Вам відомо про ефект Баадера-Майнхоф (або як його ще звуть — ілюзія частотності)? Зрештою, це не надто важливо, адже зусилля колективу Інституту досліджень авторинку у цій статті якраз будуть спрямовані на те, щоб цей ефект побороти, якщо він раптом вас зачепив. Принаймні — спробуємо.
Про що йдеться? Із заголовка зрозуміло, що головною темою будуть автомобілі з Китаю, а згадане психологічне когнітивне явище могло проявитися у тому, що ви щодня частіше й частіше бачите на дорогах китайські автомобілі. Ніби їх стає значно більше, і вони мало не переважають у трафіку.
То як же ми пропонуємо подолати цей ефект зі складною назвою, коли медицина й психологія не наші галузі? Діятимемо як завжди — оперуватимемо числами. А з ними, як відомо, сперечатися не заведено. Тож маючи об’єктивну основу, можна буде й отримати відповідь про те, чи дійсно «китайці» захоплюють наші дороги, чи поки про це ще рано говорити.
Гаразд — час перейти до того, що ми вміємо найкраще: працювати з даними. Скільки і яких вживаних (сегмент нових ми розглянемо згодом, в окремій публікації) транспортних засобів прибуло цього року (за 7 місяців) в Україну з Китаю?
Отже — найбільше у сегменті вживаних ТЗ вироблених в Китаї, наш автопарк поповнюють легковики.
Важливе уточнення: у цьому огляді враховано не лише продукцію місцевих китайських автозаводів, в загалом всі транспортні засоби, які за WMI-ідентифікатором були виготовлені в Китаї.
А мало чи багато цих легковиків у порівнянні з загальними обсягами імпорту?
Що ж, ніби й небагато, якщо побіжно подивитися на діаграму. Зрештою, і в числах небагато — від 1% до 3% від загального обсягу імпорту легковиків. Кількісно це (округлено) від двох до п’яти сотень у місяць. На цьому можна було б і поставити крапку, але ж далі ще буде чимало цікавого!
Наприклад — дізнаємося якого віку ці легковики (раз їх найбільше) прибувають до України.
Справді досить цікаво: зараз 2024 рік, а найбільша кількість вживаних авто датовані 2023 роком! Навіть складно застосовувати до них слово «вживані» — скоріше це «майже нові» автомобілі. Та й загалом, як видно на діаграмі, основна маса новоприбулих «китайців» не старші 2021 року випуску.
Що б ще довідатися про цей сегмент? Можливо, варто поцікавитися картиною пального/живлення? Адже якщо вам здається, що ви часто зустрічаєте китайські авто на дорогах, це ж переважно електромобілі?
Що ж, якщо справді в поле зору вам часто потрапляють китайські «електрички» — це не наслідки згаданого на початку статті ефекту Баадера-Майнхоф, це таки правда. Більшість автівок, що мають на ідентифікаційних табличках напис Made in China — електромобілі.
Тепер час довідатися, які марки вироблених у Китаї авто найчастіше трапляються на дорогах. І ми майже на 100 відсотків упевнені, що наступний список вас здивує. Гаразд — спершу розглянемо його, а потім і до пояснень перейдемо.
"О, здається хтось десь припустився великої помилки" — може вигукнути нетерплячий читач, мовляв — як це на вершині рейтингу Volkswagen, Honda й Nissan? Хіба ж це про Китай?
Однак це таки про Китай, і, як було згадано вище, наші аналітики врахували сюди лише ті автомобілі, які за WMI відповідають Китаю. А там є чимало спільних (або й окремих) підприємств, які виготовляють продукцію для місцевого ринку під відомими марками. І це не підробка — все відбувається згідно з ліцензійними угодами. І хоч переважно ця продукція призначена для локального споживача, все ж частина її завдяки зусиллям незалежних дилерів потрапляє в Україну.
А коли вже ми дізналися про двадцятку найпопулярніших марок, цілком справедливо було б довідатися й про не меншу кількість моделей з найбільшим попитом в Україні.
Ось вони:
Як і у попередньому списку, лідером серед китайської продукції став виріб з німецькою емблемою «VW». Натомість «Чисто китайський» автомобіль, тобто який виробляється під власною маркою, з’явиться аж на 7 позиції (BYD Song Plus). Хоча, тут варто зазначити, що частина тих авто, які вище сьомого місця, могли продаватися теж під оригінальними назвами, проте часто лого місцевих компаній дилери замінюють на більш відомі українському покупцеві, тобто ті, під чиєю ліцензією була випущена та чи інша машина для локального ринку.
І що в підсумку? Ми довідалися, що насправді китайських автомобілів (з пробігом) прибуває не так і багато, вони порівняно «молоді» й здебільшого електричні. Також статистика показала те, що не все те, що ми вважаємо «НЕ китайським» може бути європейського, японського чи американського виробництва — у Піднебесній стільки «ес-пешок» (спільних підприємств), що простіше назвати марки, які там ще не присутні, ніж перелічувати усіх, хто має конкретні плани на чималий ринок цієї країни.
І ось тепер справді час завершувати, оскільки з основним, здається розібралися. Ну і щодо ілюзії частотності — якщо відчуваєте, що часто звертаєте увагу на китайські авто, чи часто чуєте про них — нічого страшного, це не ілюзія. Адже поки ми розглянули лише сегмент вживаних автівок, а на черзі — нові, і там, обіцяємо, є чим здивувати. Тому радимо підписатися на Telegram-канал ІДА, щоб бути серед перших, хто дізнається про вихід наступного огляду!
- Продовження (про нові авто) читайте тут