У Німеччині частка компаній у торгівлі вживаними автомобілями складає понад 70%, у Польщі — не менше 20%. В Україні, за офіційною статистикою, у 2022 році лише 2,6% автомобілів купували юридичні особи, проте на практиці ми бачимо на вулицях багато майданчиків продажу і їхня кількість зростає. Такі компанії фактично торгують автомобілями з пробігом, проте в офіційній статистиці не фігурують. Чому так відбувається? Хто торгує машинами насправді, яка різниця між офіційною статистикою і реальністю, та що може це змінити? Експерти Інституту досліджень авторинку спільно з аналітиками YouControl.Market та Automoto.ua проаналізували масиви даних та знайшли відповіді.
Які обсяги автобізнесу в Україні?
У 2022 році українці придбали 100,7 тис нових автомобілів: 71,3% привезли з-за кордону (71,8 тис.), ще 28,7% виготовили або переобладнали в Україні (28,9 тис). Працюють мережі офіційних імпортерів та дилерів, котрі продають нові машини та звітують про свою діяльність. Загалом цей сегмент досить прозорий та зрозумілий, на відміну від продажів авто з пробігом, кажуть експерти Інституту досліджень авторинку.
Минулого року в Україні зареєстрували майже 1,3 мільйона угод купівлі-продажу транспортних засобів з пробігом. З них 36,3% було вперше поставлено на облік після імпорту з-за кордону (463,1 тисячі), а 63,7% (811 тис.) — це внутрішні перепродажі.
При цьому на внутрішньому ринку лише у 2,6% випадках стороною угоди (кінцевим покупцем) були юридичні особи, тобто компанії (21,1 тис угод). В решті 97,4% випадках (789,9 тис шт.) авто реєстрували на фізичних осіб — тобто звичайних громадян.
Якщо аналізувати місце укладення договору, лише у 66,8% випадків це робили в Сервісних центрах МВС — де така послуга надається безплатно для фізичних осіб. Тому, найімовірніше, більшість із них — це безпосередні продажі від попереднього власника — новому, що і є реальною часткою продажів звичайних громадян, які продають власне авто раз у кілька років.
Водночас 32,8% угод уклали на комісійних майданчиках. Це такий тип договору, коли торговельна організація, що стоїть на обліку у Головному сервісному центрі МВС, надає послугу комісійного продажу і не є стороною угоди. З юридичної точки зору це лише послуга супроводу: тобто, компанія звела продавця та покупця та зафіксувала їх угоду у відповідному електронному реєстрі, за що отримала комісійні. Проте не була проміжним власником автомобіля та не отримала маржі — тобто, різниці між ціною купівлі та ціною продажі. Отже, не буде сплачувати податок із неї, та навіть більше — не нестиме жодної юридичної відповідальності у разі претензій покупця до автомобіля.
Лише у 0,3% випадків (2,4 тис) транспортні засоби продавали юридичні особи, котрі на момент продажу були у їх власності. І, скоріш за все, це був продаж машин із власного парку, які перебували в експлуатації, а не операція купівлі-продажу з метою прибутку.
Для порівняння, у сусідній Польщі, за даними польського Інституту досліджень авторинку IBRM Samar, у 2022 році на внутрішньому ринку дилери (компанії) продали 19,6% автомобілів від загальної кількості. При цьому там, за словами експертів, також часто використовують схему, коли замість договору купівлі-продажу оформлюють комісійний договір — тобто, справжня частка бізнес-сегмента у продажах машин з пробігом в Польщі значно вища.
У Німеччині частка бізнес-продажів вживаних автомобілів складає 79%: у 2020 році 48% машин з пробігом продали офіційні дилери, ще 31% — незалежні компанії (так звані автохауси). Приватні особи продали лише 21% транспортних засобів.
