Що відбувається на українському авторинку? На Громадському радіо розповідає Станіслав Бучацький, голова Інституту досліджень авторинку у програмі «На пульсі». Запис прямого ефіру від 12 березня 2024 року.
Далі — скорочена текстова версія бесіди у програмі «На пульсі» в ефірі «Громадського радіо»
- Чи дійсно останнім часом українці все частіше завозять вживані легковики, але при цьому «свіжих» моделей на ринку стає менше?
У лютому українці зареєстрували вперше близько 20 тисяч вживаних легкових автомобілів. Зважаючи на те, що цей місяць був складним для тих, хто хотів придбати авто за кордоном через блокування кордону так званими «активістами» на польській стороні, цей показник є досить непоганим. У порівнянні з попередніми періодами це не найкращий місяць, але в середньому близько 25 тисяч вживаних машин приїжджало з-за кордону у попередні місяці. До початку широкомасштабного вторгнення ми бачили показники близько 50 тисяч імпортованих машин щомісяця.
- Якщо порівнювати з новими автомобілями, як виглядає цей показник?
Якщо порівнювати з новими автомобілями, цей показник досить значний, адже близько 5-6 тисяч нових легкових автомобілів українці можуть дозволити собі придбати щомісяця. І якщо до цього додати статистику продажів вживаних машин в Україні, тобто тих машин, які українці купують вже всередині країни, ми бачимо, що це додатково близько 80 тисяч таких операцій щороку.
- А як зараз з ввезенням автомобілів, враховуючи блокування на кордоні? Чи продовжується цей процес, якщо говорити лише про польсько-український кордон?
Основний потік автомобілів, як і раніше, йде через Польщу, адже з логістичної точки зору це найзручніше. Наразі найскладніше здійснювати транспортування автовозами, оскільки саме вантажний трафік найбільше блокується. Однак, якщо автомобіль може пересуватися власним ходом, на деяких пунктах пропуску можливо об’їхати протестувальників і все ж таки потрапити на територію України, хоча це й довше, складніше і, звісно, дорожче.
- Чому люди активно купували автомобілі на початку повномасштабного вторгнення, під час періоду нульового розмитнення?
Тимчасове скасування митних платежів на імпорт автомобілів спровокувало значний інтерес серед громадян до ввезення машин. Це було зумовлено тимчасовим характером цієї норми, що спонукало багатьох поспішити скористатися можливістю. За цей період в країну було імпортовано приблизно 220 тисяч автомобілів, що значно перевищує поточні показники, коли щомісяця реєструється близько 20 тисяч імпортованих авто. Причиною купівлі не було прагнення володіти саме вживаним транспортним засобом, а більш прозаїчна потреба — придбати автомобіль за доступною ціною в умовах обмеженого бюджету.
Імпорт авто з-за кордону надає можливість придбати автомобіль, який хоч і вживаний, але якісніший за ті ж гроші. В контексті загального дефіциту автомобілів в Україні, порівнюючи з ситуацією в європейських країнах, де на тисячу осіб припадає в середньому 500-600 автомобілів, в Україні цей показник становить лише близько 260-270 автомобілів. Це вказує на недостатню кількість транспортних засобів для населення, що утримує попит на високому рівні.
Попри значне зростання імпорту автомобілів під час періоду з нульовим розмитненням, ціни на автомобілі не знижуються, що відповідає класичному закону попиту і пропозиції: ціни зазвичай не падають, поки підвищений попит триває. Українці переважно купують автомобілі вартістю до 8-10 тисяч доларів, що становить понад 70% усіх транзакцій. Це демонструє обмежену купівельну спроможність в порівнянні з європейськими країнами, де середня вартість автомобіля вища, а також існують доступні програми фінансування — кредитування та лізингу.
- Чому, попри значне збільшення кількості ввезених автомобілів під час нульового розмитнення, ринок запчастин не відчуває перенасичення, і ціни на автомобілі та запчастини не знижуються?
Щодо ринку запчастин, то імпорт вживаних автомобілів не суттєво вплинув на нього, оскільки більшість запчастин все одно повинні бути новими. Лише невелика частина вживаних запчастин може бути повторно використана. Автомобілі в Україні часто експлуатуються до останнього, включаючи такі старі моделі як «Жигулі» та «Москвичі», що свідчить про намагання населення максимально використовувати доступний транспорт.
- Наскільки в середньому зростає ціна на ввезені автомобілі після їх продажу в Україні?
Наразі ми спостерігаємо дуже цікаву ситуацію, коли в Україні місяць за місяцем дешевшають автомобілі Tesla, причому зниження може сягати 20-30%. Однак, важливо зазначити, що вартість автомобілів після їх ввезення в Україну значною мірою формується через митні платежі, які можуть становити 40-50% від вартості авто. Саме митні платежі, а не заробіток дилера чи імпортера, є основним чинником, чому автомобілі в Україні коштують дорожче, ніж за кордоном.
