172
Середній рік випуску: 2008
Кількість: 3 566 шт.
- Audi A6
Середня ціна: $4 691
Середній рік випуску: 2006
Кількість: 2 445 шт.
- Audi A4
Середня ціна: $3 218
Середній рік випуску: 2005
Кількість: 2 314 шт.
- Renault Megane
Середня ціна: $2 576
Середній рік випуску: 2009
Кількість: 2 293 шт.
- Volkswagen Touran
Середня ціна: $2 752
Середній рік випуску: 2007
Кількість: 2 255 шт.
- Opel Zafira
Середня ціна: $2 039
Середній рік випуску: 2007
Кількість: 2 111 шт.
- Opel Astra
Середня ціна: $2 119
Середній рік випуску: 2007
Кількість: 1 930 шт.
- Ford Focus
Середня ціна: $2 154
Середній рік випуску: 2008
Кількість: 1 853 шт.
Слідкуйте за Інститутом досліджень авторинку, щоб отримувати якісну інформацію без спаму та реклами. Підпишіться на телеграм-канал, щоб дізнаватися про все першим!
Примітка: аналітику підготували експерти Інституту досліджень авторинку на основі інформації, отриманої Народними депутатами України Ярославом Железняком та Альоною Шкрум у відповідь на звернення до Державної митної служби.