Серед основних технічних параметрів автомобіля, окрім типу двигуна і коробки передач, не менш важливим є привод — тобто, які колеса будуть ведучими: передні, задні чи всі чотири. У кожного із трьох варіантів є свої переваги й недоліки, і це впливає на рішення покупця під час вибору моделі машини. Експерти Інституту досліджень авторинку визначили, якому приводу надають перевагу українці під час продажу вживаних авто в інтернеті, та як змінювалися вподобання протягом останнього року. Основою аналізу стали оголошення продажу агрегатора Automoto.ua, який збирає оголошення продажу ВСІХ авто зі 100 автосайтів в Україні. Виявилося, що вподобання українців досить стабільні.
Передньоприводних авто найбільше
На початку року, у січні 2022 року, більшість легкових автомобілів, що продавалися в інтернеті, були передньоприводними — 85,5% від загальної кількості оголошень. Повноприводних авто було 9,9%, а із приводом на задню вісь — лише 4,6%. У лютому частка передньоприводних легковиків сягнула максимуму (85,8%), а задньоприводних — мінімуму (4,4%).
Помітні зміни почали відбуватися з травня 2022 року, що співпадає із початком дії так званого «нульового» розмитнення, коли в Україну потрапило понад 200 тисяч вживаних авто з-за кордону. Частка передньоприводних авто почала поступово скорочуватися, натомість почали зростати частки повно- та передньоприводних машин.
Цікаво, що частка легковиків у продажі з приводом на передню вісь скорочується уже третій місяць поспіль, паралельно зростають частки задньоприводних та авто 4×4: 14,8% та 15,1% відповідно. Це максимальні показники за останні 12 місяців.
Задньоприводні авто найстарші
Під час аналізу пропозицій продажу виявилося, що середній вік автомобілів суттєво відрізняється в залежності від типу приводу. Найстаршими виявилися задньоприводні авто, при цьому їх середній вік зростає уже три місяці поспіль разом. Так, у січні-2022 цей показник був на рівні 21,4 року, а у січні-2023 — вже 27,2 року.
За оцінкою експертів Інституту досліджень авторинку, така ситуація пов’язана зі зростанням частки таких машин внаслідок збільшення кількості оголошень продажу старіших авто радянського та російського виробництва, котрі в основному виготовляли саме із такими технічними характеристиками.
Середній вік легковиків із приводом на передню вісь на початку 2022 року складав 16,9 року, був максимально низьким у липні 2022 року внаслідок появи на ринку великої кількості «свіжопригнаних» авто під «нульове» розмитнення (15,7 року). Згодом почав зростати, протягом вересня-листопада 16,7 року, а в січні-2023 повернувся до показника 16,9 року.
"Наймолодшими" виявилися повноприводні легковики. При цьому їх середній вік був досить стабільним протягом першої половини 2022 року, а почав зростати у листопаді та в січні сягнув максимального показника: 13,3 року.
Повноприводні авто найдорожчі
На початку 2022 року середня медіанна ціна задньоприводних та передньоприводних авто була майже одинаковою: $5 600 та $5 500 відповідно. Повноприводні легковики коштували в середньому $15 750; протягом останніх 12 місяців їх середня ціна зменшувалася, та у січні 2023 року склала $12 614.
Середня вартість передньоприводних машин також дещо зменшилася: до $4 900 в січні-2023, проте цінові коливання не були такими суттєвими, як в інших двох категорій.
Проте найпомітніше змінювався цей показник у машин із заднім приводом: спочатку вона зросла із $5 200 в лютому до $6 500 у травні, потім почала поступово знижуватися, і за підсумками січня склала $1 800. Подорожчання таких авто також співпало із початком дії «нульового» розмитнення, тому підняття середньої вартості у машин із заднім приводом також може бути його наслідком: на ринок потрапили бренди західних виробників із такою конструкцією — зокрема, Mercedes-Benz та BMW. Після того, як податки на імпорт повернули, баланс змістився: зараз більшість задньоприводних авто — це моделі ВАЗ, ГАЗ, Москвич тощо.
Який привод обирають в регіонах
Найбільша частка легковиків із переднім приводом, якщо відкинути охоплені активними бойовими діями Луганську та Донецьку області, виявилася у Запорізькій (88,2%), Херсонській (88,2%) та Чернігівській областях (87%).
Частка автомобілів із заднім приводом виявилася найбільшою у Чернівецькій (9,4%), Одеській (9,1%) та Миколаївській (9%) областях, а найбільше повноприводних машин нарахували у Києві та Київській області (17,3%), Одеській (14,1%) та Львівській (13,8%) областях.
Цікаво, що прослідковується чітка залежність: частка повноприводних машин, середня вартість яких суттєво більша за інші, найбільша в тих областях, у яких продають найдорожчі авто.
Топ-15 передньоприводних авто
У топ-15 передньоприводних автомобілів потрапила більшість найпопулярніших моделей на українському авторинку, адже передній привод — найбільш масовий в сучасному автомобілебудівництві.
- Volkswagen Passat
- Volkswagen Golf
- Skoda Octavia
- ВАЗ 2109/21099
- Daewoo Lanos
- Renault Megane
- Opel Astra
- Ford Focus
- Skoda Fabia
- Opel Vectra
- Chevrolet Aveo
- Audi A6
- Toyota Camry
- Audi A4
- Mazda 6
Топ-15 задньоприводних авто
Задній привод автомобілів найменш поширений в сучасному модельному ряді більшості автовиробників. Тому до переліку потрапили в основному BMW та Mercedes-Benz, а також майже усі моделі класичних російсько-радянських ВАЗів: від 2101 до 2107.
- BMW 5 Series
- BMW 3 Series
- Mercedes-Benz E-Class
- ВАЗ 2106
- ВАЗ 2107
- ВАЗ 2101
- Mercedes-Benz C-Class
- Mercedes-Benz Vito
- Mercedes-Benz Sprinter
- Opel Omega
- ВАЗ 2105
- ВАЗ 2104
- Mercedes-Benz S-Class
- BMW 7 Series
- ВАЗ 2103
Топ-15 повноприводних авто
Оскільки середня вартість повноприводних автомобілів найвища, то й до переліку моделей потрапили дорожчі та новіші моделі. В основному — позашляховики та кросовери, які сьогодні в Україні є найпопулярнішим сегментом серед продажів нових легковиків.
- Mitsubishi Outlander
- Audi Q7
- Honda CR-V
- Hyundai Tucson
- BMW 5 Series
- Subaru Forester
- Nissan X-Trail
- BMW 3 Series
- Mercedes-Benz S-Class
- Subaru Outback
- Subaru Legacy
- Mercedes-Benz E-Class
- Lexus LX
- Toyota Highlander
- Land Rover Range Rover Sport
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.