Польща була головним постачальником вживаних легковиків для українців під час дії так званого «нульового» розмитнення та залишається номером два цього рейтингу сьогодні. Експерти Інституту досліджень авторинку разом із польськими колегами з IBRM SAMAR дослідили реальні обсяги польсько-українського авторинку та визначили найпопулярніші моделі, які імпортують українці.
Автомобілів з Польщі привозять значно менше, ніж раніше
Під час дії так званого «нульового» розмитнення протягом квітня-червня з Польщі до України експортували 95,8 тисячі вживаних легковиків, що склало 34,1% від загальної кількості імпорту в цьому періоді. Такі показники дозволили країні стати лідером рейтингу країн, звідки тоді українці привозили авто. Популярними машини з Польщі стали внаслідок поєднання кількох факторів, розповідають в Інституті досліджень авторинку:
- Найбільший попит мали недорогі автомобілі, які було часто легше знайти в Польщі, ніж в інших країнах ЄС, навіть Німеччині;
- Географічне положення. Доставка з Польщі до України простіша та дешевша;
- Польща виконує роль транспортного «хабу», куди звозять вживані легковики з інших країн Європи та перепродують українцям;
- Простота комунікації та легкість купівлі автомобіля.
Проте одразу після повернення податків на імпорт машин з пробігом в Україні, об’єми експорту машин з Польщі до України впали. Так, у червні була зафіксована рекордна кількість експортованих звідти вживаних легковиків: 46,8 тисячі. А у липні, після скасування «нульового» розмитнення, вона зменшилася у 26 разів: лише 1,8 тисячі машин.
З липня по вересень до України прибуло лише 11,8 тисячі вживаних легковиків з Польщі (21,6% від загальної кількості). Проте навіть такі, менші показники, не завадили стати найближчим сусідам другими у рейтингу країн, з яких українці привозять найбільше вживаних авто.
Який реальний об’єм польсько-українського авторинку?
Для того, щоб оцінити реальний об’єм польско-українського автомобільного ринку, фахівці Інституту досліджень авторинку порівняли дані, надані польськими колегами, щодо знятих з обліку авто у зв’язку з вивезенням за кордон. Виявилося, що протягом квітня-червня таких операцій в Польщі було майже у 5 разів менше, порівнюючи з даними української митниці щодо автомобілів, у деклараціях яких країною експорту зазначена Польща: 20,2 тисячі проти 95,8 тисячі.
Така різниця склалася тому, що не всі автомобілі, експортовані з Польщі, були раніше там зареєстровані, тобто мали номерні знаки цієї країни. Специфіка місцевого авторинку така, що у продажі знаходиться багато авто з пробігом, привезених з інших країн Євросоюзу. Їх тут лише готують до продажу та перепродують українцям, не проходячи процедуру митного оформлення та постановки на облік. Таким чином торгівля фактично здійснюється, але в польській статистиці реєстраційних дій з транспортними засобами вона відсутня.
Також далеко не всі поляки повідомляють уповноважені органи про продаж автомобіля. Інколи вони цього не роблять взагалі, часто ж звертаються до відділу реєстрації уже пост фактум. Так може відбуватися і зараз: у липні, коли кількість імпорту машин з Польщі до України суттєво скоротилася через скасування «нульового» розмитнення, динаміка зняття з обліку зберігається. Тобто, колишні власники автомобілів, які вже отримали українські номерні знаки, лише зараз доводять до ладу свої справи. Окрім цього, сьогодні поляки продають вживані легковики не лише українцям, але й до інших країн. У польському Інституті досліджень авторинку Samar зазначають, що це може бути пов’язаним зі світовою кризою автомобільної промисловості та дефіцитом автомобілів на ринку.
Які автомобілі привозять з Польщі?
