Експерти Інституту досліджень авторинку проаналізували статистику реєстрацій транспортних засобів в Україні й визначили найпопулярніші моделі у трьох сегментах автобусів: імпорті вживаних, внутрішніх перепродажах та купівлі нових.
Динаміка ринку автобусів
Впродовж вересня 2025 року українські перевізники придбали 507 нових та вживаних автобусів. Це на 16,1% менше у порівнянні з серпнем поточного року, та на 26,8% менше відносно вересня 2024 року.

За окремими підсегментами порівняльна динаміка торгів автобусами наступна:
- Внутрішні перепродажі: −21,0% M-M, −41,4% Y-Y
- Імпорт вживаних: −5,7% M-M, 36,1% Y-Y
- Імпорт нових: −27,3% M-M, 60,0% Y-Y
- Вироблені в Україні: −5,3% M-M, −0,9% Y-Y
Більшість автобусів було куплено на внутрішньому ринку: 301 шт., що склало 59,4% від загальної кількості.
З-за кордону привезли 16,4% вживаних автобусів, або 83 шт.
Також минулого місяця вперше зареєстрували 123 нових автобуси: 107 з цього числа були виготовлені або переобладнані в Україні (21,1%), решта 16 шт. (3,2%) прибули із-за кордону.
Найпопулярніші автобуси на внутрішньому ринку
Внутрішній ринок вживаних автобусів показує чітке домінування малих та середніх класів, які є основою для приміських та міських перевезень. Лідерство, як і очікувалося, утримує Mercedes-Benz Sprinter, який завдяки своїй надійності, універсальності та високій ліквідності став абсолютним стандартом. Проте, одразу за ним ідуть представники вітчизняного виробництва: БАЗ А079 Еталон та Богдан/Ataman А-092. Це свідчить про те, що, незважаючи на появу нових моделей, власники активно перепродають ці надійні, знайомі та прості в обслуговуванні машини, які вже давно стали звичним явищем на наших дорогах.

У нижній частині рейтингу простежується високий попит на європейські малотонажні шасі, які часто використовуються для невеликих маршруток або туристичних перевезень. Це такі моделі, як старіші Mercedes-Benz T1/T2, а також Volkswagen LT та Volkswagen Crafter, що забезпечують необхідну гнучкість у перевезеннях. Цікаво, що навіть така компактна модель, як Рута 25, впевнено тримається у топі, підтверджуючи попит на бюджетні міські рішення. А поява у цьому рейтингу туристичного гіганта Neoplan Cityliner говорить про те, що внутрішній обіг також охоплює і великий клас, хоча і в дуже обмеженій кількості.
Найпопулярніші вживані автобуси, привезені з-за кордону
Ринок імпорту вживаних автобусів, навпаки, орієнтований на поповнення автопарку преміальними та спеціалізованими машинами. Абсолютним лідером імпорту є Mercedes-Benz Sprinter, що підтверджує його універсальність: його везуть як для переобладнання, так і для готових маршрутних рішень. Одразу за ним ідуть його прямі конкуренти у малому класі, зокрема Volkswagen Crafter та Iveco Daily, що формують стабільний потік малотонажних машин з Європи.
- Доставити з Європи, розмитнити, сертифікувати та зареєструвати автобус допоможе West Auto Hub.

Проте, найпомітнішою особливістю цього рейтингу є домінування європейського туристичного та великого класів. Тут представлені одразу кілька моделей від нідерландського конгломерату VDL/Bova (Ambassador та Futura), а також цілий «квартет» від бельгійського виробника Van Hool (Astromega, Altano, Acron). Це свідчить про те, що компанії активно оновлюють свій міжміський та туристичний парк, обираючи перевірені європейські моделі. Також помітна присутність компактного чеського автобуса SOR CN 8.5, який імпортується як маневрене та економічне рішення для регіональних маршрутів.
Найпопулярніші нові автобуси
Ринок нових автобусів майже повністю монополізований вітчизняними виробниками, що є закономірним для цього сегменту. Чіткими лідерами є ЗАЗ A08 I-VAN, який став новим фаворитом перевізників, та його головні конкуренти — БАЗ А081 Еталон і ціла низка моделей Богдан/Ataman (А-221, А-093, А-092). Така висока концентрація українських марок пояснюється їхньою відповідністю специфічним тендерним вимогам та умовам участі у програмах оновлення автопарку, де преференція надається місцевому виробнику.

Хоча ціна і простота обслуговування, безумовно, важливі, перевізники розуміють, що надійність і ресурс цих машин часто залишаються предметом компромісу через використання бюджетних іноземних агрегатів (як-от двигуни чи й цілі шасі з Індії чи Китаю). Таким чином, ринок нових автобусів — це вибір, продиктований швидше адміністративною необхідністю та мінімізацією первинних інвестицій, ніж гонитвою за довгостроковою експлуатаційною вигодою.
Єдиними значними «іноземними» вкрапленнями тут є Ford Transit, який, як і його конкуренти, використовується як база для маломісних маршрутних таксі. Інші іноземні моделі, як-от Troliga Pegasus, Olmedo Top Trim чи JAC Sunray, присутні лише у мінімальних кількостях, часто завдяки одиничним контрактам або спеціалізованим замовленням.
- Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.