Всі новини

Що буде з автоімпортом? Тенденції та індикатори ринку

Аналітика

Імпорт вживаних авто в Україну зріс у 45 разів протягом останніх 7 років. Інститут досліджень авторинку опрацював масив даних Державної митної служби про імпорт легкових авто в Україні, порівняв показники першого кварталу 2021 року з торішніми, та визначив головні тренди. Подаємо основні тези обговорення цих тенденцій з експертами автомобільного ринку, що відбулася в четвер, 29 квітня.

Автоімпорт: тенденції та індикатори

Експертне обговорення: "Автоімпорт: тенденції та індикатори"

Posted by Інститут досліджень авторинку on Monday, May 3, 2021

СКІЛЬКИ АВТО ВВОЗЯТЬ З-ЗА КОРДОНУ

Протягом 1 кварталу 2021 року до України імпортували понад 125 тис. легкових авто. Загалом українці потратили майже мільярд доларів на авто з-за кордону лише за перші три місяці цього року. Це - на майже 100 мільйонів більше, ніж за такий самий період 2020 року.

Цікаво, що в грошовому еквіваленті імпорт розподілений майже порівну: із 920 мільйонів доларів, витрачених на купівлю авто за кордоном, 495,6 млн дол. припадають на нові автомобілі, 425,4 млн дол. - на вживані. 

Попри карантин та інші зовнішні чинники, протягом останнього року імпорт зріс. Попит на авто не зменшується. В українців існує потреба в мобільності. При цьому недостатня кількість автомобілів на вторинному ринку всередині країни сприяє збільшенню об’ємів імпорту легковиків з-за кордону.

Ринок імпорту вживаних автомобілів кількісно перевищує ринок імпорту нових у чотири рази. Так відбувається тому, що економічна ситуація в Україні спонукає до купівлі вживаних авто. Люди купують те, на що в них є гроші, - наголошує економіст Олександр Онищук, виконавчий директор Інституту досліджень авторинку.

При цьому ріст імпорту вживаних авто не призводить до падіння імпорту нових авто, і навпаки. У порівнянні з 1 кв. 2020 року, за цей період 2021 року вживаних авто ввезли більше на 5,3%, а нових - на 22,5%.

Автомобільний бізнес пристосувався до умов карантину. Найбільших трансформацій зазнав імпорт саме вживаних авто: перевів значну кількість процесів в онлайн. Сьогодні організувати купівлю вживаного авто за кордоном, його доставлення та подальше оформлення в Україні зовсім нескладно.

ЯКИЙ ТИП ПАЛЬНОГО ПЕРЕВАЖАЄ

Світові тренди впливають і на Україну: кількість імпортованих бензинових авто зростає, а дизельних - зменшується. При цьому, як і серед нових, так і вживаних авто. Таким чином, станом на 1 кв. 2021 року, абсолютна більшість авто з-за кордону (61% нових та 67% вживаних) - це авто з бензиновими двигунами. На дизельні машини припадає лише 25% серед нових та 29% - серед вживаних.

Частка імпортованих гібридних автомобілів - незначна у розрізі загальної кількості (8% серед нових та 2% серед вживаних). 

Імпорт електромобілів в Україні також незначний, та не демонструє тенденції до зростання. Окрім того, більшість електрокарів - вживані, також через економічну ситуацію в країні.

ЗВІДКИ ВЕЗУТЬ

Більшість автомобілів, що ввозять в Україну з-за кордону, як нових, так і вживаних, виготовлені у країнах Європейського Союзу (49% серед нових та 56% серед вживаних). Цьому сприяє географічна близькість цих країн, зручність та швидкість логістики, тісні економічні зв’язки.

Суттєво зросла частка імпорту нових автомобілів, виготовлених в Китаї - майже вдвічі: із 12% до 22%. Цьому сприяє їх низька ціна.

Ріст демонструє і частка ввезених вживаних автомобілів зі США: 27.4% у 1 кв. 2021 проти 23.9% за цей же період минулого року. У більшості випадків, це машини після ДТП, продані на страхових аукціонах США. Попри складність доставлення таких авто морем, її дорожнечу та часові затрати, попит на такі авто зростає. В основному - через порівняно “свіжі” роки виготовлення цих машин, невеликий підтверджений пробіг, та низьку ціну. 

Також зріс імпорт вживаних авто з Південної Кореї. Вартість та час доставлення в середньому подібний до цих же параметрів для авто з Америки, проте корейські автомобілі зазвичай продаються без пошкоджень, в тому числі отриманих у ДТП, хоча часто - зі значно більшими пробігами.

СКІЛЬКИ ПЛАТЯТЬ ЗА МИТНЕ ОФОРМЛЕННЯ

Податкове навантаження нерівномірно розподілене: більше платять ті, хто купує дешевші авто. Середня сума податків під час імпорту вдвічі менша для нових автомобілів, порівнюючи із машинами з пробігом. Так, у 1 кварталі 2021 року, за оформлення нового автомобіля, при його середній вартості 19,3 тисячі доларів, в середньому платили 5,4 тисячі податків. Це - 28% від вартості. За вживані авто, що в середньому коштували 4,2 тис. доларів, українці платили в середньому ще 2,4 тис. доларів податків. Це - майже 60% від вартості машини.

Загалом, за перші три місяці 2021 року до державного бюджету сплачено 387 мільйонів доларів. При цьому за розмитнення вживаних авто українці заплатили майже вдвічі більше податків: 247,7 млн доларів проти 139,5 млн доларів за нові.

ПЕРСПЕКТИВИ ІМПОРТУ АВТО З-ЗА КОРДОНУ

Ринок імпортних автомобілів в Україні - досить стабільний та перспективний. Враховуючи низький рівень автомобілізації та фактично недостатню кількість автомобілів в Україні, автопарк надалі поповнюватиметься саме транспортними засобами з-за кордону.

Ріст імпорту нових авто можливий у разі збільшення купівельної спроможності українців та запровадження доступних фінансових програм - кредитування та лізингу. 

Бізнес, що займається імпортом вживаних авто з-за кордону, знаходиться на етапі трансформації. З досить хаотичної, несистемної діяльності окремих “перегонщиків” формуються компанії, майданчики. Процеси автоматизовуються та переходять в офіційну площину. Цей процес можна вважати однією зі складових формування цивілізованого авторинку.

За умов незмінності законодавства, у тому числі вартості митного оформлення, потенційний об’єм імпорту легкових авто можна оцінити у 400-450 тисяч вживаних авто та 80-100 тисяч нових авто з-за кордону. 

Частка вживаних автомобілів, виготовлених у Європейському Союзі, становитиме більшість, проте частка авто з Америки може збільшуватися й надалі. Ринок ще недостатньо насичений такими автомобілями, враховуючи досить високий попит. Загалом частка машин, виготовлених в Америці, може становити 35-40%.

Частки нових автомобілів у географії імпорту не надто змінюватимуться, проте потенціал до зростання є в автомобілів з Китаю, через їхню порівняно низьку ціну та швидкий розвиток технологій.

Щодо типу двигуна, то світові тренди впливатимуть на скорочення частки дизельних автомобілів як в імпорті нових (більше), так і вживаних (менше) транспортних засобів. Більшість імпортованих автомобілів будуть із бензиновими двигунами. Зростання попиту на імпортні електрокари можливе за умов зниження їх ціни, запровадження доступних умов кредитування та лізингу, вдосконалення технічних характеристик автомобіля, а також розвитку інфраструктури зарядних станцій та пунктів обслуговування таких автомобілів.

Бажаєте знати більше - слідкуйте за аналітикою Інституту досліджень авторинку!

Останні новини