У колах українських автомобілістів ширяться чутки про запровадження обов’язкового технічного огляду легковиків уже з січня 2023 року. Однак насправді ситуація дещо інша. Чому про цю тему стільки розмов та що відбувається насправді, розповідають експерти Інституту досліджень авторинку.
Обов’язковий техогляд в Україні точно буде
На шляху вступу України до Європейського Союзу наша країна повинна запровадити основні, уніфіковані для всіх країн-членів стандарти. Усі директиви та строки їх впровадження прописані у відповідному плані заходів, затвердженому Кабміном.
Серед іншого, кілька пунктів стосуються запровадження обов’язкового технічного огляду відповідно до Директиви 2014/45/ЄС, яка описує загальні вимоги до процедури в усіх країнах-членах ЄС. Тобто, це загальноєвропейська практика — там немає країни, де обов’язковий технічний огляд був би відсутній.
Положення, що стосуються обов’язкового технічного огляду, описані в пунктах 1797, 1798 та 1800. В їхніх межах потрібно розробити механізм проведення обов’язкової перевірки придатності колісних транспортних засобів до експлуатації, правила навчання та екзаменування експертів, порядок роботи відповідних навчальних центрів, запропонувати законопроєкт і обговорити його з експертами ЄС. При цьому мова йде не лише про автомобілі, котрі перетинатимуть кордон з країнами Євросоюзу, а про усі транспортні засоби, зареєстровані в Україні.
Тому, технічний огляд в Україні точно запровадять, питання лише, в якому вигляді та коли.
Хто перевірятиме автомобілі?
Європейська практика проведення техогляду передбачає перевірку автомобілів на спеціалізованих станціях, що призначені виключно для цієї процедури. Тобто, це не класичні станції технічного обслуговування, які займаються ремонтом машин. У Німеччині, наприклад, регулярний технічний огляд проводить відома група компаній TÜV, у Польщі взагалі функціонує вільний ринок — станції належать різним власникам та конкурують між собою.
Яким буде кінцевий варіант законопроєкту про обов’язковий технічний огляд — наразі невідомо. Проте, найімовірніше, в Україні його також проводитимуть приватні компанії, що мають відповідне обладнання та кваліфікованих експертів — до прикладу, ті, котрі уже сьогодні проводять техогляд комерційних транспортних засобів та сертифікацію «свіжопригнаних» машин. «Загалом, логічно було б замінити сертифікацію вживаних авто з-за кордону на первинний технічний огляд — саме так це працює у Євросоюзі», — кажуть в Інституті досліджень авторинку.
Що перевірятимуть під час техогляду?
Під час перевірки технічного стану перевірятимуть елементи, що впливають на безпеку та екологію. Зокрема, гальмівну систему, рульовий механізм, освітлювальні прилади, колеса, ходову частину та інші основні вузли та агрегати. А також — фіксуватимуть пробіг автомобіля у єдиному реєстрі транспортних засобів.
При цьому перевірятимуть машини за стандартами, що діяли на момент її виготовлення. Тобто, від автомобіля 1986 року випуску вимагатимуть дотримання стандартів саме 1986 року: машина просто повинна бути справна. Ніхто не вимагатиме встановлення каталітичного нейтралізатора на це авто. Проте, якщо конструкцією він передбачений, а по факту — видалений, у вас можуть бути проблеми.
Якою буде періодичність обов’язкового техогляду?
Норми Євросоюзу встановлюють мінімальні строки проведення обов’язкового техогляду. Новий автомобіль повинні вперше перевіряти через чотири роки після першої реєстрації, усі інші авто — кожні 2 роки. Проте кожна з країн-членів ЄС має право проводити технічний огляд частіше. Наприклад, у Польщі приватні легковики перевіряють щороку.
Додатково, на власний розсуд, кожна з країн має право зобов’язати власників авто проходити техогляд позачергово: після серйозних ДТП, під час яких були пошкоджені елементи, що стосуються безпеки авто; якщо автомобіль був модифікований чи переобладнаний; під час зміни власника машини, та коли пробіг перевищив 160 тисяч кілометрів.
Ретро-автомобілі, що отримали такий статус відповідно до чинних процедур, у більшості країн ЄС звільнені від проходження обов’язкового технічного огляду.
Коли це може трапитися?
У плані заходів, затвердженому Кабміном, запровадити обов’язковий техогляд в Україні потрібно було до 31 грудня 2020 р. Тобто, цей строк уже протермінований.
При цьому відповідальними за впровадження нової системи техогляду призначена велика кількість державних органів та організацій: Мінінфраструктури, МВС, Мін’юст, Мінфін, Мінекономіки, МОН та Укртрансбезпека. Така ситуація ускладнює розробку та погодження законопроєкту, адже така значна кількість структур ніяк не може дійти єдиного бачення, якою повинна бути нова система техогляду.
Окрім цього, щоб закон почав діяти, за нього повинні проголосувати народні депутати у залі Верховної Ради. Перед цим законопроєкт повинен пройти усі етапи розгляду: обговорення в комітетах, голосування в залі у двох читаннях, врешті підпис Президента та публікацію в офіційній пресі. І лише після цього зміни почнуть діяти. Зазвичай цей процес триває мінімум кілька місяців.
Тому стверджувати, коли точно це трапиться — неможливо, адже сьогодні в парламенті зареєстрована уже четверта версія проєкту нормативно-правового акту, яка впродовж обговорення може змінитися ще багато разів: депутати можуть внести правки, які суттєво змінять початкову редакцію документа.
Як повідомило Мінінфраструктури у листі виданню UBR, у зв’язку з військовою агресією росії, доопрацювання законопроєкту призупинено, а питання реформування системи обов’язкового технічного контролю транспортних засобів в Україні міністерство планує після завершення воєнного стану.
Як не перетворити обов’язковий техогляд на корупційну схему?
Сьогодні в Україні проходити регулярний техогляд зобов’язані лише власники комерційного транспорту — таксі, автобусів, вантажівок, причепів тощо. У разі поширення цієї вимоги й на приватний легковий транспорт, періодичному огляду підлягатимуть додатково понад 10 мільйонів автомобілів.
Середній вік вживаних легковиків на внутрішньому ринку у 2022 році склав 17,7 року, імпортованих з-за кордону — 12,7 року. Загалом понад 35% активної частини українського автопарку — це автомобілі після 2007 року випуску, тобто віком понад 15 років. У значної частини з них можуть бути певні проблеми із технічним станом, зокрема з видаленими сажовими фільтрами та каталітичними нейтралізаторами.
Така ситуація несе високі корупційні ризики, вважають в Інституті досліджень авторинку. На думку експертів, побороти корупцію у сфері технічного огляду та сертифікації може контроль органів, що проводитимуть процедуру, та безпосереднього самого процесу. Зокрема, це може бути:
- відеофіксація процесу проходження техогляду в режимі онлайн;
- блокчейн-система для ведення реєстру виданих сертифікатів;
- персональна відповідальність експертів за неправомірну видачу позитивного висновку техогляду.
В будь-якому випадку, справний технічний стан автомобіля — це власна безпека, безпека близьких та відповідальність перед іншими учасниками дорожнього руху. Тому дотримання правил експлуатації автомобіля — це, в першу чергу, зона відповідальності власника чи водія.
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.