Експерти Інституту досліджень авторинку проаналізували статистику реєстрацій автомобілів з електричними силовими установками й визначили Топ-20 моделей в трьох сегментах: імпорті вживаних, внутрішніх перепродажах та купівлі нових електроавто.
Динаміка ринку електричних авто
У грудні українці придбали 6,1 тисячі нових та вживаних електромобілів. Це на 165% більше, ніж у грудні минулого 2022 року, та на 2,6% менше, ніж було у листопаді-2023. І це вперше, коли доводиться говорити не про рекорди, а про деяке зниження обсягів продажів електромобілів в Україні. Що, врешті, цілком логічно — рано чи пізно будь-який сегмент ринку доходить до так званої точки насичення, яка в українських реаліях для сегмента електромобілів визначається не лише кількістю потенційних покупців, які мають на руках потрібну суму, а ще й наявністю у них домашніх точок для заряджання, які переважно використовують власники електрокарів.
Якщо поглянути на динаміку ринку електричних легковиків, видно, як поступово вирівнювалась результуюча лінія, й врешті був зафіксований перший мінус щодо обсягів. Проте загалом, на думку експертів ІДА, поки це тимчасове явище, яке частково спричинене блокуванням кордонів, і меншою мірою підходом до згаданої точки насичення. Хоча цього року скоріш за все, ця точка все ж буде досягнута, і динаміка у сегменті від стрімкого зростання перейде до хвилеподібної.
Переважно торги йшли імпортованими вживаними електромобілями (61,3%, 3 715 шт.). І хоч загалом обсяги «просіли», саме у сегменті імпорту відбулося зростання — пропозиція на ринку розширюється дещо обганяючи попит. Крім того, ввезенню електричних легкових машин сприяє «нульова» ставка розмитнення: оформлення авто в Україні виходить суттєво дешевшим, бо, на відміну від авто з ДВЗ, не потрібно сплачувати ПДВ (20% від вартості) і мито (10% від вартості), а акцизний податок — мінімальний (1 євро за 1 кВт-год ємності батареї). Вантажні авто привозять менше, бо через правову колізію під час їх ввезення доводиться сплачувати ПДВ у розмірі 20% від їхньої вартості.
На внутрішньому ринку уклали 27% (1 640 шт.) від загальної кількості угод купівлі-продажу автомобілів з електричним двигуном (або двигунами).
Новими куплено 11,7% електричних машин (710 шт.), на 132 менше, ніж вдалося реалізувати місцем раніше.
Серед загальної кількості електричних авто у грудні 98,9% були легковими, вантажними — 1,1% (65 шт.).
Станом на кінець 2023 року, за підрахунками Інституту досліджень авторинку, загальний парк автомобільної техніки з електричними двигунами складає 85 881 шт., зареєстрованих в Україні (за винятком знятих з обліку у зв’язку з вибракуванням та вивезенням за кордон): 83 668 легкових, 2 208 вантажних та 5 автобусів.
ТОП електромобілів на внутрішньому ринку
Перше місце на внутрішньому ринку зі значним відривом від найближчих конкурентів (що доведеться спостерігати ще досить довго) займає Nissan Leaf. У грудні щодо таких уклали 384 угоди купівлі-продажу. Наймасовішим електромобілем в Україні «Ліф» став насамперед через доступність, достатню пропозицію на ринку та характеристики, які влаштовують багатьох містян.
На другій сходинці Tesla Model 3, щодо якої уклали 167 угод, на третій — Volkswagen e-Golf (124 шт.).
Четверте місце посідає ще один продукт американського автопрому, Tesla Model S, з кількістю перепродажів 108 шт. Замикає п’ятірку Volkswagen ID.4, з результатом 85 куплених кросоверів з пробігом.
Найпопулярніші моделі електромобілів на внутрішньому ринку у грудні 2023 року:
- Nissan Leaf — 384 шт.
- Tesla Model 3 — 167 шт.
- Volkswagen e-Golf — 124 шт.
- Tesla Model S — 108 шт.
- Volkswagen ID.4 — 85 шт.
- Renault ZOE — 75 шт.
- Tesla Model Y — 63 шт.
- BMW i3 — 46 шт.
- Chevrolet Bolt EV — 40 шт.
- Audi e-tron — 40 шт.
- Tesla Model X — 39 шт.
