Завантажити дослідження у форматі pdf-файлу
І. ВСТУП
Інститут досліджень авторинку опрацював масив даних Державної митної служби про імпорт легкових авто в Україні, порівняв показники першого кварталу 2021 року з торішніми, та визначив головні тренди.
У дослідженні розглянуто імпорт нових та вживаних легкових транспортних засобів — призначених для перевезення пасажирів, із кількістю місць для сидіння не більше дев’яти (включно з місцем для водія), що відповідають товарній позиції 8703 згідно з УКТ ЗЕД.
Джерелом статистичної інформації були дані на веб-ресурсі Державної митної служби України «Показники зовнішньої торгівлі України».
ІІ. ДИНАМІКА ІМПОРТУ
Протягом 1 кварталу 2021 року до України імпортовано 125 352 шт. легкових транспортних засобів на загальну суму 920,9 млн дол., що на 8,4% більше, ніж за аналогічний період 2020 року в натуральному виразі та на 11,9% більше в грошовому. Українці витратили у 1 кв. 2021 року на придбання авто з-за кордону на майже 100 мільйонів більше, ніж за такий самий період 2020 року. Сукупна вартість імпортованих нових авто зросла на $92,3 млн, вживаних — на $6,1 млн.
Зокрема, імпорт нових авто в 1 кварталі 2021 у порівнянні з аналогічним періодом 2020 року зріс на 22,5% в натуральному виразі та на 22,9% — в грошовому, та становив 25 581 шт. загальною вартістю 495,6 млн дол. Імпорт вживаних авто у досліджуваному періоді зріс на 5,3% в натуральному виразі та на 1,5% в грошовому у порівнянні з відповідним періодом 2020 року та становив 99771 шт. загальною вартістю 425,4 млн дол.
ТЕНДЕНЦІЇ ДИНАМІКИ ІМПОРТУ
- Незважаючи на карантин, загальний імпорт легкових авто зріс.
- Абсолютна більшість імпорту — вживані легковики. Нових машин ввозять вчетверо менше. Ввезення вживаних авто кількісно у 4 рази перевищує імпорт нових: майже 99 771 авто із 125 352 загалом ввезених легкових авто протягом 1 кв. 2021 року.
- Зростання імпорту вживаних авто не призвело до падіння імпорту нових авто, і навпаки.
ІІІ. СТРУКТУРА ІМПОРТУ ЛЕГКОВИХ АВТО ЗА ТИПОМ ДВИГУНА
Імпорт нових легкових авто в 1 кварталі 2021 року складався з: 15 705 шт. (61,4%) — авто з бензиновим двигуном, 6 448 шт. (25,2%) — авто з дизельним двигуном, 2 122 шт. (8,3%) — гібридні авто, 1 306 (5,1%) — електрокари. Для порівняння структура імпорту нових легкових авто в 1 кварталі 2020 року була наступною: 14 053 шт. — авто з бензиновим двигуном, 6 826 шт. — авто з дизельним двигуном.
Щодо імпорту гібридних авто, то до 1 липня 2020 року була відсутня їх класифікація згідно з УКТ ЗЕД, тому цей тип авто ввозився за товарними позиціями, що відповідали типу двигуна внутрішнього згоряння, яким вони були обладнані.
Щодо імпорту електрокарів, то до 1 липня 2020 року був відсутній їх розподіл на нові та вживані згідно з класифікацією УКТ ЗЕД. Також варто зауважити, що за кодом товару 8703 80 10 10 у митній статистиці міститься певна кількість нових електричних транспортних засобів, що не підлягають державній реєстрації в органах МВС. Це призводить до кількісної різниці між імпортованими та вперше зареєстрованими транспортними засобами з електродвигуном.
Імпорт вживаних легкових авто в 1 кварталі 2021 року складався з: 67 223 шт. (67,4%) — авто з бензиновим двигуном, 29 027 (29,1%) — авто з дизельним двигуном, 2 122 шт. (1,9%) — гібридні авто, 1 306 (1,6%) — електрокари. Для порівняння, в 1 кварталі 2020 року ввезли 59 211 вживаних авто з бензиновим двигуном, 32 811 — з дизельним.
