Експерти Інституту досліджень авторинку проаналізували статистику реєстраційних операцій у грудні 2023 року та визначили, який стан справ на ринку вживаних легковиків в Україні.
У грудні сумарно українці придбали 95,8 тис. вживаних автомобілів. Це на 12% більше, ніж за аналогічний період минулого 2022 року, але на 5,9% менше, ніж у листопаді-2023.
Переважають угоди купівлі-продажу на внутрішньому ринку: 76% легковиків з пробігом було придбано всередині країни. У кількісному вираженні це 72,8 тис. Частка імпорту авто з пробігом із-за кордону вкотре зросла, й склала 24% (22,9 тис.), хоч кількісно це менше на 514 легковиків, ніж було імпортовано місяцем раніше.
Внутрішні перепродажі
На внутрішньому ринку впродовж 12 місяця поточного року українці уклали 72,8 тис. угод купівлі-продажу вживаних легковиків. Це на 4,9% більше у порівнянні з груднем 2022 року, та на 7,1% менше, ніж у листопаді-2023.
Найбільше реєстраційних операцій на внутрішньому ринку зафіксували у місті Києві: 11,7 тисячі. На другому та третьому місцях відповідно — Київська та Львівська області, з підсумком 7,7 та 7,5 тисяч угод купівлі-продажу.
До Топ-5 найактивніших регіонів за внутрішніми перепродажами вживаних авто увійшли також Дніпропетровська (4 місце, 7,4 тис.) та Одеська (5 місце, 6,4 тис.) області.
Грудень став першим місцем, у якому була створена можливість дистанційного переоформлення автомобілів у застосунку Дія або електроному кабінеті водія. Цією можливістю вже скористалися 1440 продавців вживаних легковиків, 62 власники мотоциклів, також був переоформлений 1 мопед, та (хоч це і не передбачено розробниками) — 1 вантажний автомобіль. Загалом цим новим сервісом від держави скористалися 2% автовласників, проте не варто забувати, що функціонал став доступний не на початку грудня, а з його 20 числа, тож цілком справедливо прогнозувати, що з кожним місяцем ця частка зростатиме. Слід зазначити, що перелік марок та моделей, а також вікова картина переоформлених через Дію автомобілів нічим не відрізняється від загальної ринкової картини. Тобто, вік чи ціна автомобіля не має значення — принаймні, про це свідчить статистика перших дистанційних перереєстрацій авто в Україні.
Найменшу кількість угод уклали в регіонах, території яких частково тимчасово окуповані чи де ведуться активні бойові дії: у Луганській (587 угод), та Донецькій (998 угод) областях. Також до регіонів з найменшою кількістю продажів вживаних авто увійшли Чернігівська (1984 угоди), Миколаївська (2046 угод) та Кіровоградська (2289 угод) області.
Імпорт вживаних легковиків
Привезених із-за кордону вживаних легкових машин у грудні 2023 року на першу реєстрацію було подано 22,9 тис. Такий показник істотно більший (на 42,3%), ніж у грудні-2022, однак дещо менший, ніж місяцем раніше — на 2,2%.
Як і минулого місяця, найактивніше реєстрували вживані легковики з-за кордону на Львівщині (2,8 тис. перших реєстрацій.), в місті Києві (2,5 тис.) та Київській області (1,7 тис.).
Також до п’ятірки найактивніших регіонів у грудні увійшли Вінницька (1,7 тис.) та Рівненська (1,4 тис.) області.
Найменше «свіжопригнаних» авто поставили на облік у Донецькій (92 шт.), Луганській (199 шт.), Миколаївській (229 шт.), Кіровоградській (311 шт.) та Чернігівській (322 шт.) областях.
Варто зазначити, що під кількістю імпортованих автомобілів мається на увазі кількість перших реєстрацій, проведених сервісними центрами МВС. Зазвичай між доставленням автомобіля, митним оформленням, виконанням інших формальностей та першою державною реєстрацією збігає певний час — від кількох днів до кількох місяців. Відомо, що досі триває блокування так званими «активістами» польсько-українського кордону, що фактично паралізувало рух вантажів автомобільним транспортом. А попри зупинену авіацію, заблоковані окупантами морські порти та несумісність нашої залізниці з європейською, автоперевезення — єдиний шлях, що залишився доступним для доставлення вантажів, включно з автомобілями.
Нещодавно додалася ще одна обставина — ретельна перевірка на кордонах документів у водіїв-чоловіків, які потенційно підпадають під мобілізацію. Це призводить до збільшення часу очікування перевізниками у чергах, а в деяких випадках і до відмови у пропуску через кордон окремих водіїв.
Перелічені обставини можуть призвести до помітного зменшення числа перших реєстрацій у наступних звітних періодах, відповідно дефіцит «свіжопригнаних» автомобілів зростатиме, як і ринкові ціни на них, а також вартість послуг з "пригону авто під ключ".
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.