Світова автомобільна промисловість страждає через дефіцит напівпровідників та чипів. У автосалонах бракує нових автомобілів. Ті, хто хотів придбати нове авто, продовжують їздити на старому вживаному. Або взагалі ж обирають кількарічне авто з невеликим пробігом. Як наслідок — кількість автомобілів з пробігом на ринку Європи зменшується, а ціна — зростає. Так працює один із класичних законів ринкової економіки: коли якогось товару бракує, а попит на нього високий. Як це вплине на український авторинок та чого очікувати у 2022 році?
У Європі — рекордне подорожчання вживаних авто
У листопаді у Німеччині було зафіксоване рекордне подорожчання вживаних автомобілів. Особливо — легковиків віком до 3 років та пробігом до 20 тисяч кілометрів. За інформацією німецької DAT Group, найбільше в ціні зросли бензинові автомобілі цієї вікової категорії (+59,3%). Дизельні дещо відстають, проте їх ціни стали більшими на 56,2%. Обидва показники — рекордні для німецького ринку за останні 30 років. Причина — покупці все частіше надають перевагу вживаним авто з невеликим пробігом, адже їх можна купити «сьогодні — на сьогодні», а не чекати кілька місяців, як у випадку з новими. Підвищений попит провокує зростання ціни. Така ситуація — дуже нетипова для німецького авторинку, кажуть експерти Інституту досліджень авторинку.
У Польщі, незважаючи на здорожчання, зросла кількість продажів вживаних машин. Зокрема, за інформацією IBRM SAMAR з січня по листопад з-за кордону імпортували 869 тисяч авто з пробігом. Це — на 12,1% більше, ніж за такий же період 2020 року.
Як повідомляє східноєвропейська мережа майданчиків продажу вживаних машин AAA Auto, в листопаді 2021 року в Польщі опублікували понад 200 тисяч оголошень продажу легковиків з пробігом. Це — на 22 тисяч менше, ніж у жовтні. Дефіцит на ринку провокує підвищення цін. Середня вартість вживаного авто в Польщі у листопаді зафіксована на рекордно високому рівні: 22,5 тисяч злотих ($5 515). Це — на 18% більше, ніж рік тому.
Проте, як виявилося, це не заважає успішно торгувати та заробляти: у жовтні мережа компаній AAA Auto продали в Чехії, Польщі та Словаччині більше, як 8 тисяч авто. Такий показник виявився рекордним за понад 30 років роботи бренду. Саме дефіцит автомобілів спонукає купувати автомобілі з пробігом, часто закриваючи очі на їхній стан.
Схожа ситуація і в Нідерландах. Як нещодавно писав Інститут досліджень авторинку, там 2021 рік став рекордним у імпорті вживаних авто. Ті машини, котрі в нормальних умовах продавали б на експорт до України, залишаються у Європі. Попит на автомобілі з пробігом у Євросоюзі зростає, всупереч підвищенню цін. За прогнозами експертів, у 2022 році тенденція збережеться.
Машини в Україні дорожчатимуть, але згодом
В Україні переважає вторинний ринок: 90% — вживані автомобілі. Українці полюбляють авто з пробігом, привезені з-за кордону. Із загальної кількості придбаних у листопаді вживаних легковиків понад 40% були «свіжоімпортованими». Проте, як проаналізувати експерти Інституту досліджень авторинку, різкого подорожчання серед найпопулярніших вживаних автомобілів з-за кордону в Україні не відбулося.
Коливання цін на найпопулярніші вживані авто з Євросоюзу протягом червня-листопада 2021 року було в межах «звичайного» стану ринку, без аномального зростання чи падіння. На відміну від автомобільних ринків країн Європейського Союзу, ціни на українському ринку поки що не зросли. На це є одразу кілька причин, розповідає аналітик AUTO.RIA Остап Новицький.
- 60% ринку — це автомобілі вартістю до 10 тисяч доларів. Автомобілі віком до трьох років, які суттєво подорожчали у Євросоюзі через недоступність нових, великого попиту в Україні не мають. Середній вік імпортних машин — 13 років. Автомобілі такого віку популярні в основному лише у країнах східної Європи — зокрема, Польщі та Словаччині.