ТЕНДЕНЦІЇ СТРУКТУРИ ІМПОРТУ ЗА ТИПОМ ДВИГУНА
- Більшість нових та вживаних авто з-за кордону — бензинові, їхня частка в 1 кварталі 2021 року у порівнянні з аналогічним періодом 2020 року зросла. Так, в Україну імпортували на 1,6 тис. більше нових авто з бензиновим двигуном та на 8 тис. — вживаних.
- Натомість популярність вживаних дизельних авто впала. Протягом 1 кв. 2021 року частка дизельних авто скоротилася із 32% до 25% в імпорті нових автомобілів з-за кордону, та з 35% до 29% в імпорті вживаних.
- Гібридних авто та електромобілів — меншість, їхня частка на ринку — 3% та 2% відповідно.
IV. СЕРЕДНЯ МИТНА ВАРТІСТЬ ТА ПОДАТКОВЕ НАВАНТАЖЕННЯ НА АВТО
Середня митна вартість імпортованих нових легкових авто в 1 кварталі 2021 року становила 19 372 дол., тоді як податкове навантаження на одне таке авто — 5 453 дол. (28,1%). У порівнянні з 1 кварталом 2020 року, середня митна вартість на нові легкові авто практично не змінилась і зросла всього на 0,3%, разом з тим середнє податкове навантаження знизилось на 3,7%.
Водночас середня митна вартість імпортних вживаних легкових авто у 1 кварталі 2021 року становила 4 264 дол., тоді як середнє податкове навантаження на одне таке авто — 2 483 дол. (58,2%). У порівнянні з 1 кварталом 2020 року, середня митна вартість на вживані легкові авто знизилась на 3,6%, водночас середнє податкове навантаження зросло на 2,4%.
ТЕНДЕНЦІЇ ВАРТОСТІ МИТНОГО ОФОРМЛЕННЯ
- Розмитнення вживаних авто вдвічі дорожче за розмитнення нових. Середня вартість розмитнення у 1 кв. 2021 року склала 28% від вартості для нових авто та 58% — для вживаних.
- Митна вартість нових авто майже не змінилася, а вживаних — знизилася. Порівнюючи показники 1 кв. 2021 року з аналогічним періодом 2020 року, можна зробити висновок, що середня митна вартість нових авто дещо зросла, а вживаних — знизилась.
ТЕНДЕНЦІЇ СПЛАТИ ПОДАТКІВ ПІД ЧАС ІМПОРТУ АВТО
- До бюджету надійшло більше податків за розмитнення. У 1 кв. 2021 року українці сплатили $387,2 млн податків за митне оформлення автомобілів із-за кордону. Це — на $40 млн більше, ніж за такий же період 2020 року.
- За розмитнення вживаних авто заплатили майже вдвічі більше податків, ніж за розмитнення нових. Протягом 1 кварталу 2021 року українці сплатили $247 млн платежів за митне оформлення вживаних авто та $139 млн за нові.
V. СТРУКТУРА ІМПОРТУ ЛЕГКОВИХ АВТО ЗА КРАЇНОЮ ПОХОДЖЕННЯ
Структура імпорту нових легкових авто за країною походження у 1 кварталі 2021 року була наступною: 12 535 автівок (49%) на загальну суму 293,2 млн дол. були виготовлені в країнах ЄС; 5 625 (22%) на суму 16,4 млн дол. — в Китаї; 4082 (16%) на суму 94,3 млн дол. — в Японії; 1 224 (4,8%) на суму 59,0 млн дол. — в країнах Америки, 917 (3,6%) на суму 13,1 млн дол. — в Туреччині, 1198 (4,7%) на суму 19,4 млн дол. — в інших країнах.
ТЕНДЕНЦІЇ ІМПОРТУ НОВИХ АВТО ЗА КРАЇНОЮ ВИГОТОВЛЕННЯ
- Суттєво зріс імпорт нових авто з Китаю. Кількісно цей показник зріс з 2,4 тис. авто в 1 кв. 2020 року до 5,6 тис. у 1 кв. 2021 року. Таким чином нові автомобілі, виготовлені в Китаї, зайняли частку в структурі імпорту на рівні 22%.
- Частка нових авто, що виготовлені у країнах ЄС, зменшилася із 53% до 49%.
