Всі новини

Як розмитнюватимуть авто в 2022 році. Пропозиція Офісу простих рішень

Розмитнення авто в «Дії», в залежності від віку авто, його потужності, типу палива та об’єму двигуна. Фіксована формула без митної вартості та людського фактора. Така пропозиція від Офісу простих рішень була презентована сьогодні на засіданні Нацради реформ. Проте «просте», на перший погляд, рішення містить як переваги, так і недоліки. Аналіз пропозиції від експертів Інституту досліджень авторинку.

При розмитненні авто Офіс простих рішень пропонує залишити два платежі: акциз, що повинен розраховуватися за фіксованою формулою; а також ПДВ у розмірі 20%, що буде нараховуватися на суму цього акцизу. Мито, відповідно, становитиме 0%. Вартість розмитнення повинна поступово зменшуватися протягом наступних п’яти років. Як заявили представники організації, в результаті це дозволить знизити вартість розмитнення на 30%. При цьому втрат надходжень до бюджету передбачаються. Ми перевірили, чи це дійсно так.

Запропонований механізм розрахунку

Акциз = базова ставка, що залежить від віку авто * об’єм двигуна * коефіцієнт типу палива * коефіцієнт потужності * коефіцієнт ексклюзивності

ПДВ = 20% від розміру акцизу, визначеного за формулою вище.

Пропозицією передбачений перехідний період. Базова ставка буде щороку поступово знижуватися, із 2022 до 2027 року, відповідно до таблиці:

Інші показники формули визначатимуть за таким принципом:

Вартість розмитнення

Ми обрали найпопулярніші автомобілі різних класів та провели порівняльний аналіз. Якщо новий механізм запрацює, то у 2022 році основне здешевлення розмитнення відбудеться в сегменті дорогих та елітних авто. Наприклад, розмитнення елітного Lamborghini Urus (ціна за кордоном від 220 тисяч євро) коштуватиме 29 760 євро замість 71 840; за Rollse Royse Cullinian (вартість в Європі 390 000 євро) потрібно буде заплатити 53 064 євро замість 126 400. До 2027 року вартість розмитнення таких авто знизиться ще більше: заплатити буде потрібно на 70% дешевше, ніж зараз. Трапиться це через новий підхід до нарахування ПДВ: не від митної вартості, а по «табличному» значенню, визначеному за формулою.

Натомість митне оформлення бюджетної 10-річної Dacia Sandero 1.0 (вартість у ЄС 2000 євро) у 2022 році подешевшає лише на 340 євро: 899 проти 1239, у 2027 році за митне оформлення такого авто потрібно буде заплатити вже 635 євро.

Розмитнення деяких автомобілів подорожчає. Наприклад, за популярний 5-річний Nissan Rogue 2.5 (ціна в США $7000) заплатити доведеться на 35% більше: 4030 євро замість 2986. Також подорожчають нові авто.

Декілька прикладів:

Renault (Dacia) Sandero, бензин, 1.0 л, вік 10 років. Ціна в ЄС: 2000є
  • Зараз: 1239є
  • Запропоновано у 2022 році: 899є
  • По закінченню перехідного періоду у 2027 році: 635є
Renault (Dacia) Logan, дизель, 1.5 л, вік 9 років. Ціна в ЄС: 3000є
  • Зараз: 2143є
  • Запропоновано у 2022 році: 1683є
  • По закінченню перехідного періоду у 2027 році: 1178є
Skoda Octavia, бензин, 1.5 л, вік 11 років. Ціна в ЄС: 2900є
  • Зараз: 1916є
  • Запропоновано у 2022 році: 1258є
  • По закінченню перехідного періоду у 2027 році: 880є
Nissan Rogue, бензин, 2.5 л, вік 5 років. Ціна в США: $8300
  • Зараз: 2986є
  • Запропоновано у 2022 році: 4030є
  • По закінченню перехідного періоду у 2027 році: 2836є
Ford Kuga, дизель, 2.0 л, вік 15 років. Ціна в ЄС: 7800є
  • Зараз: 4113є
  • Запропоновано у 2022 році: 2300є
  • По закінченню перехідного періоду у 2027 році: 1610є
Lamborghini Urus, бензин, 4 л, вік 3 роки. Ціна в ЄС: 220 000є
  • Зараз: 71 840є
  • Запропоновано у 2022 році: 29 760є
  • По закінченню перехідного періоду у 2027 році: 20 928є
Rolls Royce Cullinan, бензин, 6,7 л, вік 2 роки. Ціна в ЄС: 390 000є
  • Зараз: 126 400є
  • Запропоновано у 2022 році: 53 064є
  • По закінченню перехідного періоду у 2027 році: 37 305є

Порівняти чинну вартість розмитнення та пропоновані ставки у 2022 та 2027 роках на деякі інші моделі автомобілів можна за цим посиланням.

Надходження до бюджету

Для глибшого аналізу можливих втрат чи надходжень до бюджету ми проаналізували статистичні дані митниці за 2020 рік, а саме Відомості про транспортні засоби та їх власників, опубліковані Міністерством внутрішніх справ на веб-ресурсі «Портал відкритих даних», а також дані на веб-ресурсі Державної митної служби України «Показники зовнішньої торгівлі України».