Основною причиною, через котру бізнес-сегмент внутрішніх перепродажів вживаних автомобілів в Україні може перебувати в тіні, окрім бажання ухилитися від сплати податків, на думку експертів Інституту досліджень авторинку, — це бюрократичні труднощі.
Так, сьогодні компанія, що хоче надати послугу трейд-ін — тобто, викупити вживане авто у попереднього власника для подальшого перепродажу, — зобов’язана зареєструвати автомобіль у Сервісному центрі МВС. Тобто, отримати нові свідоцтво про реєстрацію та номерні знаки. А також повідомити про купівлю такої машини місцевий Територіальний центр комплектування та соціальної підтримки. При продажі автомобіля новому власнику всі ці дії потрібно знову повторити.
Для того, щоб уникнути таких економічно недоцільних операцій, автобізнес не викуповує автомобіль на себе — а, наприклад, оформлює нотаріальну довіреність на автомобіль, а під час продажу виписує договір комісії, як було описано вище.
З імпортом вживаних авто в Україні ситуація дещо інша. Закон дозволяє імпортувати транспортний засіб з пробігом юридичній особі, і не реєструвати його на неї в сервісному центрі МВС. Це дозволяє привезти машину, виставити її на продаж, а вперше зареєструє її уже кінцевий покупець (фізична або юридична особа) після придбання та отримання договору купівлі-продажу від фірми. У разі потреби такі торговельні організації можуть видати навіть тимчасові номерні знаки червоного кольору — так звані «транзитні», щоб машину на реєстрацію можна було доставити своїм ходом.
Створені умови відповідно відображаються в статистиці реєстрації: бізнес-сегмент та фізичні особи розподілилися майже порівну. Так, у 2022 році з-за кордону вживані автомобілі у 51% імпортували фізичні особи (236,3 тис), і у 49% — фірми (226,8 тис). При цьому майже всі автомобілі, котрі привезли компанії, згодом були продані кінцевим покупцям — фізичним особам: у 92,1% випадків (209 тис).
Тому серед продажів вживаних автомобілів сегмент імпорту вживаних авто наразі можна вважати найпрозорішим та тим, що найбільше наближений до реальних показників частки бізнес-сегмента в ньому.
Висновок 1. У офіційній статистиці внутрішніх перепродажів вживаних авто значна частина угод, котру здійснює бізнес-сегмент, не відображена. Частина автобізнесу (32,8%), замість договорів купівлі-продажу, укладає договори комісії. Це пов’язано зі складністю бюрократичних процедур. Сфера імпорту вживаних авто прозоріша: майже половину (49%) офіційно привозять юридичні особи.
Скільки податків заплатили автодилери?
Щоб визначити, чи автомобільний бізнес працює офіційно, необхідно проаналізувати державні реєстри. Згідно з чинною класифікацією видів економічної діяльності, для автодилерів підходять два: 45.11 — торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами та 45.19 — торгівля іншими автотранспортними засобами. Потрапили у вибірку продавці усіх транспортних засобів — нових та вживаних, як імпортованих з-за кордону, так і раніше зареєстрованих в Україні.
Згідно з аналітичними даними YouControl.Market у 2022 році 5 331 активна компанія (котра не перебуває у процесі припинення) вказала один з цих кодів як основний для своєї діяльності. При цьому фінансову звітність із вказаним доходом подали лише 1 288 із них.
Найпопулярнішими регіонами, де зареєстровані компанії, що займаються торгівлею автотранспортними засобами, виявилися Київська (32,9%, 1 751 шт.), Волинська (5,8%, 310 шт.), Одеська (5,6%, 291 шт.), Харківська (5,4%, 286 шт.) та Дніпропетровська (5,3%, 281 шт.) області.
Якщо ж взяти до уваги виключно компанії, котрі подали у 2022 році фінансову звітність, то найбільшу частку в чистих доходах зафіксували організації, розміщені у Києві (54,5%, 77 млрд грн чистого доходу), Київській (17,2%, 24,4 млрд грн), Дніпропетровській (4,2%, 5,9 млрд грн), Волинській (4,1%, 5,8 млрд грн) та Львівській (3,5%, 4,9 млрд грн) областях. Примітно, що сумарно столиця та область зайняли 71,7% в структурі доходів.
