Обов’язковий технічний огляд приватних легкових авто в Україні скасували десять років тому. Проте асоціація з Європейським Союзом зобов’язує його повернути. Чи повернуться хабарі? На запитання в ефірі Радіо НВ відповідав голова Інституту досліджень авторинку Станіслав Бучацький.
Обов’язковий технічний огляд для легкових автомобілів існує в усіх країнах Європейського Союзу. До цього зобов’язує одна з директив. В ній же прописані основні вимоги до процедури. У більшості випадків перевіряють основні технічні характеристики автомобіля, що впливають на безпеку дорожнього руху.
В Україні проходити регулярний техогляд зобов’язані лише власники комерційного транспорту — таксі, автобуси та вантажівки. У разі поширення цієї вимоги і на приватний легковий транспорт, періодичному огляду підлягатимуть додатково 10 мільйонів автомобілів — кожні два роки. А також, у разі ухвалення закону у вигляді, запропонованому Міністерством інфраструктури — ще 800 мільйонів автомобілів щороку, під час продажу, та 400 тисяч «свіжопригнаних» авто з-за кордону. Загалом — додатково 1.2 мільйона машин.
Середній вік активної частини українського автопарку — близько 16 років. Успішно пройти техогляд зможуть усі справні транспортні засоби, адже за європейськими нормами автомобіль перевіряють відповідно до тих технічних стандартів, які існували на момент виготовлення машини.
«Питання не в тому, що техогляд будуть повертати. Питання, як цю процедуру будуть контролювати» — переконаний Станіслав Бучацький. На його думку, найяскравішою ілюстрацією недосконалості цієї сфери можна вважати засилля на дорогах автомобілів із червоними вказівниками поворотів — це машини, імпортовані з США. Відповідно до українських стандартів, вони б мали бути оранжевого кольору. Кожне «свіжопригнане» авто проходить обов’язкову сертифікацію перед постановкою на облік. Проводять її ті самі структури, що й технічний огляд. Машини з червоними вказівниками поворотів не мали б отримати сертифікат відповідності. Проте на дорогах їздить значна кількість таких автомобілів.
На думку голови Інституту досліджень авторинку, побороти корупцію у сфері технічного огляду та сертифікації можуть:
- онлайн відеофіксація процесу проходження техогляду;
- блокчейн-система та реєстр для контролюючих органів;
- персональна відповідальність експертів за неправомірну видачу позитивного висновку техогляду;
Європейські стандарти — це коли у сфері техогляду існуватиме конкуренція, відповідальність і працюватимуть механізми суспільного контролю, запевняє експерт.