При тому, якщо ми подивимося, наприклад, на електромобілі, бо це сьогодні єдина категорія машин, яку можна перевозити в Україну фактично без плати податків, бо для реєстрації електромобіля в Україні потрібно сплатити лише 1 євро за 1 кВт батареї, це до 100 євро за одиницю, то якраз вартість електромобілів в Україні приблизно рівна вартості такої ж марки-моделі за кордоном.
Тобто, ймовірно, якби ми були в єдиному економічному просторі з Європейським Союзом і в нас не було цих величезних податків на автомобілі, ймовірно, що ціни в нас на вживані машини були б приблизно такими, якими вони є у сусідній Польщі.
- Які зараз автомобілі найбільше купують українці? Чому перевагу віддають саме бензиновим машинам?
Ми бачимо, що найбільшу перевагу українці віддають бензиновим автомобілям, які становлять майже половину всіх купівель. Дизельні авто складають близько 27%, електромобілі — 16%, а гібриди — лише 4%. Головною причиною популярності бензинових машин є менші витрати на їх розмитнення порівняно з дизельними, на які накладається додатковий податковий кошторис. Що стосується вподобань, то українці традиційно віддають перевагу таким моделям як Volkswagen Golf, Škoda Octavia, і Volkswagen Passat, які не є розкішними, але підходять для щоденних потреб.
- На початку повномасштабної війни українці масово викуповували вживані пікапи у Європі. Згодом для фронту знадобилися й інші типи авто. Чи дійсно в Європі вже закінчилися такі бюджетні автомобілі, які б звичайний пересічний українець потягнув зі свого бюджету? Чи краще, можливо, пошукати далі, не в Європі, а в тій же Америці?
Основна порада, підтверджена часом: варто купувати машини справні, і не варто брати геть дешевий варіант, який потребує багато вкладень і загалом не є надійним. Якщо це машина для власного використання, комусь може подобатись проводити час в сервісах чи ремонтувати його самостійно, а коли ми говоримо про фронт, то секунда може вартувати життя українським захисникам. Краще купити один якісний, ніж три найдешевших варіанти.
А далі це треба розглядати конкретно від потреби. Пікапи — це немасовий сегмент. У Європі їх не настільки багато, як в Америці. Проте доставка звідти займає два-три місяці та не є дешевою. Тому зі США є сенс привозити машини дорожчого сегменту — купівля дешевшої, враховуючи вартість транспортування, вийде економічно невигідною.
Якщо говорити про Європу, там пікапів і позашляховиків завжди менше на ринку. Тому на початку війни масово везли машини також з Британії. Для фронту немає значення, де кермо — зліва чи справа, для бойових завдань вона цілком підходить.Проблема в тому, що хороших варіантів залишилося мало. Часто машину після ввезення потрібно ще місяць-два відновлювати. Волонтери працюють над цим майже цілодобово, шукають на різних ринках. Ускладнює все те, коли зазвичай потреба на такі автомобілі термінова — "на вчора«.
Знаю, що пікапи вже возять навіть з Арабських Еміратів. Це роблять волонтерські організації, котрі ставлять собі за мету забезпечити якісним транспортом для спецзавдань, який не відмовить в критичний момент.
- Середній вік імпортних вживаних авто в Україні близько 9 років. Чи такі автомобілі ще здатні служити без значної шкоди для довкілля, на тлі війни та амбіцій України щодо інтеграції в ЄС?
Часто лунають міфи про європейський авторинок, де нібито старі автомобілі майже «викидають», однак насправді в Європі такі автомобілі активно продаються та купуються. Не лише в Україну, але й між такими країнами як Німеччина та Франція, звідки автомобілі часто потрапляють до Польщі. Важливо розуміти, що в країнах ЄС немає безпосередніх обмежень на використання автомобілів за віком. Є лише економічні стимули для переходу на екологічніші транспортні засоби, наприклад, у Франції де уряд пропонує суттєву підтримку при купівлі електромобілів.
В Україні ми намагаємось стимулювати використання екологічніших транспортних засобів через нульове розмитнення на електромобілі, що вже призвело до збільшення їх частки в імпорті. Цей підхід, на мою думку, є кроком у правильному напрямку.
Важливим аспектом є також контроль за технічним станом автомобілів. Не вік автомобіля є головним чинником впливу на екологію, а його технічний стан та відповідність фактичних викидів заявленим нормам. На жаль, в Україні цей аспект часто залишається поза увагою, що призводить до підміни понять «екологічність» та «технічний стан». Наша задача — не лише стимулювати купівлю екологічно чистих авто, але й забезпечити дієвий контроль за технічним станом усіх автомобілів на дорогах.
Скасування технічного огляду у 2011 році через його корупційний компонент було розумінням проблеми, однак ми повинні знайти шляхи для ефективного контролю, щоб забезпечити безпеку на дорогах та захист довкілля. Перспектива полягає в створенні системи, яка б враховувала не тільки вік автомобіля, а і його реальний технічний стан.
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.