Найменше чистого доходу минулого року отримали автомобільні бізнеси, розміщені у Херсонській (0,02%, 30,2 млн грн), Сумській (0,19%, 276,3), Донецькій (0,22%, 319,1), Чернігівській (0,24%, 336) та Житомирській (0,38%, 546,5) областях.
Загалом автодилери прозвітували у 2022 році про 142,3 мільярда гривень чистого доходу.
Якщо рахувати чисті прибутки, про які прозвітували автодилери минулого року, то найбільше заробили автодилери Києва (4,55 млрд грн), Київської (1,08 млрд грн), Львівської (80,5 млн грн), Хмельницької (45,7 млн грн) та Дніпропетровської (26,3 млн грн) областей. Відповідно ці ж автодилери сплатили найбільше податків.
Найбільше сумарних збитків виявилося в автодилерів з Харківської (-98,8 млн грн), Одеської (-88,5 млн грн), Полтавської (-5,2 млн грн), Чернігівської (-4,8 млн грн) та Рівненської (-99 тис. грн) областей.
Загалом у 2022 році компанії-автотрейдери прозвітували про 5,6 мільярда гривень чистого прибутку, з котрого мали б сплатити понад мільярд гривень податків.
Якщо додатково розглядати регіональний аспект, частка Києва та Київської області серед вперше зареєстрованих нових машин у 2022 році склала 28,6%, що наближено до частки зареєстрованих компаній в регіонах за кількістю — 32,9%. У рейтингу областей за кількістю імпортованих вживаних транспортних засобів частка Києва та області зайняла 13,2%, а за кількістю внутрішніх перепродажів — 21,8%.
Частка в доходах при цьому склала абсолютну більшість: 54,5%.
Натомість друга область за кількістю автотрейдерів — Волинська (5,8%) — в рейтингу реєстрацій нових авто виявилася аж на 10 місці із часткою 3,7%. Проте посіла друге місце в рейтингу областей за кількістю перших реєстрацій «свіжопригнаних» вживаних авто з-за кордону з часткою 8,4% від загальної кількості. Внутрішні перепродажі транспортних засобів в цьому регіоні непопулярні: Волинська область зайняла 21 місце в рейтингу за кількістю реєстрацій, із часткою 2,1%.
При цьому частка області в доходах (4,1%) виявилася ближчою до показника реєстрацій саме нових авто.
Львівська область, котра посіла третє місце за кількістю зареєстрованих компаній-автодилерів (3,5%) виявилася найбільш активною в імпорті авто з пробігом (14,3% від усіх транспортних засобів у 2022 році). Нових автомобілів там купували 6,4% від загальної кількості. У рейтингу областей за кількістю внутрішніх перепродажів регіон посів 5 місце із часткою 7,3%.
При цьому, згідно з поданою звітністю, частка в доходах львівських автотрейдерів склала лише 3,5%.
Висновок 2. В Україні з понад 5,3 тис активних компаній, зареєстрованих за КВЕДами торгівля автомобілями та легковими автотранспортними, а також торгівля іншими автотранспортними засобами, лише близько 1,3 тис подали звітність про свою діяльність у 2022 році. Найбільше таких компаній — у Києві та області, вони ж сплатили найбільше податків з прибутку у 2022 році. Рейтинги областей за кількістю зареєстрованих автотрейдерів та їх часток в доходах не співпадають із кількістю реєстраційних операцій автомобілів різних типів в регіонах.
Хто офіційно торгує автотранспортом?
Аналітика, підготовлена фахівцями YC.Market свідчить, що до топ-25 компаній-автотрейдерів за чистим доходом у 2022 році потрапило лише одне мікропідприємство. Решта 24 підприємств були великими чи середніми з точки зору вимог до подання фінансової звітності.