- Частка нових японських авто в структурі імпорту знизилася із 20,5% до 16%.
Структура імпорту вживаних легкових авто за країною походження в 1 кварталі 2021 року була наступною: 55983 автівок (56,1%) на загальну суму 181,5 млн дол. були виготовлені в країнах ЄС, 27357 (27,4%) на суму 161,2 млн дол. — в країнах Америки, 8082 (8,1%) на суму 29 млн дол. — в Південній Кореї, 7 668 (7,7%) на суму 37 млн дол. — в Японії, 681 (0,7%) на суму 2,9 млн дол. — в інших країнах. У порівнянні з аналогічним періодом 2020 року в імпорті спостерігається зростання частки вживаних авто з Америки та Південної Кореї.
ТЕНДЕНЦІЇ ІМПОРТУ ВЖИВАНИХ АВТО ЗА КРАЇНОЮ ПОХОДЖЕННЯ
- Більшість ввезених авто з-за кордону — виготовлені у країнах Європейського Союзу. У порівнянні з 1 кв. 2020 року, частка цих авто у структурі імпорту вживаних авто знизилася — із 60% до 56%.
- Частка вживаних авто з Євросоюзу зменшується, з Америки та Південної Кореї — зростає. Імпорт вживаних авто з країн Америки зріс із 24% до 27%, а частка авто з Південної Кореї — з 6,3% до 8,1%.
VІ. ВИСНОВКИ
Імпорт легкових автомобілів виріс. Більше ввезли як нових, так і вживаних автомобілів. Загалом за перший квартал 2021 року українці витратили майже мільярд доларів на купівлю авто з-за кордону. Ця сума майже рівномірно розподілена між новими і вживаними автомобілями. При цьому податків за розмитнення вживаних автомобілів було сплачено удвічі більше. Це - наслідок того, що середня сума податків під час імпорту вдвічі менша для нових автомобілів, порівнюючи із машинами з пробігом. Податкове навантаження нерівномірно розподілене: більше платять ті, хто купує дешевші авто.
Динаміка імпорту. Незважаючи на зовнішні чинники, попит на авто не зменшується. В українців існує потреба в мобільності. Економічна ситуація в Україні спонукає до купівлі вживаних авто. Недостатня кількість автомобілів на вторинному ринку всередині країни сприяє збільшенню об’ємів імпорту легковиків з-за кордону. Ринок імпорту вживаних автомобілів кількісно перевищує ринок імпорту нових у чотири рази. Ріст ринку імпорту вживаних авто не призводить до падіння ринку імпорту нових авто, і навпаки.
Автомобільний бізнес пристосувався до умов карантину: перевів значну кількість процесів в онлайн — від купівлі на аукціонах до віддаленої реєстрації авто.
Тип пального. Світові тренди впливають на Україну: кількість імпортованих бензинових авто зростає, а дизельних — зменшується. При цьому, як і серед нових, так і вживаних авто. На це може впливати комплекс чинників.
Частка імпортованих гібридних автомобілів — мізерна у розрізі загальної кількості. Ринок електромобілів в Україні також незначний та не демонструє жодного зростання, електромобілі не стають популярніші. Окрім того, більшість електрокарів — вживані, також через економічну ситуацію в країні.
Географія імпорту. Більшість автомобілів, що ввозять в Україну з-за кордону, як нових, так і вживаних, виготовлені у країнах Європейського Союзу. Цьому сприяє географічна близькість цих країн, зручність та швидкість логістики, тісні економічні зв’язки.
Суттєво зросла частка імпорту нових автомобілів, виготовлених в Китаї. Цьому сприяє їх низька ціна.
Ріст демонструє частка ввезених вживаних автомобілів з США. У більшості випадків, це машини після ДТП, продані на страхових аукціонах США. Попри складність доставлення таких авто морем, її дорожнечу та часові затрати, попит на такі авто зростає. В основному - через порівняно “свіжі” роки виготовлення цих машин, невеликий підтверджений пробіг, та низьку ціну.
Зросла також кількість імпорту вживаних автомобілів, виготовлених у Південній Кореї. Вартість та час доставлення в середньому подібний до цих же параметрів для авто з Америки, проте корейські автомобілі зазвичай продаються без пошкоджень, в тому числі отриманих у ДТП.