Вживані авто з-за кордону: скільки грошей витратили українці та скільки митних платежів сплатили
Всупереч війні в Україні, важкій економічній ситуації, зміні курсу валют, скасуванню так званого «нульового» розмитнення та світовій кризі автомобільної промисловості, до України продовжують ввозити вживані автомобілі. У значно меншій кількості, ніж раніше, проте ринок живе. Експерти Інституту досліджень авторинку проаналізували статистику Державної митної служби та визначили, скільки грошей витратили українці на автомобілі з початку року. А також легковики якого віку в більшості привозять з-за кордону та скільки коштів від сплати митних платежів потрапило до бюджету.
Скільки привезли вживаних авто після скасування нульового розмитнення?
З моменту скасування так званого «нульового» розмитнення, тобто від 1 липня 2022 року, митне оформлення пройшли понад 41,2 тисячі вживаних легковиків. З них найбільше (15,1 тис.) — у серпні, а найменше (11,2 тис.) — у липні. Так, у середньому по «старих-нових» ставках українці імпортують близько 13,7 тисячі легкових авто з пробігом. Для порівняння, у травні та червні, на піку так званого «нульового розмитнення», з-за кордону привезли 93,6 тис. та 138,2 тис. вживаних легкових машин відповідно. Тобто, темпи імпорту впали у понад 8 разів.
Скільки витратили грошей на вживані авто з-за кордону?
За перші три місяці після повернення митних платежів зразка 2018 року і падіння кількості імпортованих авто, відповідно зменшилася і кількість коштів, які українці витратили на купівлю авто з-за кордону. Так, із липня по вересень включно сукупна митна вартість усіх вживаних авто, які пройшли митне оформлення протягом цього періоду, склала 11,8 мільярда гривень. По сьогоднішньому офіційному обмінному курсі валют, це близько $322 мільйонів. З них у жовтні — 4,2 мільярда гривень.
Для порівняння, протягом квітня-червня включно сумарна митна вартість усіх імпортованих легковиків склала 33,6 мільярда гривень, або ж понад $1,1 мільярда по тогочасному курсу обміну валют.
Оскільки митна вартість залежить від багатьох факторів та на практиці у більшості випадків визначається працівниками митниці суб’єктивно, застосовуючи 6 (резервний) метод, реальна вартість автомобілів може бути дещо іншою, проте загальну тенденцію можна простежити.
Якого віку ввозять автомобілі?
Середній вік автомобілів, які привозили з липня по вересень, складає 7 років. Тобто йдеться про машини в середньому 2015 року випуску. Ввозити старіші автомобілі у більшості випадків немає економічного сенсу через акцизний податок, що нараховується в залежності від віку авто.
Для порівняння, у травні та червні середній вік імпортних легковиків склав 16 років, тобто в середньому привозили машини 2006 року випуску.
Скільки коштують вживані авто з-за кордону?
Цікаво, що всупереч різкому зниженню середнього віку імпортних легковиків після повернення митних платежів, загальна тенденція залилася незмінною: найбільшу частку в структурі займають автомобілі вартістю $1-2 тисячі. За підсумками липня-вересня таких було 25,4% від загальної кількості ввезених. Для порівняння, протягом квітня-червня цей показник складав 29%.
Проте, оскільки частка дорожчих автомобілів зросла, вищою стала і середня вартість вживаного легковика з-за кордону, більш ніж у двічі. У серпні вона була максимальною, на рівні $5 693, а за підсумками вересня склала $5 393. При цьому ще липні цей показник був на рівні $2 190.
Загалом, через низьку купівельну спроможність та складну економічну ситуацію в країні, українці у більшості мають змогу придбати недорогий автомобіль. Такий тренд чітко прослідковується в статистиці продажів: покупці або відмовляються від купівлі вживаного автомобіля з-за кордону, оскільки його розмитнення економічно невигідне та надають перевагу машинам на внутрішньому ринку; або купують за кордоном новіші легковики, часто поступаючись технічним станом та пробігом.
Скільки заплатили податків за імпортні вживані авто після скасування нульового розмитнення?
Найменше митних платежів після скасування «нульового» розмитнення українці заплатили у липні: 880 мільйонів гривень. У серпні до бюджету потрапило 1,5 мільярда гривень, а у вересні — 1,4 мільярда. Такі показники не можна вважати рекордними, адже до початку повномасштабної війни українці стабільно сплачували понад 2 мільярди гривень митних платежів щомісяця.
Якщо розглянути структуру сплачених митних платежів, то найбільше коштів до бюджету приносить ПДВ. Так, протягом вересня українці сплатили 0,69 мільярда гривень цього податку. Акцизний податок склав 0,44 мільярда гривень. При цьому кінцева сума митних платежів могла б бути значно більшою внаслідок більшої кількості імпортованих вживаних авто. Проте за чинними ставками акцизу ввозити машини, на які існує найбільший попит, невигідно, у першу чергу — через цей податок, який виконує фактично заборонну функцію, а не бюджетонаповнюючу, вважають експерти Інституту досліджень авторинку.
Як можна покращити ситуацію в імпорті вживаних авто?
Більшість проблем, які сьогодні існують на українському авторинку та шляхи їх розв’язання описані експертами Інституту досліджень авторинку в аналітичному дослідженні. Основні пропозиції залишаються незмінними:
- Скасувати акцизний податок на імпорт авто;
- Запровадити екологічні стандарти «Євро» лише для імпорту та виготовлення нових транспортних засобів, натомість запровадивши регулярний технічний огляд для усіх видів транспортних засобів. Сертифікацію вживаних автомобілів під час імпорту, відповідно до європейської практики, замінити на первинний технічний огляд;
- Цифровізувати автомобільний ринок: запровадити розмитнення та реєстрацію автомобілів в мобільному додатку "Дія".
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.