Всі новини

Заборона виготовлення авто з ДВЗ: коли трапиться та як вплине на ринок?

Депутати Європейського парламенту з Комітету охорони навколишнього середовища пропонують заборону продажу нових легкових автомобілів і мікроавтобусів з двигунами внутрішнього згоряння у 2035 році. 28 відомих компаній, у тому числі Ford і Volvo, звернулися до влади ЄС з проханням ухвалити відповідні закони, котрі б зобов’язували до «нульових» викидів усі нові транспортні засоби. Як це рішення вплине на український автомобільний ринок, визначили експерти Інституту досліджень авторинку.

Позиція Європейського парламенту

14 липня 2021 року Європейська комісія представила законопроєкт, що пропонує зобов’язати автовиробників скоротити середні викиди CO2 від нових легкових автомобілів і мікроавтобусів на 100 відсотків з 2035 року, у порівнянні з 2021 роком. Тобто — фактично припинити виготовлення автомобілів з ДВЗ.

Комітет з навколишнього середовища, громадського здоров’я та безпеки харчових продуктів (ENVI) Європарламенту цієї весни підтримав позицію щодо внесення змін до стандартів викидів CO2 для нових легкових автомобілів і мікроавтобусів в Європейському Союзі. Депутати висловили підтримку пропозиції Європейської Комісії щодо досягнення мобільності з «нульовими» викидами у 2035 році. Це ще один крок до фактично повної заборони продажу автомобілів внутрішнього згоряння на ринку ЄС та заміни їх на електромобілі.

Звіт комітету повинен бути ухвалений під час червневого пленарного засідання і стане позицією Європейського парламенту на переговорах з урядами ЄС щодо остаточної редакції європейського законодавства, що регламентує виробництво нових авто. Остаточно закон про заборону виготовлення авто з ДВЗ у ЄС повинні ухвалити восени.

Позиція автовиробників

28 компаній звернулися до влади Європейського Союзу з проханням забезпечити, щоб з 2035 року всі нові легкові автомобілі та мікроавтобуси, що продаються в Європі, відповідали стандарту «нульових» викидів. У тому числі — Ford і Volvo. Підписанти звернення також закликають до розширення інфраструктури зарядки електромобілів у Європі.

"У європейському Ford ми віримо, що свобода пересування йде поруч з турботою про нашу планету та один про одного. Таким чином, до 2035 року всі автомобілі Ford будуть без шкідливих викидів. Для успішного досягнення цієї мети законодавцям ЄС також необхідно встановити обов’язкові національні цілі щодо ефективної інфраструктури зарядних станцій, яка задовольнятиме попит на електромобілі, що зростає" — заявив Стюарт Роулі, президент Ford of Europe.

У листі, надісланому законодавцям ЄС, підписанти наголошують, що зменшення кількості авто з ДВЗ на дорогах є важливим для того, щоб Європа досягла цілі щодо «нульових» викидів до 2050 року. Сприяти переходу ринку на електромобілі повинна дорожня карта для автомобільних виробників та дилерів.

Volvo планує стати повністю «електромобільною» компанією уже до 2030 року і підтримує припинення продажів автомобілів з ДВЗ в Європі до 2035 року. «Вікно, через яке ми можемо уникнути найгірших наслідків глобального потепління, швидко закривається. У цей критичний момент для ЄС настав час підтвердити своє лідерство в кліматичних діях» — каже Джим Роуен, генеральний директор Volvo Cars.

Авто з ДВЗ зникнуть не одразу

Очевидно, що електромобілі — це майбутнє світової автопромисловості, переконані експерти Інституту досліджень авторинку. Проте мова йде саме про заборону виготовлення авто з ДВЗ. Класичні бензинові та дизельні вживані автомобілі залишатимуться на дорогах Європейського Союзу та становитимуть значну частину ринку все ще тривалий час.

Щоправда, їх використання може обмежуватися на локальному рівні, як, наприклад у Німеччині, де в залежності від класу екологічності «Євро» обмежують в’їзд до певних районів населених пунктів. Це створюватиме незручності та сприятиме бажанню замінити такі автомобілі на більш екологічні. Так відбувається уже зараз зі старими дизельними автомобілями в Німеччині, попит на які суттєво зменшується. Що своєю чергою призводить до зниження цін на такі автомобілі в країні.

