Якщо автомобіль стає непридатним до експлуатації, через старість, знос, або ж пошкодження внаслідок ДТП — залишається остання документальна операція, яку з ним слід провести — зняття з обліку у зв’язку з вибракуванням. Послуга ця надається сервісними центрами МВС безплатно, при цьому слід знати, що вибракуваний автомобіль вже не може бути знову поставлений на облік. Щомісяця українці звертаються за такою послугою близько двох тисяч разів.
Найчастіше списують легкові автомобілі, зокрема впродовж вересня 2025 року відбулося 1454 звернення щодо їхнього вибракування. Також назавжди зійшли з доріг 323 вантажівки та 61 автобус.
Фахівці Інституту досліджень авторинку визначили Топ-10 моделей транспортних засобів, які найчастіше знімалися з обліку у зв’язку з вибракуванням. Цей рейтинг є прямим підтвердженням того, що український автопарк проходить активну фазу «розчищення старих запасів». Абсолютну домінацію в списку займають моделі ВАЗ — від 2106 та 2101 до 2109 та 2107. Це не випадковість, а логічний фінал життєвого циклу цілої автомобільної епохи: «класика» відслужила свій ресурс, часто досягаючи віку 30-40 років, і тепер заслужено йде на спочинок. Їхнє масове списання є головною причиною омолодження середнього віку парку.
Проте, список також демонструє початок списання автомобілів, які формували основу українського парку вже у 2000-х роках. Третє місце займає Daewoo Lanos, який, хоч і значно молодший за «Жигулі», активно виводиться з експлуатації через вичерпання ресурсу після жорсткої експлуатації (таксі, комерційне використання). Присутність у топі ГАЗ Газель та ГАЗ Волга також підтверджує, що і старий комерційний та службовий транспорт добігає кінця. Фактично, ринок позбавляється найбільш вікового та зношеного баласту, готуючи місце для молодших автомобілів, що імпортуються із-за кордону.
Здебільшого вибракування відбувається через старість автомобілів, що підтверджує середній вік тих транспортних засобів, які пройшли цю операцію минулого місяця — 27 років для легковиків, 26 для вантажних, та 24 роки для автобусів.
Серед усіх авто, з яких номерні знаки минулого місяця були зняті назавжди, найдовше протримався вантажний ГАЗ-51, бортова версія. Він був випущений у 1953 році — це справжній ветеран, який був ровесником низки знакових подій: від коронації Єлизавети II та першого успішного підкорення Евересту до початку виробництва легендарного Chevrolet Corvette.
Втім, цей роботяга, який «відстояв» на службі понад 70 років, про більшість цих подій, ймовірно, ніколи й не дізнався. Його просте радіо, якщо воно взагалі було, точно не могло приймати хвилі із-за залізної завіси, де відбувалися ці глобальні зсуви. Він просто сумлінно виконував свою роботу, ставши найстарішою одиницею, що офіційно покинула український автопарк у вересні.
- Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.