Торгувати вживаними авто стане простіше: Верховна Рада зробила перший крок
Сьогодні Верховна Рада України ухвалила в першому читанні законопроєкт №9083, пояснювальна записка якого містить інформацію Інституту досліджень авторинку. Документом пропонують спростити торгівлю вживаними автомобілями, зробивши її простішою та надавши змогу автомобільному бізнесу працювати прозоро.
Як довели експерти Інституту досліджень авторинку спільно з аналітиками YouControl.Market та Automoto.ua у великому дослідженні, сегмент внутрішніх перепродажів вживаних автомобілів в Україні перебуває в тіні. Справжня частка угод, котрі здійснює автобізнес, за приблизними оцінками експертів Інституту досліджень авторинку, може складати до 40%-50% від загальної кількості. За офіційною статистикою, у 2022 році лише 2,6% автомобілів купували юридичні особи, проте на практиці ми бачимо на вулицях багато майданчиків продажу і їхня кількість зростає.
Одна із причин — складні бюрократичні процедури, пояснюють експерти. Сьогодні закон вимагає від компаній-дилерів вживаних авто обов‘язкову реєстрацію «на себе», тобто візит у сервісний центр МВС та отримання номерних знаків. А також — постановку на облік у ТЦК та отримання відповідних паперових довідок: про постановку на облік автомобіля та про зняття з нього — після продажу.
Через архаїчність та складність таких норм, на практиці їх майже не дотримуються. Комісійні майданчики, викуповуючи авто, не укладають офіційного договору купівлі-продажу, а беруть нотаріальну довіреність у колишнього власника. Перереєстровують авто уже згодом, коли знаходять на нього покупця.
Як наслідок — ці операції ніде не фіксуються, не відображаються у бухгалтерії компанії та, відповідно, з них не сплачують жодних податків, пояснює Станіслав Бучацький, голова Інституту досліджень авторинку. «У разі якихось проблем з автомобілем, юридично з таким „автокомісом“ покупець справи не має взагалі — адже власником залишається той, хто вказаний у свідоцтві про реєстрацію» — каже експерт.
Що вирішує зміна закону?
Зміни дозволять компаніям, що мають відповідний код діяльності (торгівля транспортними засобами) та стоять на обліку в Головному сервісному центрі МВС не реєструвати автомобілі на себе, якщо вони придбані для подальшого перепродажу.
А також позбавляють зайвого навантаження на ТЦК та СП, що особливо актуально в умовах воєнного стану. Натомість обмін даними про транспортні засоби можна організувати в електронній формі.
Зміни можуть створити сприятливі умови для «легалізації» торгівлі вживаними автомобілями, розвитку легальних майданчиків з продажу вживаних авто, та надати переваги тим, хто хоче займатися цим бізнесом цивілізовано, заявляють експерти Інституту досліджень авторинку.
Як це виглядатиме на практиці?
У разі ухвалення змін, автомобільним комісійним майданчикам стане простіше, пояснюють експерти Інституту досліджень авторинку. Швидкий продаж вживаного автомобіля чи обмін на новіший (послуга трейд-ін) — можуть стати на крок ближче до того, як це відбувається у країнах Євросоюзу:
1. Власник привозить старе авто на комісійний майданчик;
2. Машину перевіряють, оцінюють та укладають договір купівлі-продажу;
3. Продавець отримує гроші за авто, або доплачує різницю, якщо обирає інше;
4. З цього моменту саме «автокоміс» вважатиметься юридичним власником машини. Хоч номерні знаки та свідоцтво про реєстрацію залишаються старими, жодних претензій до попереднього власника не буде;
5. Коли на автомобіль знаходиться покупець, «автокоміс» виписує новий договір купівлі-продажу, від себе, і уже на основі цього в Сервісному центрі МВС видадуть нові номерні знаки та свідоцтво про реєстрацію.
Коли закон увійде в дію?
Наразі закон ухвалено лише у першому читанні. Після цього він потрапить на доопрацювання у профільні комітети Верховної Ради, де може зазнати змін, пояснює голова Інституту досліджень авторинку Станіслав Бучацький: «неодноразово бувало, що законопроєкт, ухвалений в цілому, кардинально відрізняється від того, що ухвалили». Тому, яким буде фінальна версія документа — поки сказати важко, пояснює експерт.
Для того, щоб зміни набрали чинності, необхідні ще позитивний висновок профільного комітету, голосування більшістю в залі Верховної Ради, підпис Президента та публікація в пресі.
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.