Перше місце зайняло ТОВ «Українська бронетехніка» — приватне підприємство оборонно-промислового комплексу, що спеціалізується на проєктуванні та виробництві техніки військового і цивільного призначення. Тому, хоч основним КВЕДом організації й вказана торгівля автотранспортом, назвати його класичним автотрейдером неможливо.
Друге місце посіла «Тойота-Україна» — офіційний дилер Toyota в Україні, зареєстрований у Києві. За минулий рік підприємство отримало понад 10,3 млрд грн чистого доходу та майже 1,5 млрд грн чистого прибутку.
Третє місце посіло приватне акціонерне товариство «Автокапітал» — офіційний дистриб’ютор Mercedes-Benz Group AG в Україні, що входить до групи компаній Корпорації «УкрАвто». Підприємство прозвітувало у 2022 році про 7,3 млрд грн чистого доходу та 670 млн грн чистого прибутку.
Четверту сходинку посів офіційний дилер брендів BMW та MINI — ТОВ «АВТ Баварія Україна». Компанія отримала 5,1 млрд грн чистого доходу та 255 млн грн чистого прибутку минулого року.
Замикає першу п’ятірку товариство з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями «Віннер Імпортс Україна ЛТД» — дилер брендів Ford, Volvo, Jaguar, Land Rover, Porsche, Bentley та MG. У фінансовій звітності компанія вказала 5,1 млрд грн чистого доходу у 2022 році, та 255 млн грн чистого прибутку.
Усі 25 найбільших автотрейдерів України виявилися продавцями нових автомобілів. Організацій, які не є офіційними імпортерами чи дилерами автомобільних брендів, та потенційно можуть займатися торгівлею вживаними транспортними засобами, дуже мало навіть у топ-100 автотрейдерів: таких виявилося лише 7 штук, 6 із яких зареєстровані у Волинській області та в основному імпортують вживані авто з-за кордону, а не займаються внутрішніми перепродажами.
Висновок 3. Більшість автотрейдерів в топ-100 найактивніших за чистим доходом у 2022 році — це офіційні імпортери або дилери нових автомобілів. В перелік потрапили лише 7 компаній, які потенційно можуть торгувати вживаними автомобілями, 6 із них розміщені у Волинській області та, найімовірніше, займаються імпортом вживаних авто з-за кордону, а не внутрішніми перепродажами.
Хто тоді торгує вживаними автомобілями?
Щомісяця українці публікують в інтернеті близько 240 тисяч оголошень продажу автомобілів. Агрегатор Automoto.ua збирає їх зі 100 автосайтів в Україні. Ці дані дають змогу оцінити реальні обсяги продажів вживаних автомобілів, адже саме вони найоб’єктивніше показують кількість та структуру авто, що пропонують на ринку.
На основі цього масиву даних експерти Інституту досліджень авторинку визначили, що протягом трьох місяців було 472 автомобільні дилери, які опублікували більш ніж 9 оголошень за цей період — тобто, продавали щомісяця в середньому не менш ніж три автомобілі та, відповідно, їх можна вважати активними продавцями. Сумарно за три місяці вони опублікували 49 тисяч оголошень. В середньому це 16 тисяч щомісяця.
Протягом тих же трьох місяців ще 1 653 особистих облікових записів, котрі не позначали себе як компанії з продажу авто, проте також розмістили понад 9 оголошень, опублікували 41,5 тисячі оголошень. Тобто, ще майже 13 тисяч на місяць.
Загалом гіпотетичний розмір бізнес-сегмента, який продає щомісяця не менш як три автомобілі, можна оцінити в 90,5 тисячі оголошень, які опублікували 2125 облікові записи — тобто, близько 30 тисяч оголошень в місяць, що складає 12,5% від загальної кількості. В середньому один дилер щомісяця публікує 14 оголошень продажу.
