У Верховній Раді зареєстрували законопроєкт, яким пропонують повернути тимчасово скасовані раніше податки. У тому числі — і на імпорт автомобілів з-за кордону. Тобто, «нульове» розмитнення найближчим часом можуть скасувати.
Йдеться про законопроєкт 7311 від 24.04.2022 про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо окремих податків і зборів у період воєнного, надзвичайного стану. Серед іншого, він виключає норму, яка передбачала тимчасове звільнення від оподаткування митом, ПДВ там акцизним податком ввезення автомобілів з-за кордону фізичними особами.
Таким чином, у разі ухвалення, розмитнення автомобілів стане таким, яким було раніше: тобто, зі сплатою усіх податків, у тому числі звичною формулою нарахування акцизу.
За інформацією Державної митної служби, в Україну за час дії «акції» ввезли майже 15 тисяч транспортних засобів. Таку кількість імпортували фактично за два тижні, адже запрацював механізм аж 12 квітня. Не можна сказати, що це рекордний показник, адже у квітні 2021 року вперше зареєстрували 47 тисяч вживаних транспортних засобів, привезених з-за кордону.
Станом на сьогодні «нульове» розмитнення ще працює, адже спочатку законопроєкт повинні розглянути на засіданні профільного комітету, потім проголосувати в залі, врешті документ має підписати Президент. І лише після публікації в офіційній пресі нові-старі правила стануть чинними.
Зауважимо, що думки щодо «нульового» розмитнення були контроверсійними. Критики наголошували, що такі автомобілі створили черги на пунктах пропуску, не дають швидко оформити вантажі першої необхідності, та що загалом це явище дискредитує Україну перед іноземними партнерами, адже автомобілі купують не звичайні люди, а «перекупники».
Прихильники стверджували, що автомобілі необхідні задля збільшення мобільності населення в часи війни. Адже рівень автомобілізації був одним з найнижчих у Європі — близько 260 автомобілів на 1000 осіб. Внаслідок бойових дій значна кількість авто була знищена, пошкоджена та вивезена за кордон. Переваги бачили також в зростанні економічної активності та зростанню надходжень до бюджету від податків, сплачених супутніми сферами бізнесу — обслуговування авто, продажу запчастин, паливо-мастильних матеріалів тощо.
Остаточне рішення щодо долі «нульового» розмитнення буде прийняте в стінах Парламенту. Будемо слідкувати за розвитком подій.