Всі новини

Нульове розмитнення «все». Чи існуватиме імпорт авто з-за кордону?

Аналітика

Президент підписав закон про скасування «нульового» розмитнення, документ одразу ж був опублікований в офіційній пресі. Це означає, що вже 1 липня, від 00:01, за розмитнення авто доведеться платити платежі у повному обсязі — мито, ПДВ та акциз. Чи існуватиме імпорт вживаних авто з-за кордону після повернення до податків зразка 2018 року, дослідили експерти Інституту досліджень авторинку.

Всупереч усім аргументам за збереження «нульового» розмитнення, Кабмін запропонував, а профільний комітет та більшість народних депутатів ухвалили рішення про повернення до повних ставок митних платежів. Фактично відбувся «відкат» до системи розмитнення, ухваленої ще попереднім скликанням Верховної Ради восени 2018 року під тиском громадськості — руху власників так званих "євроблях".

Імпорт призупиниться

Експерти Інституту досліджень авторинку впевнені: таке рішення «заморозить» імпорт вживаних авто з-за кордону та призведе до підвищення цін на автомобілі в Україні. Більшість автомобілів вартістю до $5 тисяч — а саме в таких машинах є найбільша потреба — розмитнювати за «новими-старими» ставками не буде жодного сенсу.

Акцизний збір на ввезення таких авто може складати 200-300% від їх вартості, що економічно невигідно. Тому замість десятків тисяч ввезених вживаних легковиків у місяць, імпортуватимуть лише кілька тисяч, а замість додаткових надходжень бюджет отримає лише втрати.

При цьому найгірших показників слід очікувати у серпні та вересні, впевнений Левко Прокіпчук, ексначальник Львівської митниці та асоційований експерт Інституту досліджень авторинку із питань практичного застосування митного законодавства. У липні вимушено буде оформлена та частина машин, які не встигли цього зробити по «нульовому» розмитненні. Зокрема, ті, кого новина застала вже на кордоні чи в черзі на митний термінал.

У разі, якщо в системі нарахування митних платежів не буде змін, надалі імпортуватимуть в незначній кількості лише такі категорії вживаних авто:

  • Авто з Америки. Нижча ціна машини «там» у порівнянні з європейським ринком робить такий крок все ще більш-менш вигідним. Окрім того, є значна частина транспортних засобів, які вимушено «зависли» в Європі через тимчасову зупинку українських портів.
  • Дорогі автомобілі. Мова йде в основному про автомобілі віком до 5 років та преміумсегмент. Оскільки податки на такі авто складають лише 35-40% від їх вартості, їх ввозитимуть і надалі.
  • Електромобілі. На авто з електричним двигуном залишився єдиний платіж: акциз, що становить 1 євро за кіловат батареї. Збір до пенсійного фонду на електроавто з 1 липня скасували одночасно зі скасуванням «нульового» розмитнення.
  • Вантажівки, автобуси та спецтехніка. Кількість імпорту цих категорій транспорту завжди була значно меншою у порівнянні з іншими, проте потреба в них залишається високою.

Як це вплине на внутрішній ринок

Попит на авто в Україні буде завжди, пояснює Остап Новицький, аналітик AUTO.RIA та співзасновник Інституту досліджень авторинку. Основною причиною цього є нестача машин в нашій країні. Рівень автомобілізації в Україні — найнижчий у Європі: 250 авто на 1000 осіб проти 600 в Євросоюзі. Тому українці купуватимуть автомобілі й надалі, питання лише в тому, які та за яку ціну, каже експерт.

Перші кілька місяців після скасування «нульового» розмитнення українці купуватимуть автомобілі на внутрішньому ринку. Проте паралельно зі скороченням пропозиції на ринку автомобілів, привезених «під нуль», ціни на авто в Україні поступово зростатимуть. В першу чергу — на популярні моделі легковиків. До кінця року подорожчання може скласти до 30% від їх вартості та навіть більше, якщо загострюватиметься криза та дефіцит авто на світовому авторинку.

Що може змінити ситуацію?

Ситуацію могло б виправити «розмитнення в смартфоні» з допомогою «Дії», впевнений голова Інституту досліджень авторинку Станіслав Бучацький. Механізм, який пропонує Кабмін, пропонує глобальну зміну філософії у сфері імпорту вживаних авто з-за кордону — автоматично, без посередників та корупції.

Основна перевага — це прогнозованість вартості розмитнення авто, а також швидкість та зручність. Попри те, що формула в «Дії», це не «нульове» розмитнення, а в середньому від 5% до 70% від вартості авто в залежності від його характеристик, така система могла б влаштувати усі три частини суспільства — громадськість, державу та бізнес. Адже саме рівність, простота та прозорість системи може бути більшою перевагою, ніж повна відсутність податків, але зі значною кількістю бюрократичних перепон.

Питанням без відповіді залишається питання, чому перехід до розмитнення в «Дії» не відбувся одночасно зі скасуванням «нульового» розмитнення. Такий крок не викликав би такого градуса дискусії та негативу, як повернення до системи розмитнення 2018 року, переконаний експерт.

Що робити тим, хто не встиг?

Якщо все ж вас спіткала халепа і ви не встигли розмитнити автомобіль по «нульовому» розмитненню, і шукаєте, що тепер робити з машиною, існує кілька варіантів розв’язання цієї проблеми, пояснює Юлія Риковська, керівниця компанії WEST AUTO HUB, учасниця правління Інституту досліджень авторинку.

  1. Залишити авто у Польщі. Тут можна або продати його, або залишити на стоянці (вартість — 20 злотих за добу).
  2. Оформити реекспорт, тобто вивезти авто назад за кордон без розмитнення.
  3. Передати на склад митниці або СТЗ для тимчасового зберігання. Це допоможе виграти час та зібрати кошти на розмитнення.
  4. Віддати на користь державі. Автомобілі зараз дуже потрібні нашій армії.
  5. Розмитнити за звичайною процедурою, сплативши у повному розмірі всі митні платежі.

Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб дізнаватися новини першими, без реклами та спаму.

Останні новини