Всі новини

Розмитнення в Дії поки не буде. Чому Рада провалила голосування та що далі?

Новини

Щойно Верховна Рада України провалила голосування за законопроєкти про розмитнення «в смартфоні». Для ухвалення за основу механізму про митне оформлення легковиків в «Дії» не вистачило голосів. Відправити документи на доопрацювання депутати також не змогли.

Про розмитнення у смартфоні говорять уже понад 2 роки. Вперше ідею озвучували ще представники «Офісу простих рішень та результатів». Згодом проєкти пропонували народні депутати, врешті ініціативу підхопив Кабінет Міністрів, та у липні 2022 року зареєстрував відповідні законопроєкти: № 7466 та № 7468.

Основним «драйвером» реформи було Міністерство цифрової трансформації, яке неодноразово анонсувало механізм оформлення імпорту авто в «Дії» та називало його однією з головних цифрових реформ Митної служби. Про це згадував у одному зі своїх вечірніх звернень Президент України Володимир Зеленський.

Що відбулося?

Сьогодні, 24 лютого, Верховна Рада винесла на голосування ці законопроєкти. Голос «за» віддали лише 212 та 206 парламентарів відповідно, із 226 необхідних, повідомив Інститут досліджень авторинку народний депутат Ярослав Железняк.

Загалом було понад 9 спроб ухвалити нові правила, голосували як за основні законопроєкти, так і альтернативні до нього, проте в кожному з них не вистачило голосів. Відправити законопроєкти на повторне перше читання чи доопрацювання також не вдалося.

Чому не вистачило голосів?

Як зазначають в Інституті досліджень авторинку, до законопроєктів були зауваження у більшості профільних комітетів, деяких Міністерств та інших державних органів. Також певні норми не відповідали європейському праву, а єдина формула розмитнення для усіх авто, незалежно від їх стану чи наявності походжень, викликала невдоволення у автомобільних бізнесів, що займаються імпортом вживаних авто з Америки.

Проте цей крок міг тимчасово виключити вплив людського фактора на визначення митної вартості авто, а отже створити рівні умови та викоренити корупцію в цьому сегменті, переконані експерти.

На думку Ярослава Железняка, така ситуація є індикатором того, що ідею в залі парламенту не підтримують концептуально, та найближчим часом до розгляду цього питання повертатися не будуть. А розв’язання проблеми корупції на митниці потрібно шукати не точково «латаючи дірки», а глобально реформувати відомство, каже народний депутат.

Що далі?

Відповідно до регламенту Верховної Ради, повернутися до розгляду саме цих законопроєктів більше неможливо. Тепер для того, щоб «реанімувати» процес запровадження розмитнення в «Дії», потрібно проходити весь процес із самого початку: реєструвати нові законопроєкти, проходити їх розгляд у профільних комітетах та голосувати в залі парламенту.

На думку експертів Інституту досліджень авторинку, законопроєкти обов’язково повторно зареєструють. Можливо, у дещо іншій редакції, проте концептуально від ідеї не відмовляться, адже це питання давно уже вийшло за межі технічного розв’язання проблеми в площину іміджево-політичну. Для Мінцифри цей пункт є одним із головних для реалізації. Також не виключено, що повторно законопроєкти може ініціювати й особисто Президент.

У разі, якщо законопроєкт розглядатимуть по повній, не скороченій процедурі, це може зайняти ще як мінімум кілька місяців.

Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.

Останні новини