Щодо авто з Китаю досі існують певні стереотипи — щодо їхньої нібито неналежної якості та низької надійності. Проте показники ринку говорять про інше: інтерес до машин Made in China стабільно зростає. Скільки та які китайські машини купують українці? Відповідь знайшли експерти Інституту досліджень авторинку на основі перевірених даних.
Скільки автомобілів привозять з Китаю?
У лютому цього року український автопарк поповнився на 1523 автомобілі з китайським VIN, що виявилося на 5,8% більше, ніж у січні-2024, та майже удвічі більше, ніж у лютому-2022. Такий показник виявився найбільшим для українського авторинку. При цьому зацікавленість до таких машин — як нових, так і вживаних, — зростає.
Загалом у 2023 році українці вперше зареєстрували 12,4 тис. автомобілів, виготовлених в Китаї. Більшість із них (65,2%) були новими, решта 34,8% — вживаними. При цьому майже усі машини були легковими: 97,5% від загальної кількості (6,9 тис.). Вантажних було лише 301 шт. (2,4%), та 9 автобусів.
Абсолютна більшість автомобілів з Китаю виявилася електричною: 80,2% (10 тис.), а у січні-2024 їх частка сягнула рекордного показника: понад 90%.
Які нові авто, виготовлені в Китаї, найпопулярніші?
Абсолютним лідером продажів нових автомобілів з Китаю у 2023 році став електричний кросовер Volkswagen ID.4 — таких придбали аж 2 614 шт. Цікаво, що ці автомобілі виготовляють у Фошані (завод FAW-Volkswagen, під назвою ID.4 Crozz) та Аньтіні (завод SAIC Volkswagen, під назвою ID.4 X) для внутрішнього ринку, а не експорту. Проте, оскільки офіційний дилер Volkswagen не налагодив постачання європейської версії цієї моделі до України, попит задовольняють незалежні дилери, яким вдалося організувати купівлю та доставлення популярних електрокросоверів.
На другому місці розмістилася китайська Honda M-NV (561 шт.), котру виготовляють на заводі Dongfeng Honda під назвою Ciimo M-NV. Третє місце зайняв ще один електричний Volkswawgen — ID.6 (490 шт.), який виготовляють для китайського ринку на заводі FAW-Volkswagen (під маркою ID.6 Crozz), та на SAIC-Volkswagen (модель ID.6 X).
Загалом уся трійка лідерів авто, виготовлених в Китаї та вперше зареєстрованих в Україні протягом 2023 року, були електромобілями, виготовленими для внутрішнього ринку та імпортованими до України саме незалежними дилерами. Лише на 4 місці розмістилася модель, котру до України поставляють офіційно: Chery Tiggo 4 (487 шт.).
Замикає першу п’ятірку ще один Chery — Tiggo 2 (343 шт.), котрий поставляють в Україну офіційно.
- Volkswagen ID.4 — 2614 шт.
- Honda M-NV — 561 шт.
- Volkswagen ID.6 — 490 шт.
- Chery Tiggo 4 — 487 шт.
- Chery Tiggo 2 — 343 шт.
- Honda e:NS1 — 322 шт.
- Toyota bZ4X — 302 шт.
- MG HS — 262 шт.
- BYD Song Plus — 178 шт.
- Honda e:NP1 — 168 шт.
- Chery Jetour X70 — 166 шт.
- Haval H6 — 160 шт.
- MG 4 — 151 шт.
- Geely Atlas Pro — 116 шт.
- Volkswagen ID.3 — 115 шт.
- Chery Tiggo 7 — 111 шт.
- BYD Yuan Plus — 107 шт.
- MG ZS — 98 шт.
- Zeekr 001 — 79 шт.
- MG 5 — 73 шт.
Які китайські авто з пробігом привозять?
Середній вік вживаних китайських авто, котрі вперше реєстрували в Україні протягом 2023 року, склав 1,6 року. При цьому за підсумками 2022 року він складав 1,9 року, а у 2021 — 3,9 року. Тобто, в більшості українці цікавляться якщо не новими, то майже новими китайськими авто, віком до 2 років.
Найпопулярнішим серед вживаних авто з Китаю також виявився Volkswagen ID.4. Таких за рік привезли понад 1,6 тисячі.
