Пальне та авторинок, підсумки 2023 року. Чи вплинули ціни на АЗС на пріоритети покупців автомобілів?
Впродовж минулого року відбувалося відчутне коливання роздрібних цін на основні види автомобільного пального. Бензин А-95 в середньому по Україні коштував від 44 до 55 грн/л, дизпальне — від 43 до 55 грн/л, найбільша дельта у скрапленого газу (зрідженої пропан-бутанової суміші або LPG) — від 21 до 37 грн/л. Найнижчі ціни спостерігалися влітку, пік подорожчання припав на осінні місяці. До кінця року ціни дещо знизилися, однак залишилися на рівні вищому, ніж на його початку.
На відміну від 2022 року, у 2023 фактично не спостерігався дефіцит пального на АЗС — як великі мережеві комплекси, так і менші автозаправні станції обійшлися без вивішування табличок «пального немає».
Як пов’язаний ринок пального з ринком автомобільним? Адже понад мільйон покупців (стільки було куплено нових та вживаних легкових авто торік) мали прийняти рішення щодо типу двигуна, враховуючи ціни, за якими їм доведеться заправляти придбану машину. Для цього розглянемо по окремих сегментах (нові авто, імпорт вживаних та внутрішній ринок легкових машин з пробігом), як змінювалися протягом року частки кожного з типів пального (або живлення) силової установки.
Нові легкові автомобілі
Переважають у цьому сегменті бензинові версії, яких майже половина: 49,6% на початку року, 46,6% в кінці. Мінімальна частка таких склала 41% у серпні, максимальна — 49,6%, у січні. Дизельні займали від 22% до 28%, пік умовної (про що далі) популярності припав на серпень. На відміну від вторинного ринку, серед нових авто чимало з гібридними силовими установками — впродовж року частка «гібридів» складала від 14,7% до 18,7%, теж з піком у серпні.
Частка електромобілів поступово зростала, з 8,7% у січні й до 14,3% у листопаді, дещо зменшилась вона у грудні, до 12,8%. Найвищий попит на електромобілі спостерігався впродовж осінніх місяців.
Нових авто, які оснащені газобалонним обладнанням (ГБО) продається вкрай мало — кількісно не більше 50 шт./міс, з часткою менше за 1%, тому у цьому сегменті їх брати до уваги не варто.
Частина слайда, де насиченістю кольору виділено вищі значення часток, для нових легкових авто має вигляд «шахової дошки», тобто відсутні тенденції, які можна було б віднести до таких, які мали зв’язок з зовнішніми чинниками. Хіба що деяке підвищення часток гібридів та електромобілів в осінні місяці, коли пальне було найдорожче. Загалом так тому, що зараз більшість дилерів нових авто продають свій товар «з коліс» (тобто не накопичуючи на складах), а на окремі моделі утворилися черги. Тому покупцям часто доводиться вибирати з наявних варіантів, погоджуючись на певні компроміси, в тому числі і щодо типу двигуна.
Внутрішній ринок легкових авто з пробігом
Подібно до інших сегментів, тут переважають бензинові версії, частка яких впродовж року коливалася від 42,2% до 44%, і загалом її можна вважати стабільною. Попит на дизельні авто змінювався помітніше: з 29,6% до 32,6%. Найбільше на першу реєстрацію дизелів було подано у січні, далі інтерес до них знижувався, досягши мінімального значення якраз восени, після чого, наприкінці року, частка дизельних авто почала дещо зростати.
Легковики з ГБО найбільшу частку мали у квітні (23,8%) та жовтні (23,5%), найменшу — у грудні, 22,7%. При цьому попри те, що ціна на пропан-бутанову суміш змінювалася найбільше серед усіх видів пального, прямого відображення на ринку це отримало, різниця між максимальним і мінімальним значенням частки саме для авто з ГБО протягом року незначна.
Помітне деяке зростання частки авто з гібридними силовими установками, з 1,2% до 1,4%, кількісно таких щомісяця купують близько тисячі — надто мало для можливості встановлення чітких висновків. Електромобілів теж купують всередині країни порівняно небагато, але оскільки цей сегмент зростає (насамперед — в імпорті), збільшується і частка таких авто: з 1,2% на початку року, до 2,3% в його кінці, з найбільшими значеннями частки в осінній період. Тобто, саме на електромобілі певний вплив «ціновий пік» на АЗС міг вплинути, як і на авто з ГБО, але з протилежним значенням динаміки.
Перші реєстрації легкових авто з пробігом
Частка бензинових авто серед «свіжопригнаних» легковиків найбільша — торік вона коливалася від 74,3% до 89,3%. Більші значення спостерігалися на початку року. Дизельні варіанти, схоже, втрачають свою привабливість в очах потенційних покупців: торік частка таких була від 55,9% до 69%, при чому видно, що вона має тенденцію до зменшення.
Коротко про гібридні легковики: їхня частка була в межах 4,1%...6,5%, з тенденцією до деякого зростання ближче до осені та кінця року. Легкові авто з ГБО мали частку від 7,7% до 10,3%, і показали тенденцію до деякого її зменшення у другій половині минулого року.
Найбільш помітне зростання частки електромобілів серед імпортованих торік: З 15,7% у січні до 29,4% у жовтні, з невеликим зниженням у листопаді і грудні, проте і там значення чималі — 27,9% та 29%. Одним із чинників, який міг посприяти такому активному імпорту електромобілів, цілком могли стати високі осінні ціни на АЗС.
Висновки
- Отже, зміна роздрібних цін на пальне мала певний вплив на окремі підсегменти українського ринку легкових автомобілів. Найбільше він помітний в секторі імпорту, де покупці та дилери найбільш швидко реагують на зовнішні обставини й приймають відповідні рішення (до того ж маючи чималий вибір авто за кордоном).
- Майже «стаціонарним» виявився внутрішній ринок — тут здебільшого обирають за ціну та технічний стан (зважаючи на вік та наповненість українського автопарку), а серед двигунів скоріше надають перевагу «надійним», що часто визначається рекомендаціями місцевих «експертів», тип пального має другорядне значення.
- Щодо нових авто — говорити про тенденції вибору таких складно, у зв’язку з дефіцитом машин в окремих дилерів, що змушує покупців йти на певні компроміси, а не обирати машину на відкритому ринку без будь-яких умов та обмежень.
Які прогнози щодо цін та доступності пального?
Це питання для Інституту досліджень авторинку прокоментував Олександр Сіренко, експерт аналітичної агенції "НафтоРинок".
«В поточних умовах робити прогноз більше ніж на 2 тижні наперед — складна і навіть невдячна справа. Є чимало чинників, які можуть швидко змінюватися, зокрема:
- котирування нафти та нафтопродуктів в Європі
- валюта
- ринкові (попит-пропозиція)
Котирування — завжди лотерея, на будь-яку подію нафта реагує у світі, і, відповідно, є вплив на ціну для українських імпортерів. Впливу на курс валюти ми теж не маємо. Поки можна констатувати, що коли її відпустили у «вільне плавання», то тільки на третій місяць вона подорожчала (нині стабілізується).
Ринок працює нормально, зараз сезон низького споживання, аграрії за відносно низьку ціну закуповують пальне для робіт. В цілому на АЗС ціна ще не опустилась до можливих низьких позицій з огляду на падіння гуртових у грудні. Точно до лютого ціни у роздробі знижуватимуться по А-95 на 2...3 грн/л, по ДП — 1,0...1,5 грн/л, по пропан-бутановій суміші — до 2 грн/л".
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.