В опублікованій за цим посиланням таблиці можна побачити, на скільки у разі запровадження нових правил зміниться середнє податкове навантаження на один автомобіль, в залежності від типу палива та об’єму двигуна, як для нових, так і для вживаних авто. В середньому, у порівнянні з 2020 роком, доходи до бюджету від розмитнення легкових авто у 2022 році зростуть на 6,2 млрд грн.

Як видно з таблиці, у 2022 році найбільше подорожчає розмитнення нових авто: усі категорії нових легкових транспортних засобів згідноУКТ ЗЕД, окрім двох — бензинові об’ємом 2.2-3 л і дизельні об’ємом понад 2.5 л. До 2027 ситуація зміниться: подешевшають усі категорії, окрім двох: бензинових об’ємом до 1 л і дизельних до 1.5 л.

Щодо вживаних авто, то у 2022 році суттєво (на 30-40%) здорожчає розмитнення бензинових авто з об’ємом двигуна понад 2.2 л, а також на 4% стане дорожчим митне оформлення дизельних авто об’ємом двигуна до 1.5 л. До 2027 року загальна вартість розмитнення знизиться по усіх категоріях легкових транспортних засобів, проте розмитнення цих двох категорій буде дорожче за існуюче сьогодні.

Загалом, у разі прийняття нового механізму розмитнення, у 2022 році, порівнюючи з 2020 роком, середня вартість розмитнення зросте на 5.6%. У 2027 році — знизиться, проте лише на 5.8%. При цьому відбудеться перерозподіл податків із дорогих та елітних вживаних авто на нові та вживані авто середнього класу.

Переваги запропонованого механізму

  1. Запропоновані зміни стосуються усіх, на відміну від тимчасового рішення для окремих категорій населення, як у проголосованому в першому читанні законопроєкті про легалізацію так званих «євроблях».
  2. Спроба розв’язати проблему маніпуляцій та корупції при розмитненні авто.
  3. Спроба зменшити вплив людського фактора при розмитненні авто та підвищивши рівень сервісу, розробивши відповідний функціонал у додатку «ДіЯ».
  4. Чітко прогнозована кінцева вартість автомобіля в Україні після розмитнення.
  5. Коефіцієнт віку, на відміну від теперішньої системи, менший для старших авто, а більший для нових.
  6. Вдвічі менший коефіцієнт для «гібридних» авто.
  7. Враховується не лише об’єм, але й потужність авто при визначенні вартості розмитнення.
  8. Нульове ПДВ для електромобілів на постійній основі.

Недоліки запропонованого механізму

  1. Відбудеться перерозподіл сплати податків: у абсолютних показниках (кількості плачених податків) найбільше знизиться розмитнення дорогих та елітних авто, найменше — для бюджетних. На окремі автомобілі середнього класу розмитнення подорожчає.
  2. Рішення про відхід від митної вартості авто суперечить міжнародним угодам. У статті 85 Директиви Ради 2006/112/ЄС від 28 листопада 2006 року про спільну систему податку на додану вартість йдеться, що при ввезенні будь-яких товарів з-за кордону базою для оподаткування повинна бути митна вартість.
  3. Методи визначення митної вартості у Європейському Союзі — уніфіковані для всіх груп товарів, та застосовуються в усіх країнах-членах, та не передбачають її визначення за допомогою таблиць чи формул. Митний кодекс України уже враховує необхідні для євроінтеграції положення, а саме 6 методів визначення митної вартості. Проблема в тому, що його не виконують через високий рівень корупції. Проте вирішувати проблему потрібно, не порушуючи міжнародні угоди.
  4. При постановці на облік, а саме першій державній реєстрації транспортного засобу в Сервісних центрах МВС, необхідно сплатити збір до пенсійного фонду — 3-5% від митної вартості автомобіля. Про це забули.
  5. Система діятиме лише для легкових авто. А зміни необхідні і в імпорті вантажних автомобілів, автобусів та спецтехніки.
  6. Розмитнення автомобіля в «ДіЇ» — хороша ідея, проте стосуватиметься лише громадян. Основна частина транспортних засобів імпортується компаніями — юридичними особами. Невідомо, чи передбачені якісь покращення для роботи такого бізнесу.
  7. Не передбачається змін в процедурі сертифікації вживаних транспортних засобів.

Висновки експертів Інституту досліджень авторинку

Добре, що дискусія продовжується, а питання вийшло за межі розмитнення лише «євроблях». Проблему згадували на засіданні Національної ради реформ під головуванням Президента України, отже потребу в новій системі розмитнення розуміють на найвищих владних щаблях.

Пропозиція містить як хороші та цілком здорові ідеї, так і недоліки та недопрацювання. Окремі положення потребують коригування: потрібно ще раз обміркувати, які є способи відійти від корупції при визначенні митної вартості авто; також необхідно переглянути ставки розмитнення; разом з удосконаленням системи розмитнення для фізичних осіб, не потрібно забувати і про бізнес.

Очевидно, що це лише пропозиції: до того, як система почне працювати, необхідно оформити все у законопроєкт, пройти обговорення у профільних комітетах Верховної Ради, та отримати більшість голосів під час голосуванні у залі Парламенту. Тому зараз хороший час для об’єднання експертів для обговорення пропозицій та напрацювання саме такого рішення, яке влаштує усі сторони: громадян, державу та бізнес.

Останні новини