Обчислення, які наведені далі, зроблені на основі аналізу реального сектора авторинку. Команда ІДА проаналізувала майже 3 мільйони записів агрегатора Automoto.ua про оголошення продажу автомобілів з усіх (близько 100) автосайтів України.
Зважаючи на те, що ціни в оголошеннях безпосередньо залежні від принципу ринкової рівноваги (тобто коли запит продавця повинен відповідати очікуванням покупця, щоб товар був проданий у розумний строк), а також те, що ці ж ціни формуються під впливом низки зовнішніх чинників, їх можна використовувати для аналітики ринку як індикаторні величини, що демонструють або пояснюють стан справ у певний момент, або ж пояснюють вплив на ринок зовнішніх факторів. Володіння такою інформацією дозволяє бізнес-аналітикам визначати тенденції (тренди) та прогнозувати стан ринку на майбутнє, планувати діяльність з урахуванням історичної та поточної інформації на прийдешні періоди.
Інтернет-ринок легковиків з пробігом: продовжуємо збавляти оберти
За минулі 12 місяців на українських інтернет-майданчиках для розміщення оголошень про продаж автотранспорту було розміщено 2,7 млн пропозицій про продаж вживаних легкових машин. До цієї кількості входять лише новододані оголошення, без урахування дублів, які можуть траплятися на кількох дошках оголошень.
Найвища активність продавців за згаданий період була зафіксована у травні 2024 року, коли було розміщено 248,3 тис. оголошень. Найменша активність зафіксована у липні цього ж року, 202,8 тис. оголошень.
Кількість оголошень продовжила зменшуватися: з 214,5 у вересні до 210,1 тисячі у жовтні (-2,1%). У порівнянні рік до року контраст ще більший: у жовтні 2023 інтернет-майданчики містили 266,9 тис. пропозицій, що на 21,3% більше, ніж зараз.
Тобто, маємо впевнений тренд повільного згасання обсягів саме інтернет-авторинку (який слід розуміти як середовище великих сайтів оголошень), що видно на наступній діаграмі. Проте це не значить, що ринок стагнує загалом — щоразу зростає частка пропозицій, які розміщуються не на звиклих класифайдах, а на альтернативних майданчиках — у соцмережах, месенджерах (які не варто плутати з «інстаграм-рекламістами», котрі фактично не здатні продавати машини) чи власних сайтах дилерів. Такий формат комунікації з потенційними покупцями чимало дилерів вважають більш перспективним, оскільки так аудиторія хоч і менша, проте якісніша, бо складається з зацікавлених людей; можливість купити або забронювати авто за спеціальними умовами (які часто пропонують дилери) приваблює багатьох, до всього ж так менша конкуренція з однотипними пропозиціями, яка присутні на великих дошках оголошень.
Потенційна фінансова вартість усіх авто, що пропонувалися (або пропонуються) до продажу за минулі 12 місяців, дещо зменшилася, й склала $23,7 мільярда (проти $24,3 млрд). Максимальна й мінімальна наповненість пропозиціями у грошовому вираженні корелюється з кількістю оголошень, зазначеною вище, що також видно на діаграмі. В середньому українці щомісяця пропонують до продажу в інтернеті вживаних легковиків на $1,7 мільярда.
Цінова структура: дешевші авто домінують
За рік, тобто у порівнянні жовтня-2024 до жовтня минулого року, на діаграмі, яка показує наповненість ринку пропозиціями різних цінових груп, загалом радикальних змін не спостерігається. Однак якщо розглянути дані детальніше, можна помітити, що збільшилася кількість надбюджених пропозицій, ціною до $2 тис., водночас зменшилася присутність авто ціною понад $20 тис.
Найближче пояснення таким процесам — купівельна спроможність громадян, яка постійно знижується через війну.
Середня ціна пропозицій: жодного руху
Попри певні перетікання між ціновими сегментами, про що згадано у попередньому розділі, загальне середнє значення ціни на вторинному ринку п’ятий місяць поспіль залишається незмінним на рівні $5500.
Зміна цін за сегментами (за ознакою пального/живлення)
У розрізі окремих сегментів, з розподілом за типом силової установки, найнижчу середню ціну, яка за підсумками вересня становить $2500, мають легковики з газобалонним обладнанням. Варто зазначити, що цей сегмент невдовзі може зазнати істотних змін — детальніше про це в окремій статті, що стосується паливного ринку. За минулі 12 місяців середня ціна у цьому сегменті не змінилася, хоча певні незначні коливання спостерігалися.
Наймасовіший на ринку сегмент — бензинові автомобілі, займає середнє положення між щойно описаними авто з ГБО та дизельними легковиками. Поточна середня ціна усіх пропозицій тут $5499, фактично на $100 більше, ніж місяцем раніше, однак загалом, попри незначні коливання впродовж минулих періодів, середня ціна тут залишається порівняно стабільною.
За дизельні легкові авто з пробігом зараз у середньому просять $7499, приблизно стільки ж, як і в попередні 12 місяців, котрі включені до цього огляду. Всі три щойно описані сегменти (які водночас наймасовіші на вторинному ринку) були достатньо стабільними за показниками середньої ціни з жовтня-2023 по жовтень поточного року.
Сегмент авто з гібридними силовими установками (сумарно усі підтипи на кшталт MHEV/HEV/PHEV), на відміну від попередніх, продовжує коливання, ще й в доволі помітному діапазоні. Поточне значення середньої ціни «гібридів» з пробігом зараз складає $12700, що на 6 сотень «умовних» більше, ніж місяцем раніше. Проте це менше, ніж було рік тому, коли це значення було понад $13 тис. Головна причина таких стрибків середньої ціни у даному сегменті — невелика кількість оголошень про продаж авто з гібридними силовими установками.
І про сегмент електромобілів: тривале зниження середньої ціни для цієї групи змінилося на помітне зростання — до $15400, тобто плюс $500 відносно вересня. Що може бути свідченням збереження високого рівня інтересу покупців до авто групи BEV, чому сприяє подорожчання «автогазу», стабільно високі ціни на бензин й дизпальне, а також відсутність погодинних графіків відключень «світла».
- Потрібно більше інформації? Надішліть нам запит, і команда ІДА докладе максимум зусиль, щоб у вашому розпорядженні були усі необхідні дані, які допоможуть розвитку вашого бізнесу!
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.