Якщо порівнювати статистику зняття з обліку вживаних легковиків у Польщі через вивезення за кордон та українські дані митниці, то перелік найпопулярніших моделей майже повністю співпадає. Відрізняється лише кількість, що підтверджує припущення про більший об’єм експортованих з Польщі, ніж зафіксований в офіційній статистиці. Так, протягом квітня-червня у Польщі найбільше знімали з обліку Volkswagen Passat (1536 шт.), Volkswagen Golf (963 шт.) та Skoda Octavia (751 шт.). Ці ж автомобілі, за статистикою української митниці, найбільше експортували з Польщі протягом дії «нульового» розмитнення, лише у більших обсягах: 6533 шт., 4720 шт., 3606 шт. відповідно.
Загалом перелік експортованих авто з Польщі у квітні-червні, під час дії «нульового» розмитнення, виглядає так:
- Volkswagen Passat — 6 533 шт., середня митна вартість $1 472, середній рік випуску 2005
- Volkswagen Golf — 4 720 шт., середня митна вартість $1 146, середній рік випуску 2003
- Skoda Octavia — 3 606 шт., середня митна вартість $1 690, середній рік випуску 2006
- Audi A4 — 2 969 шт., середня митна вартість $1 783, середній рік випуску 2004
- Renault Scenic — 2 703 шт., середня митна вартість $1 267, середній рік випуску 2006
- Renault Megane — 2 566 шт., середня митна вартість $1 363, середній рік випуску 2006
- Opel Astra — 2 512 шт., середня митна вартість $1 344, середній рік випуску 2006
- Opel Zafira — 2 343 шт., середня митна вартість $1 433, середній рік випуску 2006
- Ford Focus — 2 306 шт., середня митна вартість $1 398, середній рік випуску 2007
- BMW 3 Series — 2 216 шт., середня митна вартість $1 703, середній рік випуску 2003
- Volkswagen Touran — 2 130 шт., середня митна вартість $1 856, середній рік випуску 2006
- Audi A6 — 2 095 шт., середня митна вартість $2 393, середній рік випуску 2005
- Toyota Avensis — 1 599 шт., середня митна вартість $1 874, середній рік випуску 2005
- Skoda Fabia — 1 417 шт., середня митна вартість $1 213, середній рік випуску 2006
- Opel Vectra — 1 406 шт., середня митна вартість $1 274, середній рік випуску 2005
По закінченню дії «нульового» розмитнення рейтинг популярних моделей легковиків з Польщі дещо змінився, зменшилася їх кількість, проте загальний тренд залишився незмінним: українці в більшості привозять з Польщі доступні автомобілі бюджетного класу. Серед моделей найпопулярнішими протягом липня-вересня виявилися Volkswagen Golf, Renault Megane та Skoda Octavia.
Загалом топ-15 експортованих з Польщі до України вживаних легковиків протягом липня-вересня, після скасування «нульового» розмитнення, виглядає так:
- Volkswagen Golf — 444 шт., середня митна вартість $1 108, середній рік випуску 2007
- Renault Megane — 366 шт., середня митна вартість $1 681, середній рік випуску 2010
- Skoda Octavia — 318 шт., середня митна вартість $1 775, середній рік випуску 2009
- Volkswagen Passat — 292 шт., середня митна вартість $2 440, середній рік випуску 2010
- Renault Scenic — 263 шт., середня митна вартість $1 225, середній рік випуску 2008
- Nissan Leaf — 191 шт., середня митна вартість $9 537, середній рік випуску 2015
- Volkswagen Touran — 132 шт., середня митна вартість $1 704, середній рік випуску 2007
- Skoda Fabia — 130 шт., середня митна вартість $921, середній рік випуску 2007
- Ford Focus — 126 шт., середня митна вартість $1 669, середній рік випуску 2009
- Renault ZOE — 124 шт., середня митна вартість $9 294, середній рік випуску 2016
- Opel Zafira — 121 шт., середня митна вартість $1 351, середній рік випуску 2007
- Opel Astra — 116 шт., середня митна вартість $997, середній рік випуску 2006
- Nissan Qashqai — 89 шт., середня митна вартість $3 536, середній рік випуску 2010
- Audi A4 — 77 шт., середня митна вартість $1 639, середній рік випуску 2004
- Dacia Logаn — 74 шт., середня митна вартість $1 020, середній рік випуску 2009
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.