Проте, оскільки автомобільний ринок Європейського Союзу — це велика єдина економічна зона, то на ці автомобілі знаходяться покупці з інших європейських країн, де немає жорстких екологічних обмежень на користування транспортними засобами. Наприклад, у Польщі, Чехії, Литві та Словаччині. Тому різкого обвалу цін на машини після ухвалення заборони на виготовлення нових авто з ДВЗ очікувати не варто.

Заміна «класичних» транспортних засобів на електромобілі в ЄС відбуватиметься поступово, в міру природного вичерпання ресурсу авто з ДВЗ, та виведення їх з експлуатації чи продажу на експорт в треті країни.

Пришвидшити процес можуть локальні обмеження на пересування авто з ДВЗ у країнах у поєднанні з державними програмами заохочень та сприянь у купівлі нових електромобілів — доступне кредитування, компенсації, інші фінансові «бонуси» у вигляді безплатного паркування, користування дорогами тощо. Проте це напряму залежить від рівня економічного розвитку кожної з країн, та купівельної спроможності населення. Саме ці чинники є визначальними у глобальному переході на електромобілі, впевнені експерти Інституту досліджень авторинку.

Як це вплине на український авторинок

Хоч Україна рухається в напрямку вступу до Європейського Союзу, до набуття членства виконання рішень Європарламенту не є обов’язковим. Проте стане таким одразу після того, коли Україну приймуть до ЄС. Тому, найімовірніше, у разі ухвалення відповідного рішення, виготовлення нових автомобілів з ДВЗ в нашій країні також буде забороненим із 2035 року.

Оскільки в Україні відсутнє виробництво автомобілів повного циклу, а лише SKD (великовузлове складання), кількість «українських» авто за підсумками 2021 року була мінімальною, а доля багатьох підприємств під великим питанням, найбільше «електромобілізація» вплине на імпортерів та дилерів нових авто. Проте великих змін у їх діяльності не відбудеться — просто замість авто з ДВЗ вони продаватимуть електромобілі.

Найбільшою перешкодою в «електромобілізації» України є низька купівельна спроможність наших громадян. За статистикою, частка нових авто у 2021 році в загальній кількості продажів авто на українському авторинку складала лише 6% (100 тисяч штук). Після початку повномасштабного вторгнення росії, продажі зменшилися удесятеро. Натомість найбільший попит мають вживані машини вартістю до $10 тисяч.

Вживані електромобілі, ціна на які, за даними AUTO.RIA, стартує від $5 тисяч, не можуть замінити авто з ДВЗ через малий запас ходу. Найдешевший новий електромобіль в Україні на цьому ж ресурсі коштує $27 тисяч.

Для збільшення продажів електромобілів необхідне не лише здешевлення вартості нового електричного авто, але й зростання економіки, збільшення купівельної спроможності українців, а також доступні фінансові програми кредитування та лізингу. Адже від заборон більше грошей в українців не з’явиться.

Також важливим фактором є інфраструктура електричних зарядних станцій. До моменту, поки їх кількість не буде достатньою, а процес заряджання не створюватиме незручностей і не потребуватиме великої кількості часу, електромобілі не зможуть повноцінно замінити авто з ДВЗ. Значна частина покупців, навіть маючи кошти, обираючи між авто з ДВЗ та електромобілем, надаватимуть перевагу класичним машинам, попри решту факторів.

Тому, з однієї сторони, заборона виготовлення нових авто з ДВЗ частково сприятиме збільшенню імпорту вживаних  авто з ДВЗ в Україну, які ставатимуть дешевші за кордоном. З іншої, зростання кількості нових електромобілів в ЄС сприятиме їх здешевленню та збільшенню їх кількості на вторинному ринку. Тобто, вживані електромобілі будуть дешевшати, а запас їх ходу - зростати внаслідок технічних вдосконалень.

Масовий перехід на електромобілі, і не лише в Україні, можливий за умови поєднання цілого комплексу факторів: зростання ціни пального, розвитку інфраструктури зарядних станцій, здешевлення електромобілів та розширення асортименту, збільшення купівельної спроможності громадян та наявність програм фінансування. А також - покращення технічних характеристик самих авто з електродвигуном, а саме - зменшення часу заряджання та збільшення місткості батареї. А поки ж, враховуючи реалії найближчого десятиліття, потрібно поповнювати український автопарк будь-якими авто, адже рівень автомобілізації удвічі нижчий, ніж в ЄС: 250 авто у нас проти 600+ в Європі.

Останні новини