Вживані автомобілі стають популярнішими не лише в Україні. За інформацією CARFAX Europe, 2021 рік став рекордним у імпорті автомобілів з пробігом до Нідерландів. Якщо темпи імпорту збережуться, кількість таких машин, ввезених з інших країн, перетнуть позначку в 300 000 штук. Інститут досліджень авторинку проаналізував причини такого буму та спрогнозував можливі наслідки для українських автовласників.
Чому європейці купують більше вживаних авто
В Україні існує досить поширений стереотип, що імпортують вживані автомобілі з-за кордону лише українці, а європейці в більшості купують нові машини. Проте реальність — інша. У країнах Європейського Союзу справді купують більше нових авто. В першу чергу — через розвинутішу економіку та більшу купівельну спроможність.
Проте вживані автомобілі з-за кордону також популярні серед європейців. Особливо у країнах, де менш розвинуте автомобільне виробництво. Наприклад, до Польщі з січня по жовтень 2021 привезли 796 357 легковиків з пробігом. Це — майже вдвічі більше машин, ніж за аналогічний період привезли до України.
Як виявилося, підвищений попит на вживані машини існує і в Нідерландах. Більшість транспортних засобів привозять з Німеччини. Показники імпорту 2021 року виявилися значно успішними за минулі роки, у деяких випадках — у декілька разів. Таким чином, найімовірніше, буде встановлено рекорд кількості ввезених з-за кордону вживаних машин: понад 300 тисяч авто.
Такі показники — це, в більшій мірі, наслідки пандемії COVID-19. Виробництво нових автомобілів довелося різко скоротити через дефіцит чипів та напівпровідників, а в деяких випадках навіть повністю зупинити. На ринку з’являється все менше нових автомобілів. Відсутність пропозиції в поєднанні з високим попитом призводить до збільшення інтересу покупців до вживаних авто. Оскільки на внутрішньому ринку їх не вистачає, доводиться імпортувати більше вживаних автомобілів з-за кордону.
Основна перевага вживаних автомобілів і причина, чому європейці надають їм перевагу станом на сьогодні: можливість купити автомобіль день в день, а не чекати постачання кілька місяців.
Як це вплине на український авторинок
Вживаних автомобілів на європейських ринках стає менше. Зростає попит, а за ним — ціна. Ті машини, що раніше продавалися на експорт до України, залишаються у країнах Європейського Союзу. При цьому в Україні попит на вживані автомобілі, а особливо вживані авто з-за кордону, також не зменшується. Як наслідок:
- Купити авто за кордоном стає важче. Підбір займає довше часу, а покупцям доводиться миритися із недоліками технічного стану чи великими пробігами. Якщо не так давно усі хотіли «не биту — не мальовану — в рідній фарбі — невеликим пробігом», то зараз кілька косметичних підкрасів чи пробіг 200+ тисяч — вже нормальна ситуація.
- Ціна «свіжопригнаних» автомобілів в Україні зростає. Оскільки внутрішній ринок не здатен задовольнити попит, ціни на автомобілі залежать від вартості імпорту аналогічних авто. За здорожчанням машин з-за кордону можуть почати зростати ціни на внутрішньому ринку.
- Може зрости кількість шахрайства, «скруток» пробігів, маскування технічних несправностей чи справжньої історії автомобіля — наприклад, роботи в таксі чи участі в ДТП. Все заради того, аби купити якнайдешевше машину за кордоном, та продати її в Україні дорожче.
«Майже в усіх європейських країнах існує дефіцит вживаних транспортних засобів», — пояснює Франк Брюггінк, генеральний директор сервісу CARFAX в Європі. «Розвиток європейського та нідерландського ринку вживаних автомобілів показує, що прозорий і справедливий ринок вживаних автомобілів ніколи не був таким важливим, як сьогодні. Тому що в умовах дефіциту потрібно особливо уважно перевіряти походження автомобіля, його ринкову вартість та технічний стан», — зазначає спеціаліст.
Українські експерти підтверджують цю тезу. «Авторинок України зараз переживає дуже цікаві часи. З однієї сторони — він дуже активно розвивається та трансформується. З іншого — на нього не можуть не впливати процеси, що відбувається у світі. Вважаю, що найближчим часом автомобільному бізнесу доведеться визначатися: чи вони будують перевірений та цивілізований авторинок, чи займаються шахрайством, що врешті змусить їх покинути цей ринок» — переконаний Станіслав Бучацький, голова Інституту досліджень авторинку.
Які тенденції вітчизняного авторинку та чи підтверджуються описані гіпотези на практиці, стане відомо уже 1 грудня, коли на сайті Інституту досліджень авторинку буде опублікована свіжа статистика за листопад.
Слідкуйте за новинами Інституту досліджень авторинку, щоб бути вкурсі актуальних новин автомобільних ринків України та Європи.