Найактивнішими областями виявилися бізнес-продавці з Київської (351 компанія, 19,2 тис. оголошень), Львівської (115 компаній, 6,2 тис. оголошень), Одеської (116 компаній, 6,1 тис. оголошень), Дніпропетровської (93 компанії, 3,1 тис. оголошень) та Харківської (70 компаній, 2,7 тис. оголошень) областей. Такі тенденції відповідають статистиці реєстраційних операцій: там де найбільше опублікованих оголошень — там і найбільше продажів автомобілів. Проте відрізняються від статистики, що стосується фірм: як за кількістю зареєстрованих юридичних осіб в регіонах, так і за їх доходом.
Серед брендів продавців вживаних автомобілів за три місяці найактивнішими був Autopark.ua (6 тис. оголошень). Друге місце зайняв Boss Auto (1 826 оголошень), а третє — AUTOGERMANIA (1 759 оголошень). Активними були також AutoPodium (1 654 оголошення) та Autogalaktika (1 237 оголошень).
При цьому в топ-15 продавців вживаних авто в інтернеті потрапили лише дві організації, котрі увійшли в рейтинг найбільших автотрейдерів за чистим доходом: група компаній VIDI та офіційний дилер Volkswagen — «Автодім Атлант».
Частина компаній з переліку вище — ті, котрі активно торгують на ринку вживаними автомобілями, — або не мають зареєстрованої юридичної особи взагалі, або здійснюють діяльність від іншої юридичної особи, або під іншою торговою маркою (не завжди зареєстрованою відповідно до чинного законодавства). Такі компанії й не потрапляють в офіційну статистику активних автотрейдерів.
Висновок 4. Щомісяця в інтернеті дилери вживаних авто публікують понад 30 тисяч оголошень — це 12,5% від загальної кількості. Регіональні тенденції онлайн-продажів відповідають статистиці реєстраційних операцій з автомобілями, проте відрізняються від статистики як за кількістю зареєстрованих юридичних осіб в регіонах, так і за їх доходом. У топ-15 продавців вживаних авто в інтернеті потрапили лише дві організації, котрі увійшли в рейтинг найбільших автотрейдерів за чистим доходом. Частина дилерів вживаних авто або не має зареєстрованої юридичної особи взагалі, або здійснює діяльність від іншої юридичної особи, або під іншою торговою маркою (не завжди зареєстрованою відповідно до чинного законодавства).
Скільки податків може отримати бюджет додатково?
За інформацією Інституту досліджень авторинку, що базується на основі даних Automoto.ua, в середньому українці щомісяця пропонують до продажу вживаних легковиків вартістю близько $2 мільярди. Середня вартість автомобіля при цьому у червні склала $5 550.
Серед усіх оголошень продажу в інтернеті близько 12,5% публікують автодилери (близько 30 тисяч). Щомісяця в сервісних центрах реєструють близько 70 тисяч внутрішніх перепродажів вживаних автомобілів.
Оскільки сьогодні 32,8% угод купівлі продажу фактично належать до категорії трейд-ін, бо здійснюються за участі суб’єктів господарювання, можна припустити, що фактичний бізнес-сегмент продажів авто з пробігом сьогодні складає мінімум 40% від загальної кількості. У такому разі середньомісячна кількість транзакцій буде близькою до кількості оголошень, котру публікує бізнес: 30 тисяч.
Оскільки в середньому автомобіль в Україні коштує $5 550, сукупна вартість автомобілів, котрі потенційно може продавати автодилери, може складати близько $166,5 мільйонів. Враховуючи, що мінімальна маржа автокоміса складає 2% від вартості автомобіля, щомісячні прибутки продавців вживаних авто можна оцінити в $3,3 мільйона. Податок на прибуток з цієї суми (18% за чинним законодавством), складатиме майже $600 тисяч щомісяця, або ж майже 22 мільйони гривень за курсом НБУ.
