Експерти Інституту досліджень авторинку проаналізували статистику реєстраційних операцій у листопаді 2023 року та визначили, який стан справ з продажами вживаних легковиків в Україні.
У листопаді сумарно українці придбали 101,8 тис. вживаних автомобілів. Це на 20,5% більше, ніж за аналогічний період минулого 2022 року, і на 1,7% менше, ніж у жовтні-2023.
Традиційно, переважають угоди купівлі-продажу на внутрішньому ринку: 77% легковиків з пробігом було придбано всередині країни. У кількісному вираженні це 78,4 тис. Частка імпорту авто з пробігом із-за кордону вкотре зросла, й склала 23% (23,5 тис.). І це знову максимальне значення для новоприбулих легкових машин за минулі 15 місяців.
Внутрішні перепродажі
На внутрішньому ринку впродовж 11 місяця поточного року українці уклали 78,4 тис. угод купівлі-продажу вживаних легковиків. Це на 13,4% більше у порівнянні з листопадом 2022 року, та на 4,7% менше, ніж у жовтні-2023.
Найбільше реєстраційних операцій на внутрішньому ринку зафіксували у місті Києві: 12,9 тисячі. На другому та третьому місцях відповідно — Київська та Львівська області, з підсумком 8,6 та 8,2 тисячі угод купівлі-продажу.
До Топ-5 найактивніших регіонів за внутрішніми перепродажами вживаних авто увійшли також Дніпропетровська (4 місце, 7,2 тис.) та Одеська (5 місце, 7,1 тис.) області.
Найменшу кількість угод уклали в регіонах, території яких тимчасово окуповані чи де ведуться активні бойові дії: у Херсонській (361 угода), Луганській (625 угод) та Донецькій (1 145 угод) областях. Також до областей із найменшою кількістю продажів вживаних авто увійшли Чернігівська (2,1 тис. угод) та Кіровоградська (2,2 тис. угод) області.
Імпорт вживаних легковиків
Із-за кордону у листопаді 2023 року привезли 23,5 тис. вживаних легкових авто. Такий показник майже удвічі більший (на 49,4%), ніж у листопаді-2022, та вищий, ніж місяцем раніше — плюс 7,7% до обсягу перших реєстрацій.
Як і минулого місяця, найактивніше реєстрували вживані легковики з-за кордону на Львівщині (2,9 тис. перших реєстрацій.), в місті Києві (2,2 тис.) та Київській області (1,7 тис.).
Також до п’ятірки найактивніших регіонів у листопаді увійшли Вінницька (1,5 тис.) та Рівненська (1,3 тис.) області.
Найменше «свіжопригнаних» авто поставили на облік у Херсонській (23 шт.), Донецькій (89 шт.), Луганській (189 шт.), Миколаївській (231 шт.) та Чернігівській (301 шт.) областях.
Варто зазначити, що під кількістю імпортованих автомобілів мається на увазі кількість перших реєстрацій, проведених сервісними центрами МВС. Зазвичай між доставленням автомобіля, митним оформленням виконанням інших формальностей та першою державною реєстрацією збігає певний час — від кількох днів до кількох місяців. Відомо, що зараз триває блокування так званими «активістами» польсько-українського кордону, що фактично паралізувало рух вантажів автомобільним транспортом. А попри зупинену авіацію, заблоковані окупантами морські порти та несумісність нашої залізниці з європейською, автоперевезення — єдиний шлях, що залишився доступним для доставлення вантажів, включно з автомобілями.
Юлія Риковська, СЕО West Auto Hub, на запит Інституту досліджень авторинку повідомила, що через блокування кордону накопичується черга із замовлень на доставлення автомобілів з Європи, однак привезти їх непросто. Оптимальний для всіх сторін варіант з використанням великих автовозів, зараз практично недоступний — «фури» очікують в черзі понад 3 тижні. Невеликі автовози можуть курсувати іншими контрольно-пропускними пунктами, але і на таких вже чималі черги. Врешті це потягло як збільшення часу на доставлення, так і підвищення цін на послуги перевізників.
Зважаючи на ці обставини, можна припустити, що підсумки щодо перших реєстрацій у наступних періодах будуть значно меншими, а дефіцит «свіжопригнаних» автомобілів зростатиме. Зріз митної статистики ми опублікуємо невдовзі, й на його основі можна буде відстежити усі наслідки блокування кордону зі сторони Польщі у реальному часі.
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.