Майже $18 мільйонів. Такий штраф отримав один з автодилерів у Польщі за недобросовісну торгівлю
Польське Управління захисту прав споживачів (UOKiK) оштрафувало дилера Autocentrum AAA Auto на загальну суму понад 72 мільйони злотих, що за поточним курсом складає близько 18 мільйонів доларів США. Що трапилося, що призвело до таких значних санкцій?
Довідка про AAA Auto
AAA Auto присутня на ринку 32 роки. Входить до складу Aures Holdings Group, що належить британсько-польському інвестиційному фонду Abris Capital Partners. Aures Holdings Group є найбільшим дилером вживаних автомобілів у Центральній та Східній Європі з обсягом близько 100 тисяч проданих автомобілів щорічно. Має мережу з понад 60 відділень у Чехії, Словаччині, Польщі, Угорщині та Німеччині. За час свого існування вона обслужила вже понад 3 мільйони. У Польщі AAA Auto Group працює як Autocentrum AAA Auto Sp. z o.o.
Що трапилося?
Згадана сума штрафу складається з двох частин. Перша — за махінації з оголошеною ціною автомобілів, що пропонувалися цим дилером. Компанія не повідомляла, що сума в оголошенні складається з вартості автомобіля та додаткового продукту — страховки Carlife Guarantee. Про це покупці дізнавалися лише під час візиту до салону, на етапі остаточного оформлення договору, коли продавець автоматично надавав їм «знижку» у розмірі страхової премії, яку вони зобов’язувалися сплатити.
Насправді споживач отримував не знижку, а «добровільно-примусово» платив за продукт Carlife Guarantee. Якщо клієнт відмовлявся від поліса, кошти поверталися не йому, а компанії ААА Авто. При цьому дилер занижував вартість автомобіля в документах, що могло мати значення згодом, в разі пред’явлення претензій до нього з боку покупців.
Крім цього, в оголошеннях на сайтах www.aaauto.pl і www.otomoto.pl компанія AAA Auto також упускала інформацію про те, що до ціни транспортного засобу буде включена обов’язкова плата за «додаткове обслуговування клієнтів» у розмірі 1398 злотих (близько $350).
Друге рішення проти Autocentrum AAA Auto стосується неправомірних положень, які компанія використовувала в договорах зі споживачами до 6 квітня 2023 року. Покупці повинні були підписати декларації, включені до звіту про продаж, що підтверджують перевірку технічного стану автомобіля. Положення передбачало, що покупець здійснив тест-драйв автомобіля і перевірив всі параметри автомобіля. Клієнтам не надавався інший варіант, навіть якщо тест-драйв не відбувся або вони не мали достатніх знань для оцінки стану автомобіля. Таким чином згаданий дилер намагався зняти з себе відповідальність за можливі недоліки в автомобілях які він продає.
Після отримання численних скарг від покупців, Управління з питань захисту прав споживачів здійснило контрольну закупку автомобіля за допомогою таємного покупця, завдяки чому було доведено наявність описаних порушень та накладено штраф. Щоправда, згідно з польським законодавством, AAA Auto має право оскаржити це рішення у судовому порядку.
Польський Інститут досліджень авторинку IBRM SAMAR звернувся за коментарем до AAA Auto, й отримав наступну відповідь: "Aures Holdings категорично не погоджується з цими висновками. Ми завжди мали справу з нашими клієнтами в повній відповідності до чинних норм. Протягом майже десяти років нашої діяльності в Польщі ми жодного разу не стикалися з санкціями чи попередженнями з боку влади. Тому вважаємо, що цей штраф та його сума є абсолютно невиправданими, і ми подаємо позов у встановлений законом термін".
Що каже українська практика?
На відміну від Польщі, де на державному рівні визначені правила торгівлі вживаними автомобілями, присутня відповідальність як для приватних продавців, так і для дилерів за надання недостовірної інформації, приховування дефектів, «скручування» пробігу тощо, українське законодавство абсолютно ніяк не регулює торгівлю товарами, що були у використанні. Включно з автомобілями.
Відповідно немає жодного подібного до польського механізму, коли б покупець автомобіля з пробігом мав бодай якийсь захист з боку держави у разі, якщо машина наступного дня перестане їхати через несправність, приховану продавцем.
Та й загалом, про що раніше писали фахівці Інституту досліджень авторинку, український ринок — місце, де поки вся гра відбувається без жодних правил, а чинні законодавчі норми такі, що не дозволяють вийти з «тіні» тим, хто фактично багато років є дилером вживаних автомобілів, і має намір працювати у повністю правовому полі. Можливо, ситуація зміниться на краще якщо будуть ухвалені деякі законодавчі ініціативи, котрі наразі чекають свого часу на полицях з проєктами у Верховній Раді.
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.