Висновок 5: у випадку створення умов для легальної роботи дилерів вторинного авторинку в правовому полі, державний бюджет може додатково отримувати 260 мільйонів гривень щороку.
Яким може бути рішення?
Сегмент внутрішніх перепродажів вживаних автомобілів в Україні перебуває в тіні. Справжня частка угод, котрі здійснює автобізнес, за приблизними оцінками експертів Інституту досліджень авторинку, може складати до 40%-50% від загальної кількості.
У країнах Євросоюзу торгівля вживаними автомобілями — цілком легальний бізнес, а послуга трейд-ін, тобто обміну старого автомобіля на новіше — зручна та цивілізована послуга. Частка бізнес-продажів авто з пробігом на ринку Німеччини сягає майже 80%.
Трансформація автомобільного ринку в Україні, котра почалася у 2016 році, триватиме надалі. Формуватимуться нові мережі автокомісів, нові дилери вживаних авто, створюватимуться нові компанії. Сьогоднішні «приватні продавці», котрі торгують автомобілями неофіційно, об’єднуватимуться задля цього, або ж створюватимуть власні малі бізнеси.
Для швидшої «легалізації» цього сегмента ринку необхідні законодавчі зміни: учасникам ринку варто дати можливість провадити діяльність зручно та без зайвої бюрократії. Так, наприклад, зміни законодавства у 2016 та 2018 році дали можливість офіційно працювати імпортерам вживаних автомобілів, та офіційно торгувати вживаними авто, сплачуючи податок з маржі, а не валового доходу. Це вивело ввезення авто з пробігом до України з тіні, сформувало новий бізнес-сегмент на ринку та дозволило регулярно наповнювати державний бюджет.
Для того, щоб послуга трейд-ін і торгівля авто з пробігом могла запрацювати максимально прозоро та повністю вийти з тіні, варто прибрати зайву бюрократію, дати можливість легалізувати свою роботу тим, хто цього бажатиме, навести порядок у сфері. Це дозволить додатково наповнити державний бюджет.
Рішенням може бути ухвалення законопроєкту #9083. Він дозволить компаніям, що мають відповідний код економічної діяльності (торгівля транспортними засобами) та стоять на обліку в Головному сервісному центрі МВС, не реєструвати автомобілі на себе, якщо вони придбані для подальшого перепродажу. Облікувати їх можна буде саме як товари, а не основні засоби компанії. Це зменшить бюрократичне навантаження на автодилерів, оптимізує роботу Сервісних центрів МВС, а також позбавить зайвого навантаження ТЦК та СП, що особливо актуально в умовах воєнного стану. Обмін даними про транспортні засоби можна організувати в електронній формі — так буде швидше й ефективніше.
Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку зазначає, що реалізація положень законопроєкту може зменшити надходження до спеціального фонду державного бюджету та загального фонду місцевих бюджетів, адже під час надання адміністративних послуг з реєстрації та перереєстрації автомобілів сплачується адміністративний збір за видачу свідоцтва про реєстрацію та номерних знаків. Проте, як наголошують експерти Інституту досліджень авторинку, сьогодні цей збір складає 862 грн для автомобілів, тому на практиці він лише покриває адміністративні витрати, але не приносить фактичних надходжень до бюджету.
У разі ухвалення змін до законів, покупці отримують більше можливостей для захисту своїх прав як споживачів, а понад 2 тисячі автодилерів, які сьогодні перебувають в тіні, зможуть перейти в легальне поле, вести операції купівлі-продажу офіційно, звітуючи про прибутки та сплачуючи відповідні податки. За оцінкою експертів Інституту досліджень авторинку, йдеться про понад 260 мільйонів гривень додаткових прямих надходжень до державного бюджету лише від сплати податку з прибутку. Непрямий позитивний вплив від легалізації торгівлі вживаними авто буде значно більшим.
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.