Всі новини
Штраф за скрутку пробігу

Запобігання «скруткам» пробігу в авто

ОСНОВНЕ

Ціль проєкту - попередити шахрайство зі зменшенням показників одометра на авторинку України.

Статус - зареєстровано проєкт закону у Верховній Раді України.

АКТУАЛЬНІСТЬ

Коригування одометра в автомобілі в Україні — поширене явище. Відповідальності за такі дії станом на сьогодні не передбачено.

За інформацією компанії AUTO.RIA, протягом 2 кварталу 2020 року у 38% перевірених оголошень з продажу автомобілів виявлена невідповідність заявленого пробігу із дилерськими базами. Це — майже 50 тисяч автомобілів зі «скрученим» пробігом.

У порівнянні із оголошеннями на європейському маркетплейсі mobile.de, пробіг автомобілів аналогічного віку в Україні на 100 000 км менший, ніж у німецьких авто.

Максимальні пробіги в Україні та Німеччині

Європейський Союз оцінює збитки від скруток пробігу 5,6-9,6 млрд євро щороку, США — у $1 млрд. Можливі втрати України порахувати складно, адже дієвого механізму контролю у нас немає.

ЯК ЦЕ ПРАЦЮВАТИМЕ

В єдиному електронному реєстрі транспортних засобів з’явиться нове поле: пробіг. Вноситимуть дані туди при кожній реєстраційній дії, а в майбутньому — і під час проходження техогляду.

Заплатити штраф доведеться, якщо пробіг на одометрі виявиться меншим, ніж зафіксований раніше в базі. Покарають і безпосереднього виконавця «скрутки». «Свіжопригнаних» машин зі скрученим пробігом це теж стосується. Експерт звірятиме фактичні показники одометра із вказаними в митній декларації.

Законопроект зобов’язує також повідомляти про заміну приборної панелі, і вносити відповідні дані в реєстр. Виключення — лише для старих авто, де одометри рахують лише до 99 тисяч кілометрів.

Зупиняти одометр під час рух також заборонено.

Проєктом передбачена відповідальність:

  • за експлуатацію ТЗ із несправним (відключеним) одометром — штраф у розмірі 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян — 3400 грн;
  • якщо показники одометра авто будуть меншими, ніж останні зафіксовані в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів, — штраф у розмірі 500 неоподатковуваних мінімумів — 8500 грн;
  • якщо при першій держреєстрації виявлять показники одометра менші, ніж ті, що зазначені у митній декларації для вільного обігу ТЗ по території України, — штраф 1000 неоподатковуваних мінімумів — 17 000 грн;
  • за незаконне зменшення показників одометра ТЗ, а також повторне протягом року вчинення порушення, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, — штраф у розмірі 2000 неоподатковуваних мінімумів — 34 000 грн;
  • тим, хто надає послуги зі «скручування» пробігу, теж загрожує штраф — 34 000 грн.

ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД

У багатьох країнах Європейського Союзу передбачені реєстри транспортних засобів, куди вносяться дані про їхній пробіг, а також існує відповідальність за "скрутку«.

Технічні центри в Європі зобов’язані повідомляти в поліцію, якщо виявлять факти скручування одометрів. Зокрема, з березня 2019 року в Польщі під час кожної перевірки автомобіля поліція, прикордонники, інспекція дорожнього руху, військова жандармерія та митні органи мають право записувати актуальні показники лічильника.

У частині країн (наприклад, Німеччині та Польщі) передбачений не лише штраф — за такі дії можна потрапити до в’язниці.

ДУМКА ЕКСПЕРТІВ

Олександр Онищук, виконавчий директор Інституту досліджень авторинку:

На українському ринку вживаних авто поширені дві схеми маніпуляцій з одометром. Перша: пробіг «скручують» навіть в порівняно нових авто для того, щоб вигідніше продати. Друга: люди купують в Європі вживану машину, і на кордоні з Польщею за умовні $100 накручують дані пробігу — так авто дешевше розмитнити. Вже після проходження митних процедур, пробіг знову скручують.

Послуги з «корекції одометрів», тобто зменшення їхніх показників, відкрито рекламуються у всіх доступних засобах. Не менш відкрито продаються прилади, якими самостійно можна перепрограмовувати електронні одометри, встановлюючи бажаний, а не дійсний пробіг перед продажем автомобіля.

На практиці, незалежно від віку машини, яка пропонується до продажу, заявлений продавцем пробіг рідко коли перевищує 150 000-200 000. км

У результаті таких маніпуляцій страждає кінцевий споживач, бюджет та зрештою вся країна. Одурений покупець платить дорожче за машину зі значно нижчими експлуатаційними можливостями, ніж заявлено, потім витрачається на ремонт та заміну деталей. При цьому ніхто в країні не знає, які саме авто їздять нашими дорогами. А офіційна митниця при цьому недоотримує мільйони надходжень.

Станіслав Бучацький, голова Інституту досліджень авторинку:

Відповідальність несе власник авто, або якщо внесені відповідні дані в реєстр — належний користувач ТЗ. Власник вказує людину, якій передав авто в користування, і вже вона нестиме відповідальність.

Це також дає можливість споживачу самостійно перевіряти пробіг авто, зробивши запит до Єдиного державного реєстру транспортних засобів.

Тим, хто купив вживану машину і не впевнений, чи часом не скручений у ній пробіг, переживати не варто. Адже звірятимуть дані із тими, які міститимуться в реєстрі.

Після набрання чинності закону, перший візит на техогляд чи перереєстрацію і буде «точкою відліку». У базу внесуть фактичний пробіг, і звірятимуть в майбутньому дані саме з ним.

Ціль — не оштрафувати всіх, а створити відкриту онлайн-базу пробігів. Щоб кожен міг перевірити справжній пробіг авто, а сама скрутка стала економічно невигідною.

МЕДІА ПРО ПРОЄКТ

Штраф — до 34 тисячі гривень. Українців хочуть карати за скрутку пробігу авто. Деталі

Закон проти «скруток» пробігу. Як він працюватиме?

ВІДЕО

Як працюватиме закон проти скруток пробігу

Законопроект № 4039 розроблений на платформі Інституту досліджень авторинку, в розробці брали участь представники громадських організацій, бізнесу, народні депутати. Співпраця теоретиків та практиків дала можливість зробити його дієвим та практичним в майбутньому.

Останні новини