Один зі способів передачі права власності на транспортний засіб — його офіційне дарування. Цим варіантом торік скористалися 38 685 разів. І це не просто статистичний рекорд, це удесятеро більше, ніж було роком раніше, у 2023 — тоді презентували «всього» 3790 автівок. Ще менше у 2022 — 1977 шт. Що стало причиною такої популярності дарувати автомобілі?
Поки шукатимемо причину такого сплеску щедрості, дослідимо які транспортні засоби найчастіше ставали подарунками, за інформацією з відкритих даних ГСЦ МВС. Ось список та кількість:
- Легкових — 32 880 шт.
- Вантажних — 4 173 шт.
- Напівпричепів — 554 шт.
- Причепів — 494 шт.
- Мотоциклів — 384 шт.
- Автобусів — 167 шт.
- Мопедів — 23 шт.
- Квадроциклів — 7 шт.
- Трициклів — 3 шт.
Окрім зрозумілої популярності легковиків, бачимо, що дарували й більш екзотичні транспортні засоби, зокрема напівпричепи та автобуси.
Які марки (без виокремлення виду ТЗ) дарували найчастіше? Фахівці Інституту досліджень авторинку визначили їх, ось десять наймасовіших за підсумками минулого року:
- Volkswagen — 4135 шт.
- Toyota — 3233 шт.
- Renault — 2313 шт.
- Mercedes-Benz — 2232 шт.
- Hyundai — 1824 шт.
- Ford — 1774 шт.
- Nissan — 1716 шт.
- BMW — 1626 шт.
- Skoda — 1570 шт.
- Audi — 1355 шт.
А як щодо моделей? З цим завданням аналітики ІДА теж впорались, і негайно публікуємо десятку автомобілів-подарунків:
- Skoda Octavia — 875 шт.
- Volkswagen Passat — 773 шт.
- Toyota RAV4 — 705 шт.
- Mercedes-Benz Sprinter — 621 шт.
- Volkswagen Transporter — 585 шт.
- Toyota Camry — 571 шт.
- Volkswagen Golf — 535 шт.
- KIA Sportage — 473 шт.
- Hyundai Tucson — 466 шт.
- BMW X5 — 438 шт.
Список доволі «різношерстий» — у ньому присутні не лише легковики у класичному розумінні, а й кілька «комерсантів». Хоча, можливо все це стереотипи, пережитки минулого, мовляв, подарунок має бути таким, який відповідає бажанням того (або тієї), кому він призначений, а ще краще — такий, який би людина сама собі не купила з тих чи інших міркувань, тобто який навіть трішки виходить за рамки уяви.
Досліджуючи статистику дарувань далі, наші аналітики визначили ще один цікавий параметр — середній вік машин, які дарували так активно торік. І загальне число вийшло 13 років. Не те щоб багато, але й назвати новими ці подарунки теж неможливо. Хоча, може це ще один наш стереотип, що все дароване обов’язково має бути новим.
А може, справа тут не в стереотипах, а в інших чинниках, які призвели до 10-кратного зростання обсягів дарувань транспорту. Адже важливо те, що при продажу другого і наступного легковика, а також інших ТЗ (починаючи з першого) стягується податок, залежний від кількості проданих впродовж року машин. Якщо ж відбувається дарування між членами сім’ї першого або другого ступеня спорідненості, тоді оподаткування не відбувається.
Якщо до всього пригадати статистику вторинного ринку, кількість і динаміку перепродажів у 2024 році, а також деяких інших операцій, таких як вибракування ТЗ, спільним у них буде те, що пік активності припадає на весну, травень місяць. Саме той час, коли відбулася зміна правил мобілізації, за новими умовами яких у разі, якщо у власника є понад один ТЗ, інші можуть бути вилучені для оборонних потреб. От громадяни й відреагували на таку законотворчість масовим переоформленням автівок, включно з даруваннями, як альтернативним шляхом передачі власності в рамках сім’ї. Що врешті й пояснює, чому обсяги подарунків зросли так стрімко — це не випадковий приплив щедрості громадян, а їхня масова реакція на зміни певних правил з боку держави.
- Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.