З початку року українці продавали в інтернеті легкові автомобілі вартістю $15,4 мільярда доларів. З них $11,3 мільярда — уже з початку повномасштабної війни. Таким чином сьогодні «грошовий» об’єм вторинного автомобільного ринку складає близько $2 мільярдів щомісячно. На основі даних агрегатора Automoto.ua, який збирає оголошення продажу ВСІХ авто зі 100 автосайтів в Україні продажу авто, експерти Інституту досліджень авторинку фінансово порівняли пропозицію в регіонах та визначили, як на це вплинула війна.
Фінансова динаміка авторинку
Помісячна зміна сукупної вартості легковиків, котрі українці продавали в інтернеті, повністю відповідає кількісним показникам: чим більше оголошень публікували — тим більшою була сумарна вартість усіх автомобілів в продажі, і навпаки.
У «довоєнному» січні українці пропонували до продажу вживаних авто сумарною вартістю $2,3 мільярда.
Найменше автомобілів зафіксували у продажі після початку повномасштабного вторгнення росії в Україну: у березні. Тоді ж був зафіксований найменший фінансовий показник об’єму ринку у 2022 році: $1,1 мільярда. У квітні український авторинок почав відновлюватися: у продажі легкових машин було уже на $1,7 мільярда.
Найбільше автомобілів українці продавали в інтернеті у травні: сумарна вартість легковиків склала $2,5 мільярда. Рекордний показник був наслідком дії так званого «нульового розмитнення»: по-перше, на ринок потрапили «свіжопригнані» машини; по-друге, українці продавали старі автомобілі, на заміну яким привозили легковик з-за кордону.
У червні сукупна вартість автомобілів у продажів знизилася до $2 мільярдів, у липні зросла до $2,3 мільярда, а в серпні знову впала до $1,8 мільярда. Поряд із цим Інститут досліджень авторинку зафіксував падіння середньої вартості вживаного авто в Україні та здешевлення 7 із 10 найпопулярніших моделей. Це — наслідки економічної кризи, спричиненою війною.
Що відбувається в регіонах
За підсумками перших 8 місяців непростого 2022 року, якщо вимірювати у сукупній вартості авто, найбільша пропозиція в Київській області та Києві: сумарно $3,6 мільярда. Це — 23,1% від загальної вартості усіх автомобілів, опублікованих на сайтах оголошень протягом цього періоду. Столичний регіон завжди займав першість у продажах автомобілів, тому такі результати досліджень не стали несподіванкою. Хоча варто зауважити, що пропозиція продажу - це не обов'язково купівля. Тому тут може йтися також про потребу в грошах тих, хто продає авто, під тиском обставин.
На другому місці розмістилася Львівська область. Там загальна вартість легковиків склала $1,5 мільярда. Такий показник дозволив зайняти майже 10% об’єму фінансового ринку.
На третій сходинці розмістилася Дніпропетровська область: там з початку року пропонували до продажу машин на $1,2 мільярда, що складає 7,5% від загальної суми. Також до топ-5 увійшли Одеська ($1,1 млрд, 7,4%) та Івано-Франківська (727 млн, 4,7%) області.
Найменшу сумарну вартість легковиків серед оголошень продажу експерти зафіксували в областях, що постраждали від війни. Так, останнє 24 місце зайняла Луганщина (88 млн, 0,6%); на 23 місці розмістилася Херсонщина (108 млн, 0,7%); 22 сходинку посіла Чернігівщина (188 млн, 1,2%). За ними у рейтингу йдуть Донецька (21 місце, 194 млн, 1,3%) і Миколаївська (20 місце, 199 млн, 1,3%) області.
Варто зауважити, що кількісні частки не завжди співпадають із фінансовими. Так, оголошення з Києва та області у досліджуваному періоді складають 16,5% від загальної кількості, проте коштують машини із цих оголошень сумарно помітно більше: 23,1% від вартості усіх авто в продажі протягом січня-серпня 2022 року. Це означає, що в цьому регіоні продають дорожчі автомобілі, у порівнянні з іншими регіонами. Така ж ситуація помітна у ще двох областях: Львівській (9,4% проти 9,9%) та Одеській (6,4% проти 7,4%).
Співпадають показники у Закарпатській області (3,5% в обох випадках), натомість у решті регіонів кількісні частки більші за фінансові, тобто там продають дешевші автомобілі у порівнянні з іншими.
Що змінилося з початком великої війни?
Картина українського авторинку суттєво змінилася після повномасштабного вторгнення росії. Суттєво змінилися частки регіонів в структурі продажів легковиків в інтернеті — як кількісно, так і фінансово. Якщо порівнювати частки регіонів в сукупній вартості автомобілів у продажі в січні та серпні, найбільше додала Львівська область: +26,2%.
Суттєво зросла фінансова частка Хмельницької області (+20,1%). Київ і Київщина додали собі +15,8%, а сумарна вартість автомобілів у Вінницькій області зросла на +15,1%. В більшу суму експерти оцінюють і машини, що продаються на Одещині — на +9% більше.
Також фінансова частка зросла й у деяких інших областях:
- Закарпатська — +7,9%
- Черкаська — +7,1%
- Кіровоградська — +6,7%
- Полтавська — +6,5%
- Дніпропетровська — +6,1%
- Чернівецька — +5,6%
- Тернопільська — +4,3%
Більш-менш стабільною ситуація залишилася Рівненській (+2,0%), Житомирській (+1,1%), Івано-Франківській (-0,8%) та Волинській областях (-1,1%).
Натомість найбільше фінансово авторинок «просів» на Херсонщині: там сукупна вартість автомобілів у продажі знизилася аж на −84,8%. На другому місці знизу — автомобілі, що продаються в Донецькій області: їх сумарна вартість на −70,6% нижча, ніж у січні. У половину (-50,5%) скоротилася фінансова частка Харківщини.
Також суттєве падіння експерти зафіксували у таких областях:
- Сумська — −11,8%
- Чернігівська — −12,5%
- Запорізька — −29,6%
- Луганська — −46,6%
- Миколаївська — −47,0%
Висновки
Попри війну, автомобільний ринок України живе та поступово відновлюється. Проте через економічну кризу у серпні сумарна вартість автомобілів, які українці пропонують до продажу в інтернеті, скоротилася.
Передбачувано на авторинку фінансово найбільше постраждали ті регіони, частини територій яких тимчасово окуповані, або ж на території яких безпосередньо велися бойові дії. Натомість найбільше «додали» у сумарній вартості автомобілів області, які можна вважати безпечнішими.
Винятком стала Київщина, яка після деокупації досить швидко відновила активність у продажах авто, перевищила «довоєнні» показники та залишилася лідером на ринку. Також, попри близькість до лінії фронту, зросла фінансова частка Дніпропетровської області, що дозволило їй зайняти третє місце в рейтингу за сукупною вартістю автомобілів. Хороші показники продемонструвала й Одещина: збільшила фінансову частку на ринку та опинилася на четвертій позиції переліку.
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.