Тимчасове скасування митних платежів оновило активну частину автопарку та призвело до здешевлення популярних моделей легковиків. З моменту повернення податків на імпорт минуло понад два місяці. Команда Інституту досліджень авторинку проаналізувала статистичні дані агрегатора Automoto.ua, який збирає оголошення продажу ВСІХ авто зі 100 автосайтів в Україні. На основі понад 2,2 млн унікальних записів за січень-серпень 2022 року експерти визначили, що змінилося на авторинку після скасування нульового розмитнення.
Зросла кількість бюджетних авто
Абсолютну більшість оголошень продажу на українському ринку надалі складають легковики вартістю до $10 тисяч. Порівняно з червнем, частка таких машин у серпні дещо зросла: з 71,6% до 72,4% від загальної кількості. Особливо помітно зросла частка автомобілів вартістю до $3000: з 20,8% до 24,2%.
Таким чином, на ринку зросла кількість особливо бюджетних автомобілів. Цей показник фактично повернувся до рівня січня 2022 року, коли він становив 24,4%. Зміна структури цін, швидше за все, є наслідком скасування так званого нульового розмитнення, оскільки в продажу зменшилася кількість «свіжопригнаних» авто, припускають експерти Інституту досліджень авторинку.
Подешевшали 7 із 10 популярних авто
Найнижча середня ціна вживаного автомобіля на ринку була у квітні 2022 року: $5500. У травні цей показник зріс до $5990 і, з невеликими відхиленнями, залишається практично незмінним. Так, у серпні середньостатистичний легковий автомобіль в Україні коштував $5900. Це — на $100 (або на 1,6%) менше, ніж у липні.
Серед десяти найпопулярніших моделей на українському ринку в серпні подорожчали лише дві: лідер рейтингу Volkswagen Passat (на 1,5%, з $6800 до $6900) і Renault Megane (на 3,2%, з $6300 до $6500). Обидва легковики були популярні в сегменті ввезених з-за кордону, особливо в період так званого нульового розмитнення. Після повернення податків імпорт скоротився у 7 разів, на ринок потрапляє менше таких авто, тому їх середня ціна зростає.
Середня ціна Volkswagen Golf ($5 тис.) не змінилася. Решта 7 моделей з першої десятки подешевшали:
- Daewoo Lanos: −1,9%, з $2600 до $2550
- Skoda Octavia: −1,5%, з $6700 до $6600
- BMW 3 серії: −4,8%, з $6300 до $6000
- BMW 5 серії: −4,1%, з $7400 до $7100
- ВАЗ 2109/21099: −3,2%, з $1550 до $1500
- Ford Fiesta: −4,5%, з $6300 до $6020
Варто зазначити: в Україні історично склалася ситуація, що ціни на автомобілі встановлюють в доларах США. Враховуючи, що більшість українців отримують доходи в гривнях, зміна курсу валют майже на 25% зменшила купівельну спроможність на стільки ж. Це також може бути однією з причин здешевлення автомобілів, припускають в Інституті досліджень авторинку.
Автомобільний ринок старіє
Найнижчий середній вік легкових автомобілів, які українці продавали в Інтернеті, зафіксовано в червні та липні: 15,2 року. Це сталося внаслідок наповнення українського авторинку більш «свіжими» машинами з-за кордону та його «омолодження» після початку дії нульового розмитнення.
За підсумками серпня середній вік легковиків дещо зріс — до 15,6 року. Тобто, після відновлення податків на імпорт автомобілів на ринку зросла кількість машин у віці. Змінилася і вікова структура: збільшилася кількість легковиків, випущених після 1992 року (тобто старше 30 років): їх частка зросла з 8,2% до 9,1%.
За прогнозом експертів Інституту досліджень авторинку, ця тенденція збережеться і надалі, а ситуація може повернутися до рівня січня 2022 року, коли в середньому легковик, виставлений на продаж в Інтернеті, був віком 16,5 року.
Зросла частка радянсько-російських машин
В період дії нульового розмитнення українці мали можливість купити краще авто за ті ж гроші. Частка західних брендів на ринку зросла, а кількість радянсько-російської продукції — зменшилася. У серпні, якщо порівнювати з останнім місяцем дії нульового розмитнення — червнем, ситуація суттєво відрізняється:
- частка найпопулярнішого Volkswagen знизилася з 11,9% до 11,3%;
- Ford — з 5,5% до 5,3%;
- Opel — від 5,4% до 5,1%;
- BMW — з 5,2% до 5,1%;
- Mercedes-Benz — з 4,9% до 4,8%;
- Audi — з 4,5% до 4,3%;
- Toyota — з 4,2% до 4,1%;
- Peugeot — з 2,4% до 2,3%;
- Kia — з 2,4% до 2,3%;
- Honda — з 1,7% до 1,6%.
Натомість ВАЗів стало більше: їх частка в структурі оголошень зросла із 7,9% до 9,2%. Збільшили присутність на ринку також автомобілі ЗАЗ — з 1,6% до 2% від загальної кількості. Таким чином, поступова заміна автомобілів цих марок на західні призупинилася. Після скасування нульового розмитнення не тільки зростає середній вік автомобілів на ринку, а й знижується якість українського автопарку.
Висновок
Процеси, які сьогодні відбуваються на авторинку України, не можна назвати позитивними, пояснюють експерти Інституту досліджень авторинку.
- Зріс середній вік легковиків, у продажі збільшилася кількість автомобілів старше 30 років. Активна частина автопарку старіє.
- Три популярні серед імпортних вживаних легкових автомобілів зросли в ціні, а 7 з топ-10 — подешевшали. Однак це скоріше наслідки зниження купівельної спроможності через економічну кризу, спричинену війною та зміною обмінного курсу валют.
- На авторинку зросла частка радянсько-російських марок. Зі скасуванням нульового розмитнення зникла можливість заміни цієї частини автопарку імпортними автомобілями.
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.