- Hyundai Kona EV — 39 шт.
- Hyundai Ioniq — 34 шт.
- Renault Kangoo — 27 шт.
- Volkswagen ID.6 — 23 шт.
- Mercedes-Benz B-Class — 23 шт.
- Kia Soul EV — 17 шт.
- Honda M-NV — 16 шт.
- Nissan eNV200 — 14 шт.
- Jaguar I-Pace — 14 шт.
ТОП імпортованих вживаних електромобілів
Як і на внутрішньому ринку, серед «свіжопригнаних» електромобілів першість у грудні зберіг Nissal Leaf (531 шт.).
На другому місці залишається Tesla Model 3 (476 шт.), третя сходинка дісталася ще одному продукту від Tesla, кросоверу Model Y (333 шт.). На четвертій позиції Volkswagen e-Golf (310 шт.), який помінявся місцем з Tesla Model Y. Замикає п’ятірку Volkswagen ID.4 (202 шт.).
Найпопулярніші моделі вживаних імпортних електромобілів у грудні 2023 року:
- Nissan Leaf — 531 шт.
- Tesla Model 3 — 476 шт.
- Tesla Model Y — 333 шт.
- Volkswagen e-Golf — 310 шт.
- Volkswagen ID.4 — 202 шт.
- Audi e-tron — 184 шт.
- Tesla Model S — 176 шт.
- Hyundai Kona EV — 155 шт.
- Renault ZOE — 132 шт.
- Chevrolet Bolt EV — 89 шт.
- Hyundai Ioniq — 81 шт.
- Tesla Model X — 75 шт.
- BMW i3 — 57 шт.
- Jaguar I-Pace — 52 шт.
- Toyota bZ4x — 50 шт.
- Kia Niro — 47 шт.
- Honda e:NS1 — 47 шт.
- Kia Soul EV — 43 шт.
- Volkswagen ID.3 — 38 шт.
- Renault Kangoo — 37 шт.
Топ нових електромобілів
Перше місце за підсумками грудня залишається у Volkswagen ID.4 (227 шт.), з впевненою кількісною перевагою над усіма іншими учасниками рейтингу. Адже наступне, друге місце, яке дісталося Honda e:NS1, має значно скромніший результат — всього таких зареєстрували 74 шт. Третій у списку — доволі перспективний кросовер BYD Song Plus (61 шт.), четвертий — ще один електричний кросовер (і знову китайського походження) — Volkswagen ID.6 (53 шт.), п’ятий — Toyota bZ4x (39 шт.).
Оглядаючи список найпопулярніших електромобілів грудня, не надто складно дійти висновку, що переважає у цьому сегменті продукція китайського автопрому, при чому з кожним місяцем ми бачимо все більше конкуренції між китайськими моделями, і стає дедалі складніше уявити, що цей список може наповнитися машинами від відомих європейських, японських чи корейських брендів, у «чистому» виконанні, а не продукцією спільних підприємств з Китаю. Зрештою, про подібні тенденції говорять ЗМІ та аналітики автомобільних ринків європейських країн. Та й «китайці» вже не ті, які прибували до України у двотисячних, й не змогли завоювати прихильності покупців. Зараз, за найсвіжішими дослідженнями митної статистики, найдорожчі авто прибувають саме з Китаю, а їхня середня митна вартість найвища з усіх країн — понад $70 тисяч!
Найпопулярніші нові електромобілі у грудні 2023 року:
- Volkswagen ID.4 — 227 шт.
- Honda e:NS1 — 74 шт.
- BYD Song Plus — 61 шт.
- Volkswagen ID.6 — 53 шт.
- Toyota bZ4x — 39 шт.
- Nissan Ariya — 27 шт.
- MG 4 — 20 шт.
- BYD Yuan Plus — 20 шт.
- Audi Q8 — 19 шт.
- Zeekr 001 — 15 шт.
- Honda e:NP1 — 15 шт.
- Audi Q4 — 13 шт.
- Volvo XC40 — 11 шт.
- MG ZS — 11 шт.
- Nissan Leaf — 9 шт.
- BYD Seagull — 8 шт.
- Volkswagen ID.3 — 5 шт.
- MG Marvel R — 5 шт.
- BMW iX — 5 шт.
- Volvo C40 — 4 шт.
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.