Друге місце, як і у переліку нових китайських авто, зайняла Honda M-NV (474 шт.). На третій сходинці розмістився Volkswawgen ID.6 (296 шт.), а четверте місце зайняла Honda e:NS1 (187 шт.), котру виготовляють на спільному японсько-китайському заводі Dongfeng Honda.
Замикає першу п’ятірку Toyota bZ4X (184 шт.), яку виготовляють на заводах GAC Toyota та FAW Toyota.
- Volkswagen ID.4 — 1622 шт.
- Honda M-NV — 474 шт.
- Volkswagen ID.6 — 296 шт.
- Honda e:NS1 — 187 шт.
- Toyota bZ4X — 184 шт.
- Tesla Model Y — 124 шт.
- Buick Envision — 118 шт.
- BYD Song Plus — 103 шт.
- Tesla Model 3 — 95 шт.
- Geely Emgrand — 92 шт.
- Honda e:NP1 — 79 шт.
- Nissan Ariya — 75 шт.
- Weltmeister EX5 — 65 шт.
- Zeekr 001 — 49 шт.
- Polestar 2 — 49 шт.
- Volkswagen ID.3 — 45 шт.
- Audi Q4 — 43 шт.
- BYD Tang — 41 шт.
- Honda Fit/Jazz — 38 шт.
- Volvo XC60 — 29 шт.
Чому авто з Китаю набирають популярності в Україні?
Низка факторів, які почалися кілька років тому, а саме пандемія Covid-19, котра спричинила зменшення обсягів автовиробництва у світі, далі — так звана «напівпровідникова криза» (брак високотехнологічних електронних компонентів), після чого (уже локально для України) — початок широкомасштабного вторгнення рф та блокування роботи наших морських портів, а також небажання окремих іноземних партнерів ризикувати, постачаючи нові автомобілі в країну, у якій триває гаряча фаза війни, врешті призвели до виникнення дефіциту нових авто у деяких місцевих офіційних дилерів.
Водночас потреба українських покупців у цих автомобілях не зменшилася: по-перше, є нехай невеликий, та все ж сталий обсяг ринку нових легковиків, на рівні близько 5 тис. шт. в місяць, і він був би більший, якби не згаданий дефіцит. По-друге — постійно зростає запит на електромобілі, при тому не лише як просто «транспортні засоби з батарейною тягою», а на високотехнологічні, з набором новітніх опцій, різноманітних асистентів для водія, мультимедійних систем тощо.
Саме таку пропозицію на сьогодні формують чимало китайських (місцевих засновників, чи у співпраці з відомими світовими концернами) автозаводів. При цьому чимало моделей пропонують за доволі прийнятними цінами, нехай не вкрай низькими, однак цілком конкурентними. Якщо ці ціни на аналогічні моделі для європейського та китайського ринків порівняти, часто можна отримати різницю у 1,5...2 рази, що автоматично дає рішення, з якого ринку імпортувати вигідніше.
Задовольнити попит на цей сегмент автомобілів узялися незалежні дилери, які змогли проявити гнучкість, швидку реакцію на запит покупців, а також зуміли поставити цей товар «під ключ» за прийнятними цінами. І навіть попри те, що авто від мультибрендових дилерів зараз мають певні недоліки, як-то відсутність офіційної гарантії, часом потребу в адаптації програмного забезпечення чи зарядних портів, статистика показує, що покупці готові прийняти такі умови. Тим більше, що офіційні напівпорожні автосалони спромоглися показати лише теки з офіційними угодами та опублікувати застереження на своїх вебсайтах, що вони «поза грою», тобто не збираються підтримувати гарантію на релоковані з Китаю автомобілі, чим задекларували свою відмову від ще однієї частини свого бізнесу — автосервісного обслуговування, яке, зрештою, і без того часто виконувалось за вкрай завищеними тарифами.
Що врешті дасть додатковий поштовх для розвитку незалежних мультибрендових, часто спеціалізованих на електромобілях СТО, як це вже відбувається — практично у кожному обласному центрі є станції з обслуговування електромобілів, часом ще й лише однієї марки. Згодом корпорування незалежних імпортерів з такими ж автосервісними підприємствами дозволить надавати гарантію і на нові авто з Китаю, зі збереженням демократичних цін як на машини, так і на їхнє обслуговування. Що зробить ці автомобілі ще привабливішими для українських покупців, й сприятиме зростанню обсягів торгів у цьому секторі ринку.
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.