- Близько 20% імпортних легковиків з пробігом — це авто з країн Америки. У цьому сегменті зростання цін менш помітне. Відповідно ці авто «урівноважують» цінову картину.
- Протягом останніх місяців на ринок потрапило багато колишніх так званих «євроблях», пільговий період оформлення яких нещодавно закінчився. Часто на ринок вони потрапляють із ціною нижче за середню.
- В Україні ще є запас «свіжопригнаних» машин. Продають їх за старими цінами, оскільки покупці ще не готові платити за них більше. Дорожче продають лише авто, привезені «на замовлення». У інших випадках бізнесу доводиться пристосовуватися. Наприклад, купувати дешевші авто, у гіршому технічному стані чи з більшим пробігом. Адже для того, щоб продати авто та заробити, потрібно продавати його саме за ринковою ціною.
Таким чином, за прогнозом експертів Інституту досліджень авторинку, ціни на вживані авто зростатимуть на 15-20% поступово, протягом першого півріччя 2022 року. Зростання цін буде пропорційним до здорожчання цих моделей у країнах Євросоюзу: від 10-20% на бюджетні моделі, до навіть 50% на дефіцитні за кордоном легковики з невеликим пробігом, віком до трьох років.
Автобізнесу необхідно пристосовуватися
Як це часто буває, у кризові часи в котромусь із сегментів бізнесу можуть з’являтися можливості для зростання в іншому. Виграють ті, хто вміє відчути ці зміни та пристосуватися, використавши ситуацію для розвитку. Такою можливістю зараз є шанс розвитку продажів автомобілів з пробігом. Адже ніколи попит на них не був ще таким високим, а конкуренція нових машин із вживаними не була настільки великою. Звісно, так не триватиме завжди.
Наприклад, тимчасові обмеження на в’їзд до Європи весною 2020 року змінили усю логістику доставки вживаних авто з ЄС в Україну, розповідає Юлія Риковська, директорка компанії WEST AUTO HUB. Індивідуальний «пригон» машин змінився «оптовою» доставкою великими автовозами. Кордони пізніше відкрили, проте значна частина учасників цього бізнесу вирішила і надалі користуватися таким типом доставки. Виявилося, що це зручніше та часто дешевше. «Якби не пандемія, процес переходу міг би зайняти значно більше часу», — переконана представниця автобізнесу.
Ще одна зміна — це суттєве збільшення використання онлайн-технологій. Купівля машин онлайн, використання автомобільних аукціонів, замовлення послуг в смартфоні — сьогодні уже звичні речі. «Наступним кроком у розвитку авторинку України буде формування ще більшої кількості брендів. Виграють ті, хто зможе об’єднатися та створити бренд. „Одинакам“ в автобізнесі ставатиме важче» — розповідає голова Інституту досліджень авторинку Станіслав Бучацький.
Експерти Інституту досліджень авторинку вважають, що у часи пандемії та дефіциту вживаних авто виграє той, у кого буде можливість це авто купити взагалі. Бажано — за вигідною ціною. А це часто означає — купити гуртом, а не один автомобіль. І тут на перший план може вийти уже сформована історія співпраці із закордонними дилерами. Просто відстежувати оголошення в інтернеті буде недостатньо.
Зростатиме інтерес до інтернет-аукціонів. Популярнішими стануть автомобілі після лізингу. Додатково автомобільний бізнес шукатиме інші шляхи здешевлення процесів. Тут уже допоможе автоматизація з допомогою спеціалізованих CRM-систем.
Слідкуйте за сторінкою Інституту досліджень авторинку, щоб дізнаватися актуальну та практичну інформацію першими. Якщо ж вам потрібна ексклюзивна аналітика, що допоможе розвивати бізнес та заробляти більше — напишіть експертам Інституту досліджень авторинку на [email protected] або зателефонуйте +380981980898.