З початком вторгнення росії в Україну місцевий авторинок завмер. Очевидно, що в перші, найстрашніші дні війни, українцям було не до купівлі нових автомобілів. І якщо на ринку вживаних авто збереглася активність та навіть спостерігається певне зростання, то продажі нових машин за підсумками березня впали удесятеро. Чи готові українці купувати нові автомобілі надалі, дослідили в Інституті досліджень авторинку.
За підсумками березня, українці придбали лише 546 автомобілів. Такий місячний показник — рекордно низький. Навіть у перші «ковідні» місяці, коли через пандемію тимчасово не працювало багато компаній та державних установ, продажі були на рівні 4-6 тисяч нових легковиків. Таким чином, ринок впав на 94,1% у порівнянні з березнем 2021 року.
Загалом з початку 2022 року в Україні зареєстрували 11,2 тисячі нових машин. За аналогічний період — перший квартал 2021 року — українці придбали в салонах 21,9 тисячі легковиків. Тобто, квартальне падіння ринку дещо менше, проте також велике — мінус 48,9%.
Описувати рейтинг брендів та моделей автомобілів при такій мізерній кількості продажів немає жодного сенсу. Цікавіше подивитися, яким був ринок України до війни, та змоделювати можливості його відновлення у майбутньому.
Український авторинок до війни
Пік продажів нових автомобілів в Україні був зафіксований у 2008 році — 623 тисячі нових автомобілів. Такі показники були досягнуті насамперед через протекціонізм в автомобільній галузі — законодавство було виписане таким чином, що імпорт вживаних автомобілів із-за кордону був фактично заборонений. Тобто, українці були позбавлені вибору, а дилери нових авто та особливо українські автовиробники перебували в неконкурентному середовищі.
Підкріплювався успіх продажів також, на перший погляд, доступним кредитуванням, яке видавали майже усім без обмежень, проте під великі відсотки. Таким чином кількість придбаних нових машин в кредит доходила до 50%. Проте видавалося фінансування саме у валюті, доларах США. Після фінансової кризи 2008 року, яка була спричинена у тому числі масовим валютним кредитуванням, курс гривні до долара зріс практично на 60%, що створило проблеми для банківського сектору, а багатьох людей загнало в борги.
У тому ж 2008 році Україна вступила у Світову організацію торгівлі, що змусило скасувати вікові обмеження в імпорті вживаних авто в Україну. На фоні економічної кризи та зниження купівельної спроможності українців, знижувалися продажі й нових авто.
Далі було багато подій, які також впливали на економіку країни: анексія Криму росією, початок воєнних дій на сході України, дефіцит бюджету. Історичний мінімум продажів зафіксований 2016 року: 65,5 тисяч машин. Ринок почав відновлюватися лише у 2017 році, коли вперше за 8 років продали більше автомобілів, ніж роком раніше — 82,7 тисячі. Усі наступні роки були більш-менш стабільними для ринку. «Ковідний» 2020 рік приніс падіння лише на 3,2%, з кількістю проданих машин на рівні 85,4 тисячі.
У 2021 році українські дилери нових авто продали 107,8 тисячі нових автомобілів. Вперше із 2014 року кількість нових автомобілів, придбаних українцями за рік, перетнула позначку в 100 тисяч. Більшість із них — 97,6 тисячі — привезли з-за кордону. У порівнянні з 2020 роком, імпорт нових авто зріс на 19,3%. Таким чином, вплив світового дефіциту нових авто на ринок України був мінімальним.
Український авторинок не відчув негативного пливу дефіциту нових авто в першу чергу через свій невеликий розмір, переконаний Станіслав Бучацький, голова Інституту досліджень авторинку України. "Те що для України рекорд — те для світового ринку є частками відсотків. Дилерам у 2021 році вдалося задовольнити попит в першу чергу тому, що він був невеликим. На жаль, купівельна спроможність українців минулими роками була надто низькою для масової купівлі нових машин. З початком вторгнення росії вона знизилася ще більше".
