Обчислення, які наведені далі, зроблені на основі аналізу реального сектора авторинку. Команда ІДА проаналізувала майже 3 мільйони записів агрегатора Automoto.ua про оголошення продажу автомобілів з усіх (близько 100) автосайтів України.
Зважаючи на те, що ціни в оголошеннях безпосередньо залежні від принципу ринкової рівноваги (тобто коли запит продавця повинен відповідати очікуванням покупця, щоб товар був проданий у розумний строк), а також те, що ці ж ціни формуються під впливом низки зовнішніх чинників, їх можна використовувати для аналітики ринку як індикаторні величини, що демонструють або пояснюють стан справ у певний момент, або ж пояснюють вплив на ринок зовнішніх факторів. Володіння такою інформацією дозволяє бізнес-аналітикам визначати тенденції (тренди) та прогнозувати стан ринку на майбутнє, планувати діяльність з урахуванням історичної та поточної інформації на прийдешні періоди.
Інтернет-ринок легковиків з пробігом: привіт, застій
За минулі 12 місяців на українських інтернет-майданчиках для розміщення оголошень про продаж автотранспорту було розміщено 2,77 млн пропозицій про продаж вживаних легкових машин. До цієї кількості входять лише новододані оголошення, без урахування дублів, які можуть траплятися на кількох дошках оголошень.
Найвища активність продавців за згаданий період так і залишається у жовтні 2023 року, тоді було розміщено 266,8 тис. оголошень. Найменша активність зафіксована у червні та липні 2024 року, 209,7 тис., та 202,8 тис. оголошень відповідно.
У вересні, що суперечить звиклому сезонному патерну, кількість оголошень зменшилася, з 220,7 до 214,5 тисячі. Зазвичай після літнього сезону відпусток, у вересні, який ще є теплим та сухим за кліматом місяцем, після якого слідує не надто зручна для купівлі та продажу автомобілів холодна зима, бізнесова активність на ринку підвищувалася. Тоді більше продавали машин, на яких була здійснена дальня подорож на котресь з морських узбереж, а на заміну їм шукали інші варіанти, часто кросовери, бо таки ж попереду сніг та ожеледь. Та цього разу свої корективи внесла війна — вже третій рік поспіль стираються межі не те що між сезонами відпусток та бізнес-періодами, а й взагалі між буднями та вихідними. До всього ще мала свій вплив інформаційна хвиля про запровадження 15% податку на першу реєстрацію автомобілів, яка штучно дещо прискорила ринок у серпні, що абсолютно прогнозовано аналітиками Інституту досліджень авторинку, змінилося на «статистичну яму» у вересні, розмір якої був точно ними передбачений: 30%.
Потенційна фінансова вартість усіх авто, що пропонувалися (або пропонуються) до продажу за минулі 12 місяців, дещо зменшилася, й становила $24,3 мільярда. Максимальна й мінімальна наповненість пропозиціями у грошовому вираженні повністю корелюється з кількістю оголошень, зазначеною вище, що також видно на діаграмі. В середньому українці щомісяця пропонують до продажу в інтернеті вживаних легковиків на $2 мільярди.
Цінова структура: ринок стабілізується
За рік, тобто у порівнянні вересня-2024 до вересня минулого року, на діаграмі, яка показує наповненість ринку пропозиціями різних цінових груп, радикальних змін не спостерігається. Попри те, що у минулі місяці було чимало зовнішніх чинників, які мали свій вплив на авторинок, та, відповідно, формування кількісно-цінової картини, вихід на майже повторення торішнього вигляду цієї діаграми свідчить про зменшення зовнішніх впливів на ринок та його стабілізацію.
Водночас подібні явища (якщо повторюються впродовж тривалого часу, наприклад — кількох місяців), також можуть свідчити про застій на ринку, надто низький рух товарів. Проте поки саме щодо авторинку говорити про перехід на «паузу» рано.
Середня ціна пропозицій: жодного руху
Попри неодноразово згаданий вплив низки зовнішніх чинників на авторинок у попередні періоди, середня ціна на ньому залишається четвертий місяць без змін, на рівні $5500. Фактично повернувшись до значень, які спостерігалися рік тому.
Зміна цін за сегментами (за ознакою пального/живлення)
У розрізі окремих сегментів, з розподілом за типом силової установки, найнижчу середню ціну, яка за підсумками вересня становить $2500, мають легковики з газобалонним обладнанням. Варто зазначити, що цей сегмент невдовзі може зазнати істотних змін — детальніше про це в окремій статті, що стосується паливного ринку. За минулі 12 місяців середня ціна у цьому сегменті не змінилася, хоча певні коливання були.
Наймасовіший на ринку сегмент — бензинові автомобілі, займає середнє положення між щойно описаними авто з ГБО та дизельними легковиками. Поточна середня ціна усіх пропозицій тут $5400, на $100 більше, ніж місяцем раніше, однак загалом, попри незначні коливання впродовж минулих періодів, середня ціна тут залишається порівняно стабільною.
За дизельні легкові авто з пробігом зараз у середньому просять $7500, приблизно стільки ж, як і в попередні 12 місяців, котрі включені до цього огляду. Всі три щойно описані сегменти (які водночас наймасовіші на вторинному ринку) були достатньо стабільними за показниками середньої ціни з вересня-2023 по вересень поточного року.
Сегмент авто з гібридними силовими установками (сумарно усі підтипи на кшталт MHEV/HEV/PHEV) показав зменшення середньої ціни, рівень якої зараз $12 100, що на вагомі $900 менше, ніж було місяцем раніше, а також на $500 менше за показник вересня 2023 року. Невелика кількість «гібридних» авто у продажу — головна причина таких стрибків середньої ціни у даному сегменті.
І про сегмент електромобілів: тривале зниження середньої ціни, рівень якої зараз $14 900, у серпні змінилося на її збільшення, що навіть давало надію на певну її фіксацію, а то й зростання у майбутньому. Але ні: знову фіксуємо зменшення середнього рівня цінових запитів продавців за електромобілі, на $400. І це попри те, що 15% податок на першу реєстрацію введено не буде, а також зважаючи на досить тривалий час роботи енергосистеми України без запровадження погодинних графіків відключень «світла».
- Потрібно більше інформації? Надішліть нам запит, і команда ІДА докладе максимум зусиль, щоб у вашому розпорядженні були усі необхідні дані, які допоможуть розвитку вашого бізнесу!
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.