На українському ринку бракує як нових, так і «свіжопригнаних» вживаних автомобілів. Зокрема, якщо говорити про легковики з пробігом, пропозиція імпортованих авто зараз щонайменше удвічі менша, ніж попит. Все частіше українські покупці шукають надійні шляхи замовити «авто під ключ з Європи», щоб отримати машину, яка не мала пробігу нашими дорогами, її заправляли якісним пальним, регулярно проводили техогляд та обслуговували на фірмових СТО.
Однак попри низку переваг «свіжих» авто, є деякі моменти, на які слід звернути увагу, коли шукаєте машину у котрійсь з країн Європи. Буває, що і там не все геть прозоро попри суворіші правила захисту покупців та високу відповідальність за шахрайство, в тому числі і за «скручування» пробігу.
Цього разу ми розглянемо авторинок Чехії, звісно — опираючись лише на факти та числа. Протягом минулого 2023 року там було продано 671 тис. вживаних легковиків (для порівняння — в Україні 956 тис.), а ввезених з інших країн аналітики CEBIA, сервісу, котрий надає доступ до історії мільйонів автомобілів у Європі, налічили 154 тисячі. Знову ж для порівняння — в Україні «свіжопригнаних» торік прибула 221 тисяча. Але, це при населенні Чехії 10,5 мільйона осіб, в той час, як в Україні, за оцінкою Інституту демографії та соціальних досліджень, станом на 2023 рік чисельність населення складала від 28 до 34 млн.
Є ще одна важлива відмінність вторинного ринку: середня ціна легкового авто з пробігом в Чехії у 2023 році становила $13 100, в Україні — $8 800. Середній вік (загалом для вторинного ринку) у Чехії складав 9,5 років, в Україні — 14,8 року. Тобто, там купують більше, дещо новіші та дорожчі легковики. Отже, сам ринок мав би бути якіснішим у всіх вимірах. Та чи є це ознакою того, що машини там можна купувати «наосліп»?
У Чехії особливу цінність на ринку мають легковики з Німеччини — таких близько 19%. При цьому кожен п’ятий автомобіль, позначений в оголошенні як «пригнаний» з Німеччини, насправді мав інше походження, яке продавці навіть могли «підтверджувати» підробленими документами.
Загалом для кожного четвертого автомобіля продавці в оголошеннях не вказували походження. Це непрозора практика — адже покупець має знати, звідки прибув автомобіль, оскільки у різних країнах є свої особливості експлуатації (наприклад — холодний морський клімат, гірська місцевість, агресивні зимові реагенти для доріг, тісні парковки тощо). Тому важливо перевірити історію транспортного засобу за допомогою CEBIA.
Пробіг: середнє значення на одометрах чеських вживаних легковиків становить 146 000 км. В Україні — 225 000 км. Звичайно, що на ринку не всі автомобілі середньостатистичні, і деякі спритники купують дешевші машини з великим пробігом, аби його «відмотати» та продати такий товар дорожче. На практиці, що було виявлено під час перевірок історії пробігів спеціалістами CEBIA, переважно шахрайство з одометрами відбувалося на авто іноземного (як для Чехії) виробництва, а торік в середньому «скручували» близько 100 тисяч кілометрів на одній машині. Це дозволяло підвищити її ціну на 20%.
З перших рук. Купити авто від першого власника — непоганий бонус. Впродовж 2023 року в Чехії оголошень з такими машинами було 48%. Проте насправді у двох із трьох випадків це була оманлива інформація, яка, якщо покупець не перевірить справжню історію автомобіля, дозволяла заробити додаткові 5% до його ціни.
ДТП. Впродовж минулого року 99,4% оголошень про продаж автомобілів у Чехії мали позначку про те, що машина раніше не потрапляла в ДТП. На ділі ж картина зовсім інша: 60% авто мали в минулому різного роду пошкодження, про які продавці «забували» повідомити. І цей вид шахрайства (приховування ДТП) найприбутковіший з усіх.
Отже, на прикладі одного з європейських автомобільних ринків, ми переконалися, що пильність при підборі авто із-за кордону ніколи не завадить. І йдеться не лише про Чехію — перевіряти варто автомобілі з будь-якої країни, щоб не натрапити на «скручений» пробіг, відновленого «битка» чи інші пастки, які часто-густо є в Європі. І добре, що дізнатися правду тепер просто — варто лише зайти на сторінку CEBIA та ввести дані потрібного автомобіля.
До речі, CEBIA єдиний сервіс, який здійснює попередню перевірку за VIN-кодом безплатно, і лише тоді, коли точно відомо що є достатньо даних про машину, послугу можна оплатити.