Всі новини

Авторинок в Україні розвивається із заходу на схід — статистика

У 2021 році зріс як імпорт вживаних авто з-за кордону, так і внутрішні перепродажі авто з пробігом. Проте разом зі зростанням кількості реєстрацій автомобілів відбулися й інші процеси — наприклад, зміна часток областей в структурі продажів. Експерти Інституту досліджень авторинку визначили, які регіони були найактивнішими на ринку минулого року, та прослідкували зміни в рейтингу протягом останніх трьох років.

Де найбільше купують вживані легковики з-за кордону

Найбільше вживаних автомобілів, привезених з-за кордону у 2021 році, зареєстрували в місті Києві — 9,7% від загальної кількості або ж 52 тисячі в кількісному вимірі. На другому місці — прикордонна Львівська область із часткою 8,9% (48 тисяч машин). Третє місце зайняла Київська область (7,9%, 42 тис.). Таким чином, минулого року в Києві та області було вперше зареєстровано 100 тисяч імпортних авто з пробігом, що становить 18,6% від загальної кількості.

Частки областей в реєстрації вживаних легковиків з-за кордону та динаміка їх зміни протягом 2019-2021 років

В перелік найактивніших потрапили також жителі Одеської (6,8%), Дніпропетровської (5,9%), Івано-Франківської (5,3%), Харківської (5,2%), Рівненської (5,2%), Вінницької (4,9%) та Закарпатської (4,8%) областей. Отже, більшість вживаних легковиків з-за кордону купують жителі найбільших та найбагатших регіонів, а розвиток авторинку напряму пов’язаний з економічним зростанням країни.

Додаткову перевагу мають жителі прикордонних західних областей та Одеси. Географічне розміщення робить їх «воротами» для входу транспортних засобів з країн Євросоюзу та Америки. Налагоджені процеси купівлі, доставки, імпорту та продажу дозволяють їм бути постачальниками машин для віддаленіших від кордону регіонів.

Топ-5 найактивніших у реєстрації вживаних легковиків з-за кордону Сервісних центрів МВС виглядає так:

  • ТСЦ 5641, м. Рівне (3,22%)
  • ТСЦ 0541 — м. Вінниця (2,90%)
  • ТСЦ 4641 — м. Львів (2,26%)
  • ТСЦ 2641 — м. Івано-Франківськ (2,19%)
  • ТСЦ 0741 — Луцький р-н, с. Струмівка (2,18%)

При цьому у чотирьох центрах з п’яти у 2021 році зафіксоване падіння їх часток в структурі загальної кількості проведених реєстрацій.

Ринок імпорту розвивається із заходу на схід

З початком дії нових умов імпорту вживаних авто з-за кордону восени 2018 саме західні області були лідерами в «пригоні». Проте у 2020 році почався цікавий процес перерозподілу цього ринку, зазначають експерти Інституту досліджень авторинку. Так, уже другий рік поспіль зростають частки Полтавської, Сумської, Чернігівської, Кіровоградської, Луганської, Донецької, Херсонської, Черкаської, Дніпропетровської, Миколаївської, Одеської та Запорізької областей. Це означає, що цей ринок став зрозумілішим та прозорішим, а купівля імпортних легковиків перестає бути чимось екзотичним для все більшої кількості українців.

Динаміка регіонів в реєстрації вживаних легковиків з-за кордону за підсумками 2021 року

Також на перерозподіл часток у реєстраціях імпортних легковиків вплинула зміна логіки присвоєння кодів регіонів на номерних знаках. До березня 2021 року покупець отримував номерні знаки того регіону, в котрому зареєстроване його місце проживання. Так, наприклад, киянин, що придбав автомобіль у Львові, міг одразу його там зареєструвати, та отримати бажані київські «АА/КА» номери. Проте правила змінили, і тепер коди регіонів присвоюють за місцем реєстрації. Тобто, киянин, що купує машину в Одесі та хоче на місці оформити автомобіль, отримає одеські «ВН» номери.

