Всі новини

Електронна меддовідка та 2 категорії водіїв. Що ще пропонують змінити нардепи?

Нещодавно у Верховній Раді був зареєстрований законопроєкт № 13131, який стосується медогляду водіїв та кандидатів у водії, й містить ще низку пропозицій, які зараз розглянемо.

Електронна медична довідка

Автори документа пропонують скасувати паперовий формат меддовідки, натомість запровадити електронну форму, у якій відображатиметься допуск (або недопуск) особи до керування транспортним засобом. Це стосуватиметься не лише водіїв, а й трактористів-машиністів. Обмін даними заплановано віддати державній системі «Трембіта». Водії бачитимуть свою довідку на Єдиному державному вебпорталі електронних послуг, простіше — Дія.

Дві групи водіїв

Подібно до практики, яка використовується у деяких країнах (приватний та комерційний транспорт), українських водіїв планують поділити на дві групи. До першої потраплять ті, що керують для власних потреб транспортними засобами категорій А, А1, В, В1 і ВЕ, а також трактористи-машиністи.

До другої групи пропонують віднести «важку» техніку та «комерційних» водіїв. Тобто водіїв, що керують транспортом категорій С, СЕ, СІ, С1Е, D, DЕ, D1 і D1Е для власних потреб, а також водіїв усіх категорій, які працюють за наймом, або як самозайняті особи, які здійснюють перевезення пасажирів та/або вантажів.

  • Замовляйте авто під ключ у компанії West Auto Hub!

З тексту проєкту також випливає, що водії, які підпадають під проведення передрейсових медоглядів, теж отримуватимуть електронну «відмітку» щодо допущення їх до виконання перевезення.

Вимоги щодо стану здоров’я наразі без змін

У законопроєкті, який ми тут розглядаємо, відсутні пропозиції щодо зміни періодичності медоглядів, та щодо перегляду вимог до стану здоров’я водіїв (та кандидатів у водії). Відповідно, немає й вікових таблиць, які пропонувалися раніше в інших проєктах, згідно з якими водії більшого віку мали б відвідувати медкомісію частіше. Проте не виключено, що на рівні підзаконних актів це питання може змінитися.

Немає довідки, немає «прав»?

Чимало українських водіїв мають посвідчення з кількома (або й всіма) категоріями транспортних засобів, хіба що за виключенням тролейбусів й трамваїв. Досі медична довідка видавалась на всі наявні категорії, що давало безумовне право керувати будь-яким ТЗ, код якого внесений в посвідчення.

Зміни, які запропоновані в документі з номером 13131, залежно від реалізації підзаконних актів, на що відводиться 4 місяці після набуття чинності законом на основі згаданого проєкту (якщо таке відбудеться), можуть створити ситуацію, коли особа (наприклад, через різні ціни для «приватної» та «комерційної» меддовідки) пройде комісію лише для 1 групи, тим самим «заморозивши» категорії, що належать до групи 2. Теоретично право керування цими ТЗ зберігатиметься, але на практиці, опираючись на зміни до ст. 12 Закону «Про дорожній рух», сідати за кермо вантажівок чи автобусів без «комерційної» довідки буде заборонено.

«Старі» довідки — цінні довідки

Згідно з текстом прикінцевих положень описаного проєкту, медичні довідки для водіїв, видані до 31 грудня 2025 року, залишатимуться чинними протягом строку їх дії, але не довше 10 років.

У разі ж, якщо розглянутий проєкт стане законом (для чого йому потрібно пройти усі передбачені Регламентом процедури й отримати необхідну кількість голосів нардепів), він почне діяти (знову ж — якщо до того часу буде проголосований та підписаний Президентом) з 1 січня 2026 року.

  • Наші інформаційні випуски можна не лише читати, а й дивитися — приєднуйтесь до YouTube-каналу Інституту досліджень авторинку!
Останні новини