Цікаві процеси експерти зафіксували у січні — змінився лідер продажів, а два із десяти місць найпопулярніших моделей зайняли автомобілі китайського Chery. Так трапилося через те, що китайські бренди були доступні до покупки у той час, коли на інші моделі потрібно було довго чекати.
Загалом ТОП-10 найпопулярніших нових авто в Україні у січні виглядав так:
- Renault Duster — 469 шт.
- Toyota Land Cruiser Prado — 154 шт.
- Toyota RAV-4 — 151 шт.
- Chery Tiggo 2 — 144 шт.
- Hyundai Tucson — 140 шт.
- Nissan X-Trail — 126
- Renault Koleos — 122
- Peugeot 301 — 107
- Chery Tiggo 4 — 100
- Chevrolet Cobalt — 95
Чи готові українці купувати нові авто зараз?
За даними Міжнародної організації міграції, кількість українців, які були вимушені покинути власні домівки й перебратися у безпечніші регіони країни, сягнула 6,5 мільйона, і ще понад 3 мільйони людей виїхали за кордон. Це, по-перше, змінило географію продажів автомобілів. Центр активності на авторинку змістився з центру України на захід.
По-друге, війна змінює пріоритети покупців. Очевидно, що під час активних бойових дій в країні далеко не кожен готовий купувати автомобіль, навіть якщо у нього є на це кошти.
По-третє, знижується купівельна спроможність українців. Страждає економіка загалом, розриваються усталені економічні зв’язки, частина людей втратила бізнес чи роботу. Ті, хто раніше планував покупку нового автомобіля, змушені змінювати свої плани.
По-четверте, банки в Україні призупинили програми фінансування — лізингу та кредитування. За підрахунками експертів близько 25% нових авто купували саме таким чином, тому цей факт також стримуватиме продажі.
Проте, всупереч усім вищепереліченим факторам та низьким показникам продажів у березні, протягом квітня кількість переглядів пропозицій нових авто в інтернет-каталогах та дзвінків до салонів дилерів, які мають авто в наявності, почала істотно збільшуватися, повідомляє найбільший в Україні онлайн маркетплейс AUTO.RIA.
У опитуванні, яке провела компанія, про наміри розглянути питання купівлі нового авто у своїх відповідях повідомили не лише місцеві жителі згаданих регіонів, а й громадяни, які прибули туди тимчасово. Вочевидь, така потреба обумовлена істотними ушкодженням чи втратою ними власного транспорту внаслідок воєнних дій. Найчастіше про готовність розглянути цей варіант повідомляли переміщені особи з Київщини, Львівщини, Вінницької та Хмельницької областей.
При цьому майже 24% опитаних розглядали купівлю нового автомобіля до початку війни та не мають наміру відмовлятися від свого плану навіть зараз. Чимало й людей, які будуть змушені вчинити інакше: кожен п’ятий опитаний раніше збирався купити нове авто, проте зараз схиляється вже на користь вживаного. Майже половина респондентів (43%) планує купувати авто лише по завершенню війни.
На запитання про чинники, які можуть вплинути на рішення придбати саме нове авто, більше ніж половина опитаних (56,4%) назвала наявність гарантій подальшої безпеки України та відновлення й подальший розвиток економіки. Також 26% потенційних покупців очікуватимуть на відновлення сприятливих умов кредитування та вигідні пропозиції дилерів.
Висновок
Швидкого відновлення продажів нових авто очікувати не варто. Щонайменше — до Перемоги України у війні. Як тільки ситуація в країні налагодиться, продажі нових автомобілів почнуть зростати, хоч основу ринку і надалі складатимуть авто з пробігом.
Продажі нових машин напряму залежатимуть від економічного відновлення країни, збільшення купівельної спроможності населення та перезапуску програм кредитування. Бажано — під посильні відсотки, як варіант — з допомогою державних програм. Додатково збільшити продажі можуть особливі умови дилерів, а також зміни податкового законодавства, які могли б зробити купівлю автомобіля доступнішою для українців.