Така ситуація часто створює додаткові клопоти для покупців: щоб отримати номерний знак «домашнього» регіону і не почуватися «чужим серед своїх», потрібно спочатку оформити договір купівлі-продажу у торговельній організації (це додаткові витрати грошей), перегнати машину у свою область, та зареєструвати її в одному із сервісних центрів регіону (це додаткові витрати часу). Також це ускладнює надання послуги «авто з-за кордону під ключ» для автомобільного бізнесу.

Де найбільше купують авто з пробігом всередині країни

На внутрішньому ринку найбільше вживаних авто також купують в Києві — 13,4% за підсумками 2021 року (126 тис.). На другому місці — Дніпропетровська область (8,9%, 84 тис.), на третьому — Київська область (8,7%, 82 тис.). Внутрішні перепродажі в Києві та області становлять 22,3% — тобто, майже чверть від загальної кількості проданих авто (210 тисяч).

Частки областей в реєстрації внутрішніх перепродажів вживаних легковиків та динаміка їх зміни протягом 2019-2021 років

До десятки найактивніших увійшли також Одеська (7,1%), Львівська (5,7%), Харківська (6,5%), Запорізька (4,3%), Вінницька (3,9%), Донецька (3,6%) та Полтавська (3,3%) області. Загалом топ-10 майже повністю повторює рейтинг областей України за чисельністю населення, що логічно: більшій кількості людей потрібна більша кількість автомобілів.

Найбільше автомобілів протягом 2021 року зареєстрували у таких сервісних центрах:

  • ТСЦ 8046 — м. Київ
  • ТСЦ 8045 — м. Київ
  • ТСЦ 8047 — Київська область, Києво-Святошинський р-н, с. Софіївська Борщагівка
  • ТСЦ 5141 — м. Одеса
  • ТСЦ 4641 — м. Львів

Ринок внутрішніх перепродажів більш передбачуваний

Ситуація на ринку внутрішніх перепродажів більш стабільна, а зміни на ньому не такі суттєві, як з ринком імпорту авто з пробігом, котрий лише формується. Наприклад, аж в чотирьох областях — Закарпатській, Вінницькій, Харківській та Луганській — у 2021 році частки в загальній кількості перепродажів ніяк не змінилися.

Динаміка регіонів в реєстрації перепродажів вживаних легковиків за підсумками 2021 року

Найбільше зросли частки Запорізької, Одеської, Херсонської, Кіровоградської областей, а також міста Києва. Тобто, меншою мірою, проте ринок внутрішніх перепродажів вживаних авто минулого року також активніше розвивався у східних та південних регіонах України.

Висновки

Авторинок України — живий організм, що росте та розвивається. Найбільше змін відбувається у сфері імпорту вживаних авто з-за кордону. Цей сегмент перебуває на стадії формування та масштабування. Процес відбувається із заходу на схід. «Пригон» авто перестає бути ексклюзивним правом лише західних областей, хоча в структурі продажів ці області все ще займають значну частину. Це зумовлено географічно та логістично — більшість авто в Україну прибувають із заходу. Зміна логіки присвоєння кодів регіонів на номерних знаках ускладнила купівлю авто в інших регіонах та негативно впливає на послугу "авто з-за кордону під ключ".

Внутрішні перепродажі вживаних авто виявилися більш стабільними. У цій сфері також є тенденції до збільшення активностей у східних та південних областях, проте цей процес менш виражений, ніж на ринку імпортних авто.

Окремо слід виділити Київ та область. П’ята частина активностей на українському авторинку відбувається саме там.

Якщо ви хочете розвивати власний автомобільний бізнес, зараз для цього вдалий час. Внутрішні перепродажі зростатимуть з імпортом, а загалом ринок — зі зростанням економіки. За статистикою AUTO.RIA, більшість людей обирають автомобіль для купівлі у своєму та сусідньому регіоні. Тому подумайте над його розвитком в регіонах, які демонструють зростання, та тим, як загалом бути близько до покупця.

В прогнозуванні бізнесу та виборі стратегії розвитку допоможуть експерти Інституту досліджень авторинку. Пишіть нам на [email protected] — ми знаємо, що вам порадити!

Останні новини