Обчислення, які наведені далі, зроблені на основі аналізу реального сектора авторинку. Команда ІДА проаналізувала майже 3 мільйони записів агрегатора Automoto.ua про оголошення продажу автомобілів з усіх (близько 100) автосайтів України.
Зважаючи на те, що ціни в оголошеннях безпосередньо залежні від принципу ринкової рівноваги (тобто коли запит продавця повинен відповідати очікуванням покупця, щоб товар був проданий у розумний строк), а також те, що ці ж ціни формуються під впливом низки зовнішніх чинників, їх можна використовувати для аналітики ринку як індикаторні величини, що демонструють або пояснюють стан справ у певний момент, або ж пояснюють вплив на ринок зовнішніх факторів. Володіння такою інформацією дозволяє бізнес-аналітикам визначати тенденції (тренди) та прогнозувати стан ринку на майбутнє, планувати діяльність з урахуванням історичної та поточної інформації на прийдешні періоди.
Інтернет-ринок легковиків з пробігом: більше оголошень
За минулі 12 місяців на українських інтернет-майданчиках для розміщення оголошень про продаж автотранспорту було розміщено 2,7 млн пропозицій про продаж вживаних легкових машин. До цієї кількості входять лише новододані оголошення, без урахування дублів, які можуть траплятися на кількох дошках оголошень.
Найвища активність продавців за згаданий період була зафіксована у травні 2024 року, коли було розміщено 248,3 тис. оголошень. Найменша активність спостерігалася у липні цього ж року, 202,8 тис. оголошень.
Кількість оголошень дещо зросла: з 210,1 тис. у жовтні до 223,3 тис. у листопаді (+6,3%). У порівнянні рік до року картина наступна: у листопаді 2023 інтернет-майданчики містили 214,5 тис. пропозицій, що на 4,1% більше, ніж зараз.
Після кількох місяців повільного згасання обсягів саме інтернет-авторинку (який слід розуміти як середовище сайтів оголошень), що видно на наступній діаграмі, відбулося деяке зростання пропозиції. На жаль, наразі відсутні інструменти, які б могли дати змогу точно визначити обсяги пропозиції на альтернативних майданчиках з продажу автотехніки — у соцмережах, месенджерах чи власних сайтах дилерів. Але і без обрахунків помітно, що ця частина інтернет-торгівлі активно розвивається.
Потенційна фінансова вартість усіх авто, що пропонувалися (або пропонуються) до продажу за минулі 12 місяців, дещо зросла, й склала $24,2 мільярда (проти $23,7 млрд).
Загальний ціновий запит з усіх оголошень у листопаді склав $2,29 млрд, що є рекордним значенням за підсумком 12 місяців.
Максимальна й мінімальна наповненість пропозиціями у грошовому вираженні корелюється з кількістю оголошень, зазначеною вище, що також видно на діаграмі. В середньому українці щомісяця пропонують до продажу в інтернеті вживаних легковиків на $2 мільярди.
Цінова структура: присутність дорожчих авто зростає
За рік, тобто у порівнянні листопада-2024 до листопада минулого року, на діаграмі, яка показує наповненість ринку пропозиціями різних цінових груп, як завжди надто контрастних змін не спостерігається. Однак якщо розглянути дані детальніше, можна помітити, що зменшилася частка бюджетних пропозицій, водночас зросла присутність авто ціною понад $20 тис.
Перерозподіл часток на користь дорожчих авто може бути спричинений кількома факторами. Один із них — потреба у грошах в кризових ситуаціях, яка може виникати в автовласників все частіше в умовах війни. Наступний — збільшення присутності «майже нових» авто на ринку вживаних, тобто коли незалежні дилери розширюють свою пропозицію автомобілями віком 1...3 роки, імпортованими з Китаю чи США, і які конкурують або заміщають відсутню пропозицію в офіційних представників окремих марок.
Середня ціна пропозицій: несподіваний прорив
Після п’яти місяців, впродовж яких середня загальна ціна усіх пропозицій трималася на рівні $5500, цього разу вона різко стрибнула до позначки $6500 — встановивши рекорд. При цьому слід правильно розуміти такі явища: це не ознака тотального подорожчання усіх автомобілів, це наслідок поповнення пропозиції на вторинному ринку дорожчими авто, переважно зі США, а також Китаю, частково із Європи. Наслідок того, що описано у попередньому розділі, і що буде детальніше описане наприкінці цього огляду.
Зміна цін за сегментами (за ознакою пального/живлення)
У розрізі окремих сегментів, з розподілом за типом силової установки, найнижчу середню ціну, яка за підсумками вересня становить $2650 (+$150), мають легковики з газобалонним обладнанням. Варто зазначити, що цей сегмент невдовзі може зазнати істотних змін — детальніше про це в окремій статті, що стосується паливного ринку.
Наймасовіший на ринку сегмент — бензинові автомобілі, займає середнє положення між щойно описаними авто з ГБО та дизельними легковиками. Поточна середня ціна усіх пропозицій тут $6500, одразу на $1000 більше, ніж місяцем раніше.
За дизельні легкові авто з пробігом зараз у середньому просять $7700, на $200 більше, ніж місцем раніше. Всі три щойно описані сегменти (які водночас наймасовіші на вторинному ринку) були достатньо стабільними за показниками середньої ціни фактично до жовтня поточного року, і лише у листопаді почалися помітні коливання.
Сегмент авто з гібридними силовими установками (сумарно усі підтипи на кшталт MHEV/HEV/PHEV), на відміну від попередніх, порівняно стабільних, завжди вирізнявся певним хвилюванням. Так і цього разу: мінус $500 відносно попереднього періоду, і підсумок $12 200.
Про сегмент електромобілів: тривале зниження середньої ціни для цієї групи змінилося у жовтні на помітне зростання — до $15 400, тобто плюс $500 відносно вересня. І продовжилося у листопаді з не менш контрастним показником — плюс $1400 і значенням середньої ціни $16 800. При цьому варто врахувати, що більшість даних зібрані ще до активізації терористів щодо завдання ударів нашій енергосистемі, коли подача електроенергії ще була порівняно стабільною з мінімальним застосуванням графіків обмежень подачі «світла». З іншого боку стає очевидно, що коли ринок все більше наповнюється електромобілями з середнім запасом ходу 400...500 км та потужними (швидкісними) зарядними портами, щодення домашня зарядка не є настільки актуальною, як для власників перших генерацій електромобілів, з запасом ходу до 100 км. Найбільше зростання середньої ціни для цього сегмента свідчить про розширення на «вторинці» пропозицій з дорожчими авто здебільшого через збільшення кількості пропозицій з електромобілями малого віку — до 1...3 років.
- Отримайте більше інформації! Надішліть нам запит, і команда ІДА докладе максимум зусиль, щоб у вашому розпорядженні були усі необхідні дані, які допоможуть розвитку вашого бізнесу!
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.