У 2021 році українці придбали на внутрішньому ринку 945,3 тис. шт. легкових авто з пробігом. І хоч не вдалося перетнути межу в мільйон вживаних легковиків, протягом року, що минув, встановили інший рекорд — понад 100 тисяч проданих авто в грудні. Експерти Інституту досліджень авторинку визначили причини зростання ринку та моделі вживаних легковиків українці купували найбільше.
Динаміка внутрішніх продажів вживаних легковиків
У порівнянні з 2020 роком продажі вживаних авто зросли на 18%. Ринок плавно «розганявся» протягом року та досягнув піку в останній місяць року. За останнє десятиліття найвищий місячний показник внутрішніх перепродажів (94 тисячі) був зафіксований лише у липні 2020 року, коли після «локдауну» українці задовольняли відкладений попит на реєстрацію авто та масово ставили на облік авто, придбані раніше, в часи зачинених сервісних центрів МВС.
Експерти Інституту досліджень авторинку виділяють основні причини зростання внутрішніх перепродажів авто:
- Формується цивілізований авторинок.З’явилося юридичне підґрунтя для роботи автомобільного бізнесу. Зміна законів сприяла виходу цього сегменту бізнесу з тіні. Сфера стає привабливішою, зростає активність в ній. Як наслідок — з’являється більше можливостей для купівлі та продажу авто. Росте кількість"автокомісів" та компаній, що займаються продажем вживаних авто професійно.
- Українці все більше надають перевагу легальному оформленню купівлі авто. Довіреності та «продажі по техпаспорту» відходять в минуле. Це — наслідок, зокрема, спрощення та здешевлення цієї процедури.
- Автомобілі стали доступнішими. Зміна правил імпорту сприяла здешевленню автомобілів і на внутрішньому ринку.
- Потреба в мобільності, що загострилася в часи пандемії COVID-19. Цінність індивідуального транспорту зросла.
- Високий попит на автомобілі в Україні загалом. Через штучні обмеження в Україні утворився дефіцит автомобілів. При цьому підвищений попит існує саме на вживані автомобілі через їх нижчу вартість у порівнянні з новими. У 2021 році 60% продажів машин в Україні становили автомобілі вартістю до $10 тисяч. На фоні низького рівня автомобілізації й низької купівельної спроможності така тенденція зберігатиметься і надалі.
- Відновлення української економіки сприяє зростанню продажів автомобілів. По-перше, в українців стало більше коштів. По-друге, визначальним фактором при купівлі авто є впевненість у завтрашньому дні.
- Пільговий період «легалізації» так званих «євроблях» також збільшив кількість внутрішніх перепродажів. Українці часто продавали щойно оформлені машини, щоб компенсувати витрачені кошти.
- Зростання загальної кількості імпорту вживаних авто з-за кордону. Як довели експерти Інституту досліджень авторинку, ввезення машин з пробігом з-за кордону сприяє збільшенню продажів і на внутрішньому ринку.
Найпопулярніші моделі вживаних авто на внутрішньому ринку
Найбільше (у 10,8% випадків) протягом 2021 року на внутрішньому ринку українці обирали автомобілі марки Volkswagen. І такий результат року — одна з важливих тенденцій, адже ще у 2020 році першість займали автомобілі марки ВАЗ. Радянський автомобільний спадок поступово заміщується вживаними авто з-за кордону. Проте, кількість автомобілів цього бренду все ще значний в структурі українського авторинку — на рівні 10,6% від усіх внутрішніх перепродажів.
Третє місце зайняли автомобілі марки Skoda.
Серед моделей вживаних авто, якому надавали перевагу українці у 2021 році, першість зайняв Daewoo Lanos. Протягом року придбали сумарно 40,1 штук усіх модифікацій моделі, включно з Sens, Chanse та авто, випущеними під брендом ЗАЗ і Chevrolet. Цей результат — «відлуння» часів, коли за штучно обмеженого вибору за рік продали понад 600 тисяч таких машин.
Друге місце зайняв «народний» автомобіль українців серед свіжопригнаних машин з пробігом — Volkswagen Passat (30,7 тисяч). На третьому місці опинилася Skoda Octavia.
- Lanos & Sens* — 40 880
- Volkswagen Passat — 30 697
- Skoda Octavia — 27 996
- Volkswagen Golf — 20 994
- ВАЗ 2109/99 — 20 559
- Renault Megane — 14 916
- Ford Focus — 14 307
- Chevrolet Aveo* — 14 087
- Skoda Fabia — 13 563
- Opel Astra — 12 288
- Toyota Camry — 11 647
- ВАЗ 2107 — 10 058
- BMW 5 Series — 9 994
- ВАЗ 2110 — 9 255
- Hyundai Sonata — 9 042
- ВАЗ 2106 — 9 017
- Mercedes-Benz E-Classe — 8 945
- Volkswagen Jetta — 8 914
- Mitsubishi Lancer — 8 765
- Volkswagen Transporter* — 8 692
Загалом рейтинг вживаних авто на внутрішньому ринку 2021 року не надто відрізняється від показників 2020. Вподобання українців досить стабільні, а на ринку прослідковуються усталені тренди. А отже, на ринку можна займатися плануванням.
Оскільки імпорт та продажі вживаних авто — чималий сегмент бізнесу, який до всього активно розвивається, щоб тримати руку на пульсі змін та заробляти більше важливо використовувати аналітику та прогнозування. Допомогти в цьому може Інститут досліджень авторинку. Пишіть нам на [email protected]!