Парламентарі 16 січня ухвалили законопроєкт № 10321-1, завданням якого є приведення низки кодів УКТ ЗЕД у відповідність до вимог раніше уваленого Закону (№ 2697), що врешті має усунути кілька ускладнень (фактично — неможливості) митного оформлення певних товарів, серед яких є і транспортні засоби. Варто зазначити, що зараз згаданий проєкт ще не набув чинності, він готується на підпис Президента, а далі, згідно з його текстом, він отримає статус закону з 1 числа місяця, яке йтиме після його офіційного опублікування. Що зміниться для ринку після цього?
Вантажні електромобілі — без ПДВ
До 1 січня 2026 року повністю електричні вантажівки будуть звільнені від сплати ПДВ. Зараз, через правову колізію, така пільга була лише для легкових електромобілів, й виникали парадоксальні ситуації, коли, наприклад, Renault Kangoo ZE в пасажирському виконанні розмитнювався за «нульовими» ставками (лише зі сплатою невеликого акцизу), і аналогічний автомобіль, але без заднього ряду сидінь і з поміткою «вантажний» у техпаспорті, оподатковувався ПДВ.
Про цей парадокс неодноразово згадували експерти Інституту досліджень авторинку: коли вже держава прийняла курс на всебічну електрифікацію автопарку, і навіть є закони, які містять заборони на експлуатацію окремих дизельних машин з певного часу, стягнення ПДВ з електровантажівок виглядало явно зайвою нормою.
Що це змінить для ринку?
Найбільш помітно нова норма зможе вплинути на сегмент LCV, адже наразі практична пропозиція, нехай і досить вузька, є лише у ньому. Для потреб малого бізнесу, кур’єрських служб, та й загалом так званого доставлення «останньої милі» електричні мікрофургнони на кшталт доступних зараз вживаних Renault Kangoo та Nissan eNV200 підходять якнайкраще — економні та абсолютно не забруднюють повітря.
Нещодавно з’явилася доволі цікава пропозиція нових електричних вантажівок Maxus, вироблених у Китаї. Серед представлених офіційно в Україні моделей є шасі, вантажні «буси», невеликі бортові автомобілі та пікап. Це практичні автомобілі, з портами швидкісної зарядки та запасом ходу понад 300 км (залежно від версії), розроблені «з нуля» саме як електромобілі, мають хороше оснащення та ціни, які не вищі (а часом й нижчі) за аналогічні за класом машини з ДВЗ. Плюс — на них надається гарантія, і тепер для українських покупців ці авто стануть доступніші, адже за них не доведеться сплачувати ПДВ, що становило п’яту частину їхньої вартості.
Щодо інших електричних вантажних авто, більшої вантажопідйомності — поки про них рано говорити, оскільки поки у світі цей сегмент не вийшов за рамки тестових випробувань. Тож ймовірно, самоскиди чи великі «фури» ми побачимо на дорогах тоді, коли для них будуть винайдені відповідні засоби накопичення енергії, дешевші та менші/легші ніж сучасні тягові акумулятори.
"Газові" тягачі — без ПДВ
Цим же законом будуть до 2026 року звільнені від ПДВ нові тягачі для напівпричепів, які як пальне використовують газ (стиснений або зріджений метан або біогаз), і класифікуються з кодом УКТ ЗЕД 8701 29 00.
Поки парк таких автомобілів незначний, як і пропозиція з ними, скоріш за все ця норма закладена на майбутнє, або ж саме для нашого ринку (якщо буде відповідний запит замовників) окремі виробники створять пропозицію з «газовими» тягачами.
Ретро-авто теж без ПДВ
Уточнено та розширено перелік культурних цінностей, котрі звільнені від сплати митних платежів. Таким чином, ввезення ретро авто віком понад 50 років буде звільнене тепер від мита, акцизу і (додатково) ПДВ.
Щоправда, далі цього поки справа не піде — зареєструвати ретро-авто як транспортний засіб не вдасться, відповідно виїжджати ним на дороги загального користування поки теж не можна. Для цього потрібні ще деякі зміни в законодавство, про потребу в яких теж неодноразово наголошували експерти ІДА.
Порядок з кодами для гібридних вантажівок
Цим же законом приведені у відповідність ставки акцизного збору для гібридних вантажівок, згідно з актуальними (оновленими) кодами УКТ ЗЕД. На практиці це дозволить відійти від використання перехідних таблиць, відповідно зникнуть спірні питання щодо класифікації окремих типів ТЗ